Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?  (läst 3981 gånger)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« skrivet: 17 mar-14 kl 22:50 »
Det är grävningen som ska göras nu och för att beräkna allt rätt tänkte jag kolla med er om 130 cm höjd i framkant (planerar för mur för bakväggen och pulpettak) blir tillräcklig höjd för högväxande tomater?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-14 kl 23:15 »
Det funkar säkert med de flesta tomater men, kan kanske bli jobbigt för en själv att behöva böja sig när man ska fixa i växthuset?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-14 kl 23:45 »
Vad bra. Har bara odlat i växthus en säsong hittills. Tänkte ha 60 cm breda bäddar och gången utgrävd i mitten. Växthuset blir då till stora delar under markytan. Hoppas det inte blir för svalt men jag tänker att lecamuren blir varm och magasinerar och det är väl inte fel att jämna ut värmen en del?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-14 kl 06:50 »
Totalvolymen är också viktig, det är svårt att hålla stabila förhållanden i ett litet växthus

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #4 skrivet: 18 mar-14 kl 11:38 »
Ja, ytan blir, enl ritningen, 8 + 12 kvm och helt hyfsad takhöjd bör det bli. Men vad säger ni om det här med souterrängmodell, då?

Richard

  • Gäst
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-14 kl 07:36 »
Vad bra. Har bara odlat i växthus en säsong hittills. Tänkte ha 60 cm breda bäddar och gången utgrävd i mitten. Växthuset blir då till stora delar under markytan. Hoppas det inte blir för svalt men jag tänker att lecamuren blir varm och magasinerar och det är väl inte fel att jämna ut värmen en del?
ordentligt med ventilation.Vad jag säger om din "souterrängmodell"
http://www.exposingthetruth.co/underground-greenhouse/#axzz2wO5Rty1p
http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html
Walipini är lika gammal som att odla i ett växthus.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #6 skrivet: 19 mar-14 kl 10:39 »
Leka isolerar bra men är uselt på att lagra värme så räkna inte med det som värmemagasin, betong är mycket bättre eller så ställer du in två vanliga vattentunnor som du fyller på våren och tömmer och tar ut när medeltemperaturen är tillräckligt hög.

Vad gäller höjd och storlek så gör så högt och stort du kan. Har du ändå planerat att mura norrsidan så kan du lika gärna göra en sockel som får upp huset en bit, det blir inte mycket extra material för den relativt lilla ytan och med en mur är det inte så att du helt plötsligt bestämmer dig för att flytta hela huset till en annan plats.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #7 skrivet: 19 mar-14 kl 19:29 »
Tack för länkarna Richard! Jag ska läsa i länkens länkar också! Jag har sett bilder på färdigköpta små sadeltaksväxthus på murad sockel och delvis grävda men inte såna Walipinis där man tagit steget så fullt ut. Super att idén är beprövad sedan tidigare, då känns satsningen mindre riskabel. Oftast är det ju så när man går och får idéer att vänder man sig till detta välsignade internet så finns andra vildhjärnor och entusiaster som redan  provat idén eller att metoden är uråldrig. :-*

Leka isolerar bra men är uselt på att lagra värme så räkna inte med det som värmemagasin, betong är mycket bättre eller så ställer du in två vanliga vattentunnor som du fyller på våren och tömmer och tar ut när medeltemperaturen är tillräckligt hög.

Vad gäller höjd och storlek så gör så högt och stort du kan. Har du ändå planerat att mura norrsidan så kan du lika gärna göra en sockel som får upp huset en bit, det blir inte mycket extra material för den relativt lilla ytan och med en mur är det inte så att du helt plötsligt bestämmer dig för att flytta hela huset till en annan plats.


Om jordvärmen ska utnyttjas kanske det är dumt med isolerande mur och sockelmaterial, var det så du menade? Har fått tips om ihåliga byggblock som man sedan häller betong i ... Kanske måste man gräva sig djupare ner än jag tänkt för att komma åt jordvärmen, eller så gäler det att ha just värmemagasinerande material - vatten då helst som jag förstod det; vatten>sten (=betong?)>jord. Tunnor, ja. Eller akvarier. Liten damm i växthuset har jag åtminstone planerat för.

Höjden begränsas av estetiska skäl, faktiskt. Bakom finns en gammal stenmur och när man passerar växthusets tänkta placering vill jag inte förlora utsikten ner över fårhagarna. Tyvärr brukar mina estetiska krav krångla till en del och ofta blir det dyrare lösningar också ::)

Men om jag bara har ett snedtak och ingen lodrät framsidesvägg alls - fungerar det då med högväxande tomater? Leder man dem vidare upp under snedtaket? Antagligen galet av en sån växthusodlarnovis att rita och bygga ett växthus ... (ja, jag går med håven nu ;))

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #8 skrivet: 24 mar-14 kl 11:41 »
Nej jag tror inte du utnyttjar någon jordvärme att tala om i ett växthus oavsett vilken typ av mur du väljer. För att möjligen få någon nytta av värmen från marken så måste du ha ett hus som är mycket mer isolerat.
En mur av lecablock lagrar inte energi på något bra sätt och då är betong bättre men om du inte tänker använda betong så är en enkel men också mindre effektiv lösning att ha några tunnor med vatten på något sätt i huset under våren för att utjämna temperaturen.

Richard

  • Gäst
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-14 kl 19:35 »
Jordvärme blir det inte ,men ska man gräva är det lika bra att gräva ner slang,vanligt svart slang räcker, på 30 cm .60 cm djup
Koppla allt på en liten låda med en fläkt i taket och flytta värme från nocken ner in i  marken.På andra sidan sticker slangarna upp i luften så man få en cirkulation.Tidigt på våren kan det blir ganska varm och istället att man öppnar ventilationsluckor flyttar man värme ner i marken .
Man kan också göra det med vatten för att slippa kondensation i slangarna.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #10 skrivet: 27 mar-14 kl 23:28 »
Tack för flera svar! Ja, nu var det grävt, så det blir souterräng. Åtminstone bakväggen blir en mur av betongblock samt även nedre delen av gavlarna. Ev skulle det bli billigare att bygga bakväggens övre halva - den ovan mark - av trä, men det känns synd. Nu kommer dit dräneringsslangar och singel med duk som också ska fungera som rotspärr.

Här undrar jag vad ni tror om singellager under markbäddarna?

Kommer bäddarna bli för torra- det kommer vara kanske 30, resp 70 cm djupa bäddar på singlet.

Dessutom är jag fundersam över om vindruvor, persikor och blåregn behöver komma ner i markskikten under sockeln med sina rotsystem? De kan de ju inte då. Men asprötterna kan åtminstone inte komma in i bäddarna ...

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #11 skrivet: 14 jul-16 kl 06:59 »
Hur vart resultatet? fungerade de enligt planerna?
tänkare och älskare

Mikael1975

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Växthusbygge. 130 cm sidohöjd bra för tomater?
« Svar #12 skrivet: 11 aug-16 kl 14:47 »
Det är grävningen som ska göras nu och för att beräkna allt rätt tänkte jag kolla med er om 130 cm höjd i framkant (planerar för mur för bakväggen och pulpettak) blir tillräcklig höjd för högväxande tomater?
Nej...visst för vissa sorter...det står på fröpåsen...oxehart tomater kan du glömma...!!! Coktail tomater skulle jag rek...!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 3 användare
Sjul, skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser