Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtnyckel  (läst 3066 gånger)

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
Växtnyckel
« skrivet: 30 mar-15 kl 18:04 »
Hej!
När jag var liten hade vi två helt fantastiska pocketnycklar med plastomslag. Storlek en vanlig pocketbok. Varken mamma eller pappa vet dock var de tagit vägen, jag misstänker att det är något som "försvann" i skilsmässan och ligger i en låda nånstans. Tyvärr. Nu söker jag efter något liknande.

Storleken bör vara pocket, så att den går ner i en ficka på en fjällrävenjacka eller ett par cargobyxor typ. Är den inplastad är det guld, annars får jag ordna det själv. Behöver inte vara pocket, går bra med hårda pärmar också. Framförallt vill jag ha en för växter, där jag kan identifiera vad man stöter på under långpromenaderna (och om man kanske kan äta det), men en för svampar hade varit underbart också. Försökt leta i ett år snart på adlibris, bokus och akademibokhandeln men inte haft nån större framgång. Har ni nåt bra tips?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Växtnyckel
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 23:37 »
Vet inte vad en pocketnyckel är riktigt. Men, mitt tips är att leta på loppisar och antikvariat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Växtnyckel
« Svar #2 skrivet: 01 apr-15 kl 10:02 »
I kombination med resten av texten borde det vara rätt lätt att förstå att jag menade en nyckel i pocketform. Vi hade för flera olika områden. En nyckel är alltså en bok där du "lotsas" fram mot vilken växt (t.ex.) det är du undrar över med hjälp av att beskriva hur den ser ut, om det är det du inte visste.

Är på second hand och loppis väldigt mycket men har aldrig sett en växtnyckel där, varken i pocket eller inbunden. Tyvärr.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Växtnyckel
« Svar #3 skrivet: 11 apr-15 kl 04:58 »
När det gäller svampar, så skall man bara undvika de gamla böckerna eftersom det tillkommit så mycket ny information.

För växter så är nog "Svensk fältflora" den minsta man kan tänka sig, men det blir nog inte så lätt att få ned den i en ficka!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Växtnyckel
« Svar #4 skrivet: 11 apr-15 kl 11:13 »
Var boken du förlorat av typen fälthandbok i mindre format (hur litet?) eller en renodlad bestämningstabell?

Försök med Google, t.ex.
(växtnyckel|bestämningsschema|bestämningstabell|fältnyckel) (växter|flora)
alltså minst ett av de fyra första och minst ett av de två sista orden
- fast just denna sökfras lyckades jag inte riktigt med. Jag tror det finns fler synonymer till växtnyckel.

Dock hittade jag en intressant pdf-bok med bestämningsschema, som även har getts ut som tryckt bok:
Håkan Fogelfors, Åkerogräs i Sverige
http://www.slu.se/PageFiles/78188/Akerogras_nyckel.pdf

Om du har en sån där modern mobil kanske du kan läsa denna när du är ute på vandring i jordbrukslandskap.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Växtnyckel
« Svar #5 skrivet: 11 apr-15 kl 11:39 »
Utvecklad sökfras
(växtnyckel|bestämningsschema|bestämningstabell|fältnyckel) (växter|flora|kärlväxter|fanerogamer|blommor|blomväxter)

Jag vet inte om du är intresserad av digitala varianter, men det var mest såna jag hittade. Här är lite mer:

Denna är bra:
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Digiflora - har någon testat denna?
http://svenskbotanik.se/wp-content/uploads/2013/10/nordenstam.pdf
http://www.digiflora.se/seek/webui.php

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Växtnyckel
« Svar #6 skrivet: 13 apr-15 kl 15:05 »
Jag minns inte innehållet direkt, det är 10 år sedan jag sist bläddrade i den. Den var ca 10*14cm, skulle jag gissa på. Minns att de innehöll en bestämningstabell.

Jag är främst ute efter att ha den i pappersformat då jag tänkte ge bort minst ett sådant ex för att ha med sig på längre promenader.

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Växtnyckel
« Svar #7 skrivet: 29 maj-15 kl 14:43 »
Jag har hittat den! Tog en vända på loppisen idag och där var en av dem. Denna är det :D

blommor
Bestämningsbok för cirka 400 arter
alberts bonniers förlag

Förhoppningsvis kan jag hitta motsvarande för svampar nu ^^,

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Växtnyckel
« Svar #8 skrivet: 29 maj-15 kl 19:44 »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Växtnyckel
« Svar #9 skrivet: 05 jun-15 kl 03:55 »
Jag har hittat den! Tog en vända på loppisen idag och där var en av dem. Denna är det :D

blommor
Bestämningsbok för cirka 400 arter
alberts bonniers förlag

Förhoppningsvis kan jag hitta motsvarande för svampar nu ^^,

En Tysk bok som översatts till Svenska!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser