Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körkurs värmland  (läst 2916 gånger)

S.Englund

  • Inlägg: 5
    • Värmland
Körkurs värmland
« skrivet: 02 aug-14 kl 20:38 »
Hej!

Jag är ute och letar efter något ställe här i värmland där det finns någon kurs man skulle kunna gå för att lära sig köra med häst och då framför allt brukskörning jag är intreserad av. Bor i Grums så får gärna vara något i det området. Har ingen direkt hästvana annat än det jag hjälp min sambo i stallet på den tiden hon hade häst och red, så kanske någon nybörjarkurs är att föredra för att sedan bygga vidare? Har tittat runt endel efter någon kurs men tycker det mesta jag lyckas hitta här på nätet bara är vanliga ridskolor som inte har något med körning att göra eller så har jag letat på fel ställen, därför tänkte jag slänga ut frågan till er som är lite mer insatt än en annan om lite vägledning :)

Che Guevara

  • Gäst
SV: Körkurs värmland
« Svar #1 skrivet: 02 aug-14 kl 20:42 »
Hör med moderna hästkrafter .Har tyvärr ingen lämplig häst längre  för ändamålet .

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Körkurs värmland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-14 kl 20:49 »
Hej. Du skriver brukskörning. Menar du brukskörning i tävlingsform eller skogskörning eller jordbruk.

S.Englund

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: Körkurs värmland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-14 kl 18:52 »
Det är skogs- och jordbrukskörning jag är intresserad av. Får ursäkta om jag var otydlig

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Körkurs värmland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 19:26 »
Finns det ens sånna kurser? Jag tror du får ringa upp nån som har det som yrke och be att få praktisera där några veckor.
När jag googlade runt för några veckor sedan på nordsvenska hästar och körning hittade jag någon som gav privatlektioner. Även länsstyrelsen här i Jämtland hade en "kursdag" eller vad man ska kalla det, i hur man slår med slåttermaskin och häst, men man lär sig ju inte så mycket på en dag, utan det är ju mer en kul utflykt.

http://www.skogshasten.com är väl en bra sida att hitta folk som har det som yrke.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Körkurs värmland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-14 kl 22:33 »
Ok Det med skogen skall jag kolla lite om du vill .

S.Englund

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: Körkurs värmland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-14 kl 16:21 »
Det är det jag inte vet om det gör. Har precis som du letat runt på Google endel för att hitta något med ungefär samma resultat som du har fått så därför jag lade ut frågan här till er som är mer insatta än vad jag är :)

Det vore toppen tomtefrej om du hade lust att göra det :) har inte några kontakter alls inom dethär så skulle vara till stor hjälp :)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Körkurs värmland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-14 kl 19:26 »
Min erfarenhet är att det är svårt att få hjälp om man inte betalar för det. Jag skulle ta hjälp av sambo, köpa sele och börja köra in min egen häst. Först bara med sele. Sen med redskap. Är hästarna/ hästen inkörda? Kanske också är bra om du specifierar vad du vill veta. Bruks är ju ett ganska stort område.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Körkurs värmland
« Svar #8 skrivet: 07 aug-14 kl 20:53 »
Det är det jag inte vet om det gör. Har precis som du letat runt på Google endel för att hitta något med ungefär samma resultat som du har fått så därför jag lade ut frågan här till er som är mer insatta än vad jag är :)

Det vore toppen tomtefrej om du hade lust att göra det :) har inte några kontakter alls inom dethär så skulle vara till stor hjälp :)
              Du kommer att få e-post så hör av dej dit .

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Körkurs värmland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-14 kl 23:47 »
Det finns massor med körkurser, både "privata" och via föreningar runtom i Sverige, men de är notoriskt svåra att googla fram...

Föreningar som JUF, Föreningen Nordsvenska Hästen, Ardennerföreningen, Brukshästföreningar (heter lite olika på olika ställen) anordnar alla körkurser för skogs- och jordbrukskörning, samt för tävlingsgrenarna brukskörning eller skogskörning.

Titta in på ditt läns (distrikts) hemsida för t.ex. Föreningen Nordsvenska Hästen, och ring upp någon kontaktperson eller varför inte ordföranden. Planerar man inte någon kurs den närmaste tiden, så finns där kunskap om någon hästkörare som kan ge lektioner eller anordnar "privata" kurser. 

Raser som t.ex. Nordsvensk Brukshäst måste köras i samband med stambokföring, och inte minst därför är körutbildning väldigt viktigt i rasföreningen.

S.Englund

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: Körkurs värmland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-14 kl 13:33 »
              Du kommer att få e-post så hör av dej dit .

Ja det har jag fått, hör av mig under veckan. Tack så mycket :)

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Körkurs värmland
« Svar #11 skrivet: 24 aug-14 kl 21:18 »
Hej, de som är mest mest aktiva i Värmland är föreningen nordsvenska hästen med skogs och jordbrukskörningar. De brukar även anordna inkörningskurser samt har utflykter. De kommer nu att anordna en plöjningsutbildning under hösten om vädret tillåter. /Johnny


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tli, von tratt, Gröfre Slissing, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser