Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara eltrådar?  (läst 2461 gånger)

donnabellan

  • Inlägg: 44
Bara eltrådar?
« skrivet: 01 aug-09 kl 11:45 »
Någon som har erfarenhet av att hålla getter innanför ett stängsel endast bestående av eltrådar? Hur många trådar, hur högt och hur fungerar detta?
Har själv lammnät 130 cm och detta fungerar mkt bra, men när vi ska utöka funderar jag på om trådar kunde vara en ide´. Blir ju hiskeligt dyrt med lammnätet.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bara eltrådar?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-09 kl 12:49 »
Vi hade 3 trådar, 30 50 70 cm över marken. Fungerade bra, under förutsättning att det fanns bra med mat inne i hagen, och att de inte såg hela stängslet. Killingarna kunde komma under, men de ville ju inte gå långt från geten.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Bara eltrådar?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 05:15 »
jag testade att stänga in mina med 4-5 eltrådar tätt ihop.
Använde ett elaggregat med kanske inte den högsta strömstyrkan men ändå så att det knäppte ordentligt när man fick sig en stöt- Detta hjälpte inte.

Getterna var instängda de första 2 veckorna sen började de testa stängslet och uppfann "kanonkulan", alltså backa och ta fart och sedan tokspringa rakt genom trådarna. Först den ena geten, sen blev den andra geten så lessen att hon också följde efter trots att hon var livrädd för strömmen.

så kan det gå! :P

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Bara eltrådar?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 11:38 »
Jag har mina bakom bara eltrådar. Det fungerar okej. Bra när det är gott om bete i hagen och sen är det ett par som går ut, resten stannar (jag har åtta). Bland annat bocken har kommit på att han (tydligen) kan lyfta tråden med hornen så jag funderar på att sätta en extra tråd lite framför de nedersta. Men det är inget stort problem i nuläget.  ;)
Skulle tro att du får testa på en bit och se hur dina getter gör. Ett tips är att göra en liten hage, eller en del av näthagen, och sätta extra tätt med tråd där, så att de verkligen lär sig. Sen kan du glesa avståndet mellan trådarna vartefter. Det har fungerat på mina vinterfödda killingar. De trådarna har jag ca 10-15 cm mellan och det är verkligen värt det extrajobbet.
Lycka till!
 :D

donnabellan

  • Inlägg: 44
SV: Bara eltrådar?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-09 kl 21:16 »
Jag har min hage intill en 70-väg där folk kör som idioter, så jag har inte riktigt råd att chansa. Hade tänkt mig ca 10-15 cm mellan trådarna. Men om det bara oftast fungerar så vet jag inte...

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Bara eltrådar?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-09 kl 12:25 »
Nej, fy, det hade inte jag heller chansat på.
Kanske kan man ha nät mot vägen och en bit bort från den och resten el.
Men testa först med en kort sträcka eltråd och se hur de reagerar.

trassla

  • Gäst
SV: Bara eltrådar?
« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 18:59 »
Jag har en 90-väg alldeles brevid huset. Jag har 4 trådar 20, 40, 80 och 110 cm höjd. Dessutom har jag fårstängsel utanför. Än så länge är de jätterädda för tråden (hoppas så att det förblir). Kan tillägga att de vill inte vara ute om inte någon annan i familjen är ute. Kommer det en lastbil, motorcyklar mm när de är ute så är det snabb fart in i lagårn.

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Bara eltrådar?
« Svar #7 skrivet: 07 aug-09 kl 06:38 »
Vi har 5-trådigt rovdjursstängsel, ca 110 cm högt. Fungerar utmärkt!

 

fäbodbrukare

  • Gäst
SV: Bara eltrådar?
« Svar #8 skrivet: 08 aug-09 kl 08:40 »
Vi har getnät, ett gammalt trasigt ett. Ström hade vi på förr, men inte längre. De stannar i hagen bara det finns mat och de ser oss! Sätter vi dem i en hage längre bort kommer de däremot hem framåt eftermiddagen, vare sig det finns ström eller ej. Vi brukar valla dem på skogen, det gillar de! Inget verkar vara viktigare för dem än a) mat b) sällskap av oss. Såna sötnosar!

mamman

  • Inlägg: 55
SV: Bara eltrådar?
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 11:03 »
Här är det fårnät plus eltråd (en tråd långt ner just innanför nätet och tre trådar över nätet, totalhöjd 180cm) som gäller. Det räckte inte ändå i början, vi trodde att de hade tagit sig över men det visade sig att de kröp under....! Men jag känner till både får och getter som går på endast eltråd och aldrig någonsin har rymt! Där hade man fem (eller sex?) trådar med ca 15 cm mellan, de bor också nära hårt trafikerad väg och kan inte chansa..... Kan det helt enkelt vara olika från fall till fall?

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Bara eltrådar?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-09 kl 21:52 »
Vi har bara eltråd till våra dvärggetter. Den nedersta så lågt det går (på vissa sträckor ligger den nästan på marken) och övriga med ca 20 cm mellanrum. Totalt fyra trådar. Den översta har vi ingen ström i, för de är aldrig så högt uppe och pillar.

Det verkar som att olika getter beter sig olika. Vid enstaka tillfällen har någon av våra gått ut, till exempel när vi har försökt att dela den lilla flocken (fyra getter) på två hagar, eller när det har funnits mycket bättre bete utanför hagen än innanför. Men det har inte hänt många gånger och jag tycker - trots allt som skrivs om getters finurlighet - inte att de är så smarta när det gäller att ta sig ut, för oftast har det räckt att spänna upp en extratråd på det ställe där de har gått ut för att få dem att stanna inne, även om de lika lätt skulle kunna gå ut ett par meter bort. Jag har heller aldrig märkt av det som många vittnar om, att getterna skulle gå och kolla om strömmen är på. Våra har bara nosat på tråden en gång och aldrig gjort om det. 

Ibland stänger jag av elen helt (jag har en musikstudio och pulserna från stängslet hörs av någon anledning i förstärkare och högtalare där inne), men jag har aldrig haft några rymningar på grund av det.

Slutsats? Om getterna vill ut till varje pris är det svårt att stänga in dem med trådar, men har de bete och sällskap och vant sig vid hur stängslet fungerar ska det inte behöva några stora svårigheter.
harstorp4.se

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bara eltrådar?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-09 kl 22:07 »


Ibland stänger jag av elen helt (jag har en musikstudio och pulserna från stängslet hörs av någon anledning i förstärkare och högtalare där inne), men jag har aldrig haft några rymningar på grund av det.


Om du har problem med störningar från elstängslet, så kolla i första hand hur det är med jordning av stängselapparaten. Den ska ju alltid jordas till ett eget jordtag, får absolut inte kopplas till t ex elnätets skyddsjord eller någon vattenledning.
Man bör också se till att jordspetten inte slås ner i närheten av t ex någon nergrävd el- eller vattenledning, men däremot gärna nära stängslet. Vill man dra jordledningen en bit bort från stängselapparatens plats så är det lämpligt att dra den längs stängslet till en lämplig plats att slå ner jordspetten på.

Störningarna kan också bero på gnistbildning i stängslet, t ex i dåligt gjorda skarvar, eller på fel i stängselapparaten.
Förr fanns det inga myndighetskrav när det gäller störningar från stängselapparater, men alla som är sålda i Sverige 1996 eller senare ska vara väl avstörda. Från ca 1991 gällde avstörningskrav för nya modeller som sattes på marknaden, fast som sagt fick äldre modeller säljas oförändrade fram till 1996.

Om man lyssnar noga på hur störningarna "låter" i den utrustning som blir störd så kan man märka att störningar pga olämplig jordning av stängselapparaten blir ett mer "dovt" knäpp, medan störningar pga gnistbildning blir mer skrapa och skrapande ljud.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: Bara eltrådar?
« Svar #12 skrivet: 02 sep-09 kl 23:12 »
HA! Jag "gjorde" ett rymningsfritt!! rovdjursstängsel för getgullisarna skulle minnsann INTE ut.
7 trådigt ståltrådsvajer 2 mm, nedersta 14 cm från backen, 4 trådar med ca 17 cm mellan och de 3 översta med ett par dm. Gissar att det är ca 130 cm högt totalt. Värsta Elefantaggregatet med 10.000 som tickar på ca 9.8 (nästan fullt alltså). MEN ACK, höst= dåligt bete. Inget duger.

Nu har 3 lamm lärt sig och springer igenom. Som tur är - är att det är en individuell get och inte alla som går ut. Jag har gett upp, hon är nu gårdsget och ligger vid trappan. Glömmer jag dörren går hon in.
Hon trivs helt enkelt med oss människor än med sin "flock". Så hon adopterade mej och barnen. Problemet.. började när hon förlorade sin förstfödda get killing efter en olycka. Jag och barnen ömkade henne och klappade henne och jag misstänker hennes omsorgskänsla och närhet lades på oss. Fick ju mjölka henne tills hon sinade.

Vad tror ni? Anyway, getterna går inte till vägen i första hand om de sticker utan dit man matar in dom. När era getter anländer till gården, ha ett speciellt ställe i hagen dit ni matar in dom kraftigt varje dag tills de lärt sej. Bara en gång per dag annars kommer dom bräka i tid och otid., lär dom ett lockrop oavsett hur nära dom står er när det är kraftfoderdags. Är det sen så att de smiter så ska hinken fram bums och lockropet sjungas ut och skramla med hinken. Visar du dej då kommer de springa till dej och till stället.Stället ska ju ligga långt från vägen. Mina getter (som jag vallar runt på gården ibland  för extra bete ) håller sig nära "matplatsen" för de vill ju kunna vara först dit när det är dags för mat...

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Bara eltrådar?
« Svar #13 skrivet: 11 sep-09 kl 10:32 »
Om du har problem med störningar från elstängslet, så kolla i första hand hur det är med jordning av stängselapparaten. Den ska ju alltid jordas till ett eget jordtag, får absolut inte kopplas till t ex elnätets skyddsjord eller någon vattenledning.
Man bör också se till att jordspetten inte slås ner i närheten av t ex någon nergrävd el- eller vattenledning, men däremot gärna nära stängslet. Vill man dra jordledningen en bit bort från stängselapparatens plats så är det lämpligt att dra den längs stängslet till en lämplig plats att slå ner jordspetten på.

Störningarna kan också bero på gnistbildning i stängslet, t ex i dåligt gjorda skarvar, eller på fel i stängselapparaten.
Förr fanns det inga myndighetskrav när det gäller störningar från stängselapparater, men alla som är sålda i Sverige 1996 eller senare ska vara väl avstörda. Från ca 1991 gällde avstörningskrav för nya modeller som sattes på marknaden, fast som sagt fick äldre modeller säljas oförändrade fram till 1996.

Om man lyssnar noga på hur störningarna "låter" i den utrustning som blir störd så kan man märka att störningar pga olämplig jordning av stängselapparaten blir ett mer "dovt" knäpp, medan störningar pga gnistbildning blir mer skrapa och skrapande ljud.

Oj, tack! Det var ett oväntat och trevligt svar. Elaggregatet vi har köpte jag nytt på Granngården för ett par år sedan, så jag har ingen direkt anledning att tro att det är fel på det. Det är kopplat till ett jordat utomhusuttag, men mellan uttaget och aggregatet ligger ca 25 meter förlängningssladd som passerar utanför studion. Själva stängslet är alldeles utanför studion, men på andra sidan om den.

Jordspettet sitter ganska nära aggregatet och stängslet, men inte vid någon annan el- eller vattenledning. Gnistbildning i stängslet kan säkert finnas. Går man omkring i hagen hör man att det knäpper lite här och var.

Gethagen gränsar till en kohage där min farbror har djur och han har ett elaggregat kopplat till samma uttag som mitt, men med egna jordspett. Om jag kopplar bort mitt aggregat och bara hans är i, knäpper det fortfarande likadant i högtalarna i studion. Vet inte om det ger någon ledtråd till den kunnige... 
harstorp4.se

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bara eltrådar?
« Svar #14 skrivet: 11 sep-09 kl 20:39 »
Är det alltså konstaterat att det bara är din farbrors elstängsel och inte ditt eget, som ger störningar? Prova i så fall i första hand att koppla in en annan stängselapparat till hans stängsel, för att se om det är hans stängselapparat som är boven i dramat.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Bara eltrådar?
« Svar #15 skrivet: 11 sep-09 kl 22:42 »
Är det alltså konstaterat att det bara är din farbrors elstängsel och inte ditt eget, som ger störningar? Prova i så fall i första hand att koppla in en annan stängselapparat till hans stängsel, för att se om det är hans stängselapparat som är boven i dramat.

Med risk för att någon tycker att vi snor tråden här...: Jag får nog dubbelkolla om det knäpper om båda aggregaten eller om det bara är hans. Återkommer om det. Tack så länge!
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

960 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser