Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?  (läst 2841 gånger)

Birdcloud

  • Inlägg: 10
Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?
« skrivet: 06 jan-18 kl 19:57 »
Hej!
Förra året drabbades alla mina frilandstomater av potatisbladmögel, vet någon här om och isf vilka sorter som är resistenta?

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-18 kl 21:37 »
Det finns en F1-hybrid, Crimson Crush. Vet inte om någon svensk fröfirma har den, tror jag sett den hos Sutton's. Tror det finns en del sorter med hög motståndskraft, om än inte resistenta, också.

Postat med Alternativ.nu´s app


Birdcloud

  • Inlägg: 10
SV: Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-18 kl 13:14 »
Man tackar!

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-18 kl 19:20 »
Det finns många sorter som betecknas som motståndskraftiga mot bladmögel, men en besvärlig sommar angrips alla. Den sort som har varit allra bäst hos är Mountain Magic F1, inte så lätt att hitta i Sverige och ganska dyr. Vi har köpt från Tyskland, England, Frankrike och USA vid olika tidpunkter.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Tomatsorter resistenta mot potatisbladmögel?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 09:04 »
Vet inte om detta kan vara nå´t men jag samodlar alltid tomater med stora Tagetes. De förhindrar nematoder i marken. Brukar vattna med kompostte också för att boosta hälsan i jorden.
Kompostte: ta några nävar kompost, med mask och allt, lägg det i en nylonstrumpa eller annat finmaskigt nät.
Fyll en tunna med vatten, kan du ta regnvatten så är det att föredra. Kranvatten behöver en dags luft med en akvariepump, så kloret dunstar bort.
Lägg strumpan med kompost i vattnet och fortsätt syresätta med akvariepumpen. Se till att pump och kompost ligger under ytan.
Bubbla några dagar.
När vattnet är te-färgat är det klart att använda.

Detta funkar bra för att få så bra förutsättningar för tomaterna, skydd mot allt för mycket regn och att man tar bort alla angripna blad så fort man ser dem (eldar upp dem).

Inget botemedel men kanske kan hålla tomaterna friska längre.
Använd inte samma smittade jord år efter år!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser