Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Persilja  (läst 1465 gånger)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Persilja
« skrivet: 29 aug-05 kl 22:24 »
Är det någon som har recept på persillade?? Som är så god krydda? Jag har massor med persilja, och allt har jag inte lust att mixa och frysa in.
kan själv

hönstanten

  • Gäst
Re:Persilja
« Svar #1 skrivet: 29 okt-05 kl 14:54 »
Jag har också hur mycket persilja som helst. Den slätbladiga breder ut sig värre än kvickroten! :P
Jag torkar och ger till hönsen under vintern. Kanske lite bortkastat kan man tyckta med som sagt, persiljan finns nu överallt. t.o.m i gärsmattan växer den!

/HT

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Persilja
« Svar #2 skrivet: 31 okt-05 kl 22:22 »
Hej!
Ett jättebra " recept" (till örtsalt eller persillade eller vad man vill, det beror lite på hur man varierar receptet) kommer här:
Tag en stoor bukett persilja eller valfria örter (till örtsalt och persillade också gul lök och vitlök, ganska mycket, kanske 1-3 stora lökar till en sats är lagom) Till örtsalt kan man även ta rotselleri, libbsticka, timjan, ja vad man vill. Hacka, kör i mixer till en jämn smet, häll över i en skål, blanda i havssalt eller vanligt salt, bred ut smeten på en ugnsplåt, kör i ugnen på 50C (med luckan någon cm öppen) till det är torrt, brukar ta en dygn ungefär. mortla (örtsalt får man köra genom en trådsil). Klart!
Observera att man inte ska köra salt-smeten i mixern då man kan förstöra knivarna.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Persilja
« Svar #3 skrivet: 01 nov-05 kl 12:40 »
Tack för receptet! Det var efterlängtat. Men nu är det försent. Det har varit fruset hemma hos mig länge nu och persiljan är hackad och i frysen eller i grannarnas och arbetskamraternas frys. Precis sådär gör jag med örtsalt, förutom att jag mixar örterna och sen mixar med salt, men det ska jag sluta med :-[..

Ett annat gott recept med persilja... Tag två dl fint skivad vitlök och stek försiktigt i lite olivolja häll i två paket lättcremefraiche och 2-3 dl hackad persilja, krydda med salt och vitpeppar. Servera med spaghetti.
Men ät det inte om du ska ut och träffa folk, för man luktar!
kan själv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser