Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 122163 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #20 skrivet: 08 dec-10 kl 13:09 »
När det här diskuterades för några år sedan tog jag mig tid att maila skatteverket och fråga vilket "marknadsvärde" det är som gäller. Svaret jag fick var att den intäkt man skall ta upp vid eget uttag skall beräknas på vad man skulle ha fått vid försäljning av varan.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #21 skrivet: 08 dec-10 kl 13:22 »
Ja, är inte det samma som det gängse priset om man vill köpa?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #22 skrivet: 08 dec-10 kl 13:40 »
Ja, är inte det samma som det gängse priset om man vill köpa?


Det finns flera pris. Ett från producent till grossist. Ett från grossist till detaljhandel. Ett från detaljhandel till konsument. Det jag frågade skatteverket var vilket av dessa man skall gå efter.

Min fråga:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13354.msg129561#msg129561

Skatteverkets svar:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13354.msg129887#msg129887

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #23 skrivet: 09 dec-10 kl 10:34 »
Tack för bra svar men jag förstår inte hur du räknat:
(var kommer 1090 ifrån? 800? Blir det inte 8000 kr?) momsuträkningen förstår jag, toppen. så här skrev du:


Så själva bokföringen blir som följer, vi tar ett exempel att du tagit ut 100 kg kött och värderar det till 80 kr/kg.
Vi säger att det var 4 lamm, vikt 30 kg  a´610 kr. alltså värde 2440 kr, momsen 12% blir 290 kr.

Eget uttag:         + 1090
Moms 12%             -290
Varuförsäljning       -800

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #24 skrivet: 09 dec-10 kl 13:21 »
Ja!.. :) Naturligtvis..jag missade en nolla i hastigheten..momsen stämmer ju..

8000 blir varuförsäljningen, och 8290 eget uttag

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #25 skrivet: 04 jan-11 kl 19:04 »
Hej
Har suttit större delen av hösten och försökt hjälpa några kurskamrater att klara av ekonomikursen på vår utbildning (vi har en lärare som är duktig på att röra till det med olika begrepp så att det snarare blir svårare än lättare att lära sig och inte direkt någon förståelse för att alla inte begriper vad han menar...) och undrar nu om jag kan använda mig av dina texter? De är väldigt mycket mer välskrivna än det jag lyckats tota ihop på lediga stunder.
Är så mycket svårare att hjälpa folk över internet nu när vi inte håller till på skolan tycker jag, jag är inte direkt begåvad med att kunna förklara saker i skrift :P
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #26 skrivet: 05 jan-11 kl 12:19 »
Självklart får du använda dig av texterna, om du tycker dom är lättlästa och förståeliga. Det är ju bara roligt att höra :)

Jag ska föresten försöka ta mig samman och skriva ihop lite mer nu. Hade skrivit ett långt stycke till men lyckades klanta bort det när det skulle postas, så då gick luften ur för en stund..

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #27 skrivet: 08 jan-11 kl 11:15 »
Ok, jag sitter hemma sjuk, så jag tänkte dra några lektioner till. Ni får värja er för hostattackerna :)

Jag har dragit fram en resultat- och en balansrapport på det vi bokfört i exemplen här innan.

Börjar man med att titta på resultatrapporten, så tar den alltså inte med konton från grupp 1, och knappt heller från grupp 2.
Den börjar med intäkterna (kontogrupp 3), och där hade vi vår försäljning av grisar, 20000 kr.
Direkta kostnader för grisarna, som bokförs i grupp 4 var 11000.

Vi har då en bruttovinst på 9000 kr, vilket blir strax under 50% och alltså helt godkänt.

Sen är det då 500 kr till i övriga kostnader i grupp 5. Och resultatet så här långt är alltså 8500 kr.

Två saker finns ju då här som frågetecken:  Den obetalda kundfordringen som vi har liggande ute, och lastmaskinen vi köpte på slutet.
Kundfordringen får ligga kvar så länge, och själva fordringen ligger ju på konto 1510, och syns alltså inte i resultaträkningen, utan bara i balansräkningen. Den ligger även kvar över ett eventuellt bokslut/årsskifte, då som en tillgång.

Skulle det visa sig att kunden aldrig betalar, så bokförs det som en kostnad, en kundförlust ( konto 6350 ) . Man drar alltså inte ifrån det på försäljningskontot, vilket kanske skulle kännas naturligt.

Varför inte? Jo, då får man en felaktig bruttovinst, och bruttovinsten är ett nyckeltal, som t.ex banker tittar på.  Det spelar ingen roll om en kund inte betalar, det viktiga är att kunna se att försäljningen går ihop, att få betalt är så att säga ett senare problem.

Lastmaskinen som köptes på slutet bokförs som en inventarie, (konto 1220 ) och inventarier dras inte som en kostnad i resultaträkningen.
Det är när man kommer till bokslutet, och ska avgöra om man vill dra den som ett direkt avdrag eller dela upp det i avskrivningar under flera år, som den visar sig i resultaträkningen.
Man bokför avskrivningen som en kostnad på konto 7832 och som motkonto använder man då *ackumulerade avskrivningar inventarier* 1229.
Nu blev det kanske rörigt. Men konto 7832 syns i resultaträkningen som en kostnad och drar alltså ner resultatet.

Medan kontona 1220 (inventarier) och konto 1229 (ack avskrivningar,inventarier) bara syns i balansräkningen.

Och när man gör på det sättet, så kommer alltså summan inventarier hela tiden att finnas kvar, och när kontot för samlade avskrivningar, når upp till samma belopp, då är de helt avskrivna.
Och att man gör så, är återigen för att bokföringen ska ge en rättvis och översiktlig bild av situationen. Nu syns det hur mycket inventarier man har köpt, och man kan visa vart pengar har tagit vägen. Drar man avskrivningarna direkt från inventariekontot, så blir det väldigt svårt att få en överblick över vad som finns egentligen.

I slutänden blir ju resultatet detsamma hur man än gör, men det är överblicken och möjligheten att analysera företaget, som blir lidande om man går genvägar i bokföringen.

Så, dags för en kort paus innan vi tar tag i balansräkningen igen.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #28 skrivet: 08 jan-11 kl 14:57 »
Tänk på att man inte behöver så många olika konton om du gör förenklat årsbokslut. Skatteverket kräver bara de konton som finns på Ne blanketten samt momskonton. Sedan är det kanske så att du själv behöver fler konton för att hålla koll på kostnaderna.
Kontogrupp 4 är kopplat till R4 på Ne blankettten, Kontogrupp 3 till R3 osv. Utgår från Ne blanketten samt baskontoplanen när du lägger upp din egna kontoplan. pluttra inte bort bokföringen på en massa underkonton.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #29 skrivet: 08 jan-11 kl 15:28 »
Kontogrupp 4 är kopplat till R4 på Ne blankettten, Kontogrupp 3 till R3 osv. Utgår från Ne blanketten samt baskontoplanen när du lägger upp din egna kontoplan. pluttra inte bort bokföringen på en massa underkonton.

Detta är en av de viktiga sakerna, som gör att jag predikar att man  använder kontplanen, och att man använder rätt kontogrupp.  Deklarationen blir väldigt enkel.
Hur många underkonton man sen vill ha, är ju upp till var och en. Jag vill gärna ha koll på kostnader och intäkter, därför använder jag många underkonton, för att enkelt kunna se att en verksamhetsgren går ihop sig.

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #30 skrivet: 14 jan-11 kl 17:36 »
Jag försöker arbeta med Visma Ensklid Firma. Hur ser jag kontoplanen?

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #31 skrivet: 14 jan-11 kl 18:01 »
Jag har för mig att du utgår från baskontoplanen som du hittar på nätet. Den är gratis. Det är bokföringsnämnden som ger ut den. Dét finns både den kompletta och mindre varianter att ladda neer gratis.
Vad fick du betala för Visma?

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #32 skrivet: 14 jan-11 kl 23:33 »
Jag är inte speciellt insatt i *Wisma enskild firma*, men enligt den påläsning jag gjorde nu lite snabbt, så kan du inte komma åt nån kontplan, därför att programmet använder den inte på vanligt sätt. Du bokför bara in- och utbetalningar, och programmet placerar dom själv på rätt konto. Och du ser först vilket när du drar fram en rapport.

Jag konstaterar också att programmet enbart hanterar kontantmetoden (vad den går ut på beskriver jag i andra avsnittet här i'skolan' )  och det innebär också att jag tyvärr gav dig fel svar förut på chatten, Toll.

Min personliga åsikt om programmet är att det nog kan vara bra för en nybörjare, men det är lite lömskt att säga att det förenklar så oerhört som de säger i reklamen. Ja, det förenklar, men använder samtidigt en metodik som avviker från all annan bokföring och det blir då tyvärr väldigt svårt att diskutera, jämföra och värdera, eftersom det står för en 'egen' modell.
Att jobba med kontoplanen som grund är så vedertaget sen årtionden, så jag tycker det blir mer förvirrande när man frångår det.
Jag ser det som ett hjälpmedel för att ha en fungerande redovisning, för den som egentligen är helt ointresserad av just redovisning.

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #33 skrivet: 15 jan-11 kl 08:25 »
Åh.

Vilket hjälpmedel ska man använda då? Jag har ett excelark som "grundbok" där jag bokför allt också, förutom i Visma. Men Excel verkar ju inte duga...

Existens?: Det här är kanske "roten" till mina problem. Jag "ser inte" var pengarna tar vägen...


mvh Anders

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #34 skrivet: 15 jan-11 kl 11:03 »
Jag vet inte vad du har för verksamhet. Gå in och kolla baskontoplanen mini. Den kanske räcker.
Själv driver jag skogsbruk och jag har inte många konton. För min del räcker bra Swedbanks kassabok för företagare. Den kostar ca 100 kr....Huvudbok finns också så man kan göra vecko eller månadssammanställningar...
Åter igen ha inte för många småkonton. Utgå från baskontoplanen, ta de konton du behöver . Koppling till Skatteverkets Ne blankett ska du ha. Dvs konton som börjar på 3 ska in under R3 i Ne blanketten osv...

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #35 skrivet: 15 jan-11 kl 11:30 »
Åh.

Vilket hjälpmedel ska man använda då? Jag har ett excelark som "grundbok" där jag bokför allt också, förutom i Visma. Men Excel verkar ju inte duga...

Existens?: Det här är kanske "roten" till mina problem. Jag "ser inte" var pengarna tar vägen...


mvh Anders

Det finns ju en uppsjö olika bokföringsprogram som använder kontoplanen. Såvitt jag vet så är det bara Unicell och Wisma enskild, som har frångått det systemet för att, som dom menar, förenkla.
Tittar du t.ex på Wisma administration 200 så använder det kontoplanen som vanligt.

Vitsen som jag tycker med att använda konton, är just att få kontroll på var pengarna tar vägen.  Jag har ca 3 konton för de olika intäkterna, och ungefär 10 för olika utgifter. Lägger man sen till de vanliga för olika bankkonton, inventarier och moms osv, så hamnar jag väl på ca 25-30 konton som används hela tiden. Dom har jag på en lapp jämte datorn, så det är inga problem att hålla reda på.
Att dela upp utgifter på olika konton tycker jag är det absolut viktigaste om man anser att man har svårt att få en överblick över sitt företag. Klumpar man ihop allt och kallar det *Utgifter* så blir det väldigt svåranalyserat.

Jag försöker lägga in en bild här över hur det ser ut i en resultaträkning, när man använder program, och kontoplan.

Direkt ser man vilka kostnader som sticker iväg.  Elström, Hyra för inventarier, Bränsle bilar.   Då får man möjlighet att fundera. Hur kan jag spara ström?  Är det nödvändigt att hyra så mycket maskiner?  Borde jag byta bil till en snålare kanske, det kanske inte blir dyrare?

Edit :-)   Jag ser nu på bilden att jag har höga reparationskostnader också.. Kanske skulle köpa lite nyare maskiner istället?  och bokföringskostnaderna är revisorn, jag var lite lat och gjorde inget nytt konto för honom, bokför gör jag ju själv...
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 11:33 av Existens? »

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #36 skrivet: 15 jan-11 kl 16:38 »
Jag vet inte vad du har för verksamhet.
Jag är IT-konsult och försöker utveckla vårt lantbruk. Dvs jag drar in pengar på konsultverksamheten och spenderar dem på lantbruket. ;)


andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #37 skrivet: 15 jan-11 kl 17:19 »
Jag skulle helst vilja använda något webbaserat gränssnitt eftersom jag ofta sitter med olika datorer. Fördelen är att man slipper ta backup. Nackdelar?

Hittat några olika:
http://www.speedledger.se/
http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/
https://www.vismaspcs.se/Online/eAccounting/Default.aspx (fungerar bara med windows?)
http://www.fortnox.se/prod_bokf.htm
Enkla firman, SEB
e-bokföring hos Swedbank


Har inte riktigt koll på kostnaderna men ungefär 100 kr/mån exkl moms.

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #38 skrivet: 15 jan-11 kl 17:48 »
Jag har en traktor med vagn som är värd ungefär 20000 kr som jag har fört in i företaget när jag startade företaget. Jag har alltså sålt (?) den till företaget.

Hur bokför jag det?

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #39 skrivet: 15 jan-11 kl 19:55 »
Tack för en bra tråd! Börjar förstå lite hur det hänger ihop nu.

Fick se i bilden du bifogade att konto 6920 Övr. Fordon Drivmedel är en plus-post. Hur kommer det sig?
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser