Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smides hammare ala Ingmar ?  (läst 6225 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Smides hammare ala Ingmar ?
« skrivet: 31 jan-12 kl 19:25 »
Hej, tänkte bygga en hammare efter Ingmars vedklyv´s ide´

Hittade denna på alternaiv.nu och blev inspirerad.
Ingmars klyv


Vad tror ni?
kan man göra den kortare, så den får plats inne i smedjan?
har ni provat liknande?
borde ju vara till mycket hjälp om man är ensam och smider.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-12 kl 13:37 »
Hej.
Inte någon tokig uppfinning alls - men litet olja här och där skulle inte skada... ;D
Jag har sett liknande fjäderhammare som varit fotdrivna. Men det krävs bra balans och mycket övning innan man får in nånsorts precision i slagen. Varför inte hellre skaffa en "riktig" liten fjäderhammare ?  8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

kbh

  • Gäst
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 14:57 »
Här en variant på smideshammare .
Treadle hammer that makes sense

kbh

  • Gäst
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 15:06 »
En till.
Treadle Hammer Straight Line Linkage 1

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-12 kl 10:43 »
en fotdriven hammare heter tramphammare på svenska. Treadlehammer på engelska.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 13:57 »
Hej.
Inte någon tokig uppfinning alls - men litet olja här och där skulle inte skada... ;D
Jag har sett liknande fjäderhammare som varit fotdrivna. Men det krävs bra balans och mycket övning innan man får in nånsorts precision i slagen. Varför inte hellre skaffa en "riktig" liten fjäderhammare ?  8)

Jag har ett problem med att lyfta av och in saker i min smedja. Den där kan jag ju svetsa ihop på plats. Att det sen skulle bli helt gratis är ett annat +

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 17:34 »
Här en variant på smideshammare .Treadle hammer that makes sense


Nu var det Ingmars variant som skulle diskuteras, vad den heter på svenska och inte minst engelska bryr jag mig inte om.
Videos på olika hammare, och annat med för den delen har jag ju sett innan. Finns en uppsjö av stolta jänkare med hemmabyggda hammare på tuben.
Den modellen jag postade skiljer sig mot dom andra i och med att den är jävligt simpel att bygga. (för mig som jobbar med smide varje fall).

kbh

  • Gäst
SV: Smides hammare ala Ingmar ?
« Svar #7 skrivet: 14 feb-12 kl 18:17 »
Nu var det Ingmars variant som skulle diskuteras, vad den heter på svenska och inte minst engelska bryr jag mig inte om.
Videos på olika hammare, och annat med för den delen har jag ju sett innan. Finns en uppsjö av stolta jänkare med hemmabyggda hammare på tuben.
Den modellen jag postade skiljer sig mot dom andra i och med att den är jävligt simpel att bygga. (för mig som jobbar med smide varje fall).
jaja bygg som du vill då det var bara förslag  så inte ska ja  bry mig om en snarstucken sme pälle .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser