Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Doves for dummies :)  (läst 2076 gånger)

Vilse

  • Gäst
Doves for dummies :)
« skrivet: 13 apr-08 kl 03:53 »
Jag har haft duvor i ett par år men i varmt klimat.
Bor i öppet landskap, typ skåne och med stora träd på uppfarten och sen bara lågt buskage runt huset, varför berätta om mina träd? joo, vi har nån slags hök som flyger över ängarna och det är en stor rackare, men dom har hitills inte vad jag vet om tagit nån av mina duvor utan dom har dött hemmavid av vad jag antar är ålderdom (bara trillat av pinnen rätt o slätt o hittat dom döda runt om i trädgården)
Jag har ett duvslag högt uppe på en stolpe och när jag fick duvorna så spände jag nät över duvornas hus och drog ut det som et stort wigwam tält och fäste med plast spikar i gräsmattan - efter ca 6-7 veckor så tog jag av nätet och dom har sen dess kommit och gått som dom velat.
Utfodrar dom med majs och dom käkar av mina frigående höns pellets och dom har ett stort fågelbad.
Jag så njuter av att komma hem och se dom vita duvorna komma svepande över åkern för att landa på hustaket när jag kommer hem, sen sitter dom där och följder vad jag gör så dom kan komma och äta när jag ger hönsen mat.
Kan man sätta upp liknande i sverige eller är det för kallt?
Måste man skaffa nåt slags isolerat hus? Måste man ha voljär?
Kan liksom inte tänka mej att inte ha duvor igen.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Doves for dummies :)
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 14:48 »
För kylans skull behöver du inte oroa dig, duvor klarar även svenskt klimat, låter underbart att ha dom i slag som du har haft, mina slag-byggen ligger fortfarande på planeringsstadiet, just nu bor dom inne hos hönsen.
Det man bör kolla upp om du ska ha duvorna lösa är reglerna runt fågelinfluensan, det kan vara bra att ha en voljär som man kan stänga in dom i vid behov.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vilse

  • Gäst
SV: Doves for dummies :)
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 20:27 »
När jag velat titta till dom så har jag helt enkelt tagit ut stegen och klättrat up efter solnedgången.
Ingen av dom flyger förrens det är perfekt dagsljus!
om jag är ute tidigt på morgonen och solen inte är riktigt uppe så tittar dom på majsen jag slängt ut men ingen av  dom flyger ner förens det är perfekt ljus!
antar det är et problem sommartid i sverige då det är ljust hela tiden och man inte kan ta dom i skydd av mörkret när dom har "flygförbud" :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser