Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövklippning gris  (läst 2117 gånger)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
klövklippning gris
« skrivet: 31 okt-17 kl 12:50 »
Min linderödsgalt haltar fortfarande en månad efter veterinärbesöket då det konstaterades att han fått ett trauma på klöven. Ingen svullnad, ingen feber och ingen inflammation. Han haltar fortfarande men verkar inte ha ont. Fortfarande ingen inflammation och veterinären gör ingenting. Ser på klöven att sprickan sitter på mitten på framsidan och klöven ser sned och alldeles för lång ut. Växer klöven ut av sig själv och trillar av? Det är väl knappast troligt? Undertill är det mjukt och fint och inget ser skadat ut. Han reagerar inte och när han ligger ner och får kli på magen får jag klämma och pilla hur jag vill. Har aldrig klippt en klöv och vet inte hur man gör. Läste att man kan ta en sekatör men jag vill ju inte ställa till med någon skada. Distriktsveterinären är för feg för att ens gå in till honom och det kostade över 2000 att få ut henne sist till ingen synbar nytta. Funderar på om jag åtminstone kan klippa ner den så att den ser lika lång ut som den på det andra benet eller om jag vågar klippa enda upp till sprickan. Något måste jag ju göra eftersom läget varken förbättras eller försämras. Halta för evigt kan han ju inte göra.

Någon som kan bistå med några råd? Kan man ringa en klövverkare eller de går inte heller in till en 200 kilos galt?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: klövklippning gris
« Svar #1 skrivet: 31 okt-17 kl 12:54 »
Klöven är som en nagel.

Den skall klippas jämns med dynans fäste och något i framkanten, inte högre upp, det är bara på hästar man kan verka den högre upp.

Det brukar gå bra att fråga hovslagaren om man inte vill göra det själv, ring och hör med vederbörande först.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: klövklippning gris
« Svar #2 skrivet: 31 okt-17 kl 13:25 »
Tack för svaret! Ska genast kolla upp en hovslagare här i närheten :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: klövklippning gris
« Svar #3 skrivet: 01 nov-17 kl 18:30 »
Är det en vanlig tryck/klämskada brukar det läka ut på några dagar, håll koll bara så att det inte blir infekterat.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 6 användare (2 dolda)
skogskälla, xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser