Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel  (läst 6446 gånger)

Martin Ulsaker

  • Inlägg: 4
Hej allihopa. Jeg har et hus i värmland med en jättestor, fin och relativt nybyggd ladugård som är bra isolerat. Min dröm (en av dom) för denna platsen, är att montera solcellpanel för produktion av el på taket av ladugården. En annan dröm, är att ha bärgvärme i ett av rummen i ladugården och på så sätt värma upp både denna och huset.

Går det att kombinera en bärgvärmepump med solpanel på ett sätt som gör att denna (nästan) bara går när solen skiner? Till exempel med en stor ackumulator tank som kan lagra värme. Borde kunna göras med till exempel en PLS (Programerbar Logisk Styrning). Jag vet att det kan bli lite dåligt med sol i December och Januari.

Finns det en lösning för detta som är klar och beprovat?

Hoppas på svar.


Med vänlig hälsning Martin Ulsaker

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #1 skrivet: 16 mar-18 kl 14:57 »
Kolla på värmepumpsforumet, www.varmepumpsforum.com . Många moderna bergvärmepumpar är från fabrik förberedda för att kunna samarbeta med diverse hemautomationssystem via någon form av fältbuss.

Martin Ulsaker

  • Inlägg: 4
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #2 skrivet: 16 mar-18 kl 15:26 »
Tack så mycket för bra svar! Jag ska göra precis som du säger :-)


Mvh Martin Ulsaker

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #3 skrivet: 24 mar-18 kl 16:41 »
Solpaneler är inte lönsamma så lägg pengarna på något annat. Ska du borra för bergvärme så lägg pengarna för solpanelerna på ett djupare hål.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #4 skrivet: 24 mar-18 kl 23:06 »
Solpaneler är inte lönsamma så lägg pengarna på något annat. Ska du borra för bergvärme så lägg pengarna för solpanelerna på ett djupare hål.

Undvik uttrycket solpanel, använd en mer exakt nomenklatur istället.

Om du menar en anordning som omvandlar energi ur solljuset till elektrisk energi så kallas den solcell, om det gäller en pryl som tar vara på värmeenergi ur solljuset och förmedlar den till t ex luft eller vatten så kallas den solfångare.

Om någon talar om solpaneler eller svänger sig med andra hemsnickrade uttryck så vet man aldrig vad som menas.

Martin Ulsaker

  • Inlägg: 4
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #5 skrivet: 25 mar-18 kl 08:45 »
Tack för bra svar, båda två :-)


Mvh Martin U

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #6 skrivet: 25 mar-18 kl 08:59 »
Solpaneler är inte lönsamma så lägg pengarna på något annat. Ska du borra för bergvärme så lägg pengarna för solpanelerna på ett djupare hål.

Solceller betalar för sig själv inom en 10års period i runda tal idag.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #7 skrivet: 25 mar-18 kl 10:52 »
Solceller betalar för sig själv inom en 10års period i runda tal idag.
Har det blivit så mycket bättre s
Dom sista åren? 12-16 år kom vi fram till för ca 5 år sedan.  Spannet va worst och best case förhållanden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Skogsola

  • Gäst
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #8 skrivet: 25 mar-18 kl 11:49 »
Har det blivit så mycket bättre s
Dom sista åren? 12-16 år kom vi fram till för ca 5 år sedan.  Spannet va worst och best case förhållanden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Kanske inte bättre men blir solcellerna billigare och srömmen dyrare så förbättrar det kalkylen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #9 skrivet: 25 mar-18 kl 11:58 »
Det är bättre villkor för att koppla upp sig idag, och bidragen har ökat. Så 10 år stämmer nog.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #10 skrivet: 25 mar-18 kl 16:36 »
Ja, jag funderar precis på att installera en egen anläggning och dels så kostar solceller avsevärt mycket mindre och dels så har man antingen ROT avdrag eller 30% bidrag på investeringen från staten sedan jan 2018. Så för mig kommer det att ta högst 10 år innan jag fått tillbaka investeringen eftersom jag lär montera en hel del själv.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #11 skrivet: 25 mar-18 kl 20:55 »
Efter ett år kan jag konstatera att min återbetalningstid för 6kw solceller är runt 7 år
Egenmonterad anläggning
« Senast ändrad: 25 mar-18 kl 22:03 av Alexn72 »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #12 skrivet: 26 mar-18 kl 07:04 »
eftersom kontentan är att det lönar sig att ha solceller, så skulle jag om jag var du, Martin, göra en beräkning hur mycket solceller du kan installera ( och om det möjligen går att göra själv), hur mycket det producerar (finns siter på nätet som räknar ut ungefärlig årsproduktion i förhållande till breddgrad, takvinkel mm) och jämföra det med den ungefärliga förbrukningen el för din bergvärmepump. Det är med dagens regler mest lönsamt om din årsproduktion el ungefär motsvarar din totala förbrukning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #13 skrivet: 26 mar-18 kl 08:11 »
Kam inte se hur solceller påverkar värmepumpen, så du behöver någon styrning.

Däremot om du skaffar solfångare när du pratar om ackumulatortank, så kan det vara intressant med en styrning..

Har du möjlighet att bygga någon typ av solfångare själv kan det bli lönsamt fort.

När syrran byggde stall och garage så la hon helt enkelt ut PEM slang under takplåten och kopplade det via en värmeväxlare till en hemmagjord ackumulator tank.

Hon använde värmen till att ha lite grundvärme på betonggolvet med golvvärme i garaget och tapp varmvatten.
Kommer inte ihåg riktigt, men återbetalningstiden var nog mindre än 1 år jämfört med el.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #14 skrivet: 26 mar-18 kl 08:43 »
 Ett problem med solceller kopplat till värme är att när solen lyser som mest och solcellerna verkligen ger el då behöver man ingen värme. Kyliga gråmulna dagar så ger solcellerna nästan ingenting.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #15 skrivet: 26 mar-18 kl 09:57 »
Ett problem med solceller kopplat till värme är att när solen lyser som mest och solcellerna verkligen ger el då behöver man ingen värme. Kyliga gråmulna dagar så ger solcellerna nästan ingenting.
det stämmer givetvis som du skriver att man får mest el när man behöver värmen som minst. men jag tänker att man i stället för att direkt driva bergvärmepumpen med solel så producera man en del el som på sommaren ger ett överskott som matas in i nätet. utslaget på ett år så förbrukas förstås mängden e som producerats i bergvärmepumpen som helt vanligt drivs av el från nätet.








Skogsola

  • Gäst
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #16 skrivet: 26 mar-18 kl 14:23 »
det stämmer givetvis som du skriver att man får mest el när man behöver värmen som minst. men jag tänker att man i stället för att direkt driva bergvärmepumpen med solel så producera man en del el som på sommaren ger ett överskott som matas in i nätet. utslaget på ett år så förbrukas förstås mängden e som producerats i bergvärmepumpen som helt vanligt drivs av el från nätet.

Så funkar det vanligtvis. Men han som startade tråden vill bara köra sin pump när solen skiner. Då blir det kallt på vintern.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #17 skrivet: 26 mar-18 kl 17:21 »
Jag har hört om anläggningar som "matar" berget med överskottsvärme när det finns. För att få en effektivare bergvärme. Men då pratar vi väl solfångare, inte solceller?

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #18 skrivet: 26 mar-18 kl 18:34 »
Ett problem med solceller kopplat till värme är att när solen lyser som mest och solcellerna verkligen ger el då behöver man ingen värme. Kyliga gråmulna dagar så ger solcellerna nästan ingenting.

Hur kan det vara ett problem? Vi var ju överens om att INGEN använder solceller för att sedan generera värme!

Skogsola

  • Gäst
SV: Bärgvärme som går mer när solen skiner på solcellpanel
« Svar #19 skrivet: 26 mar-18 kl 19:31 »
Hur kan det vara ett problem? Vi var ju överens om att INGEN använder solceller för att sedan generera värme!

Jag uppfattade trådstarten som att trådstartaren ville använda sin solel till att göra värme även om han går omvägen över bergvärme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser