Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skog och bygga hus?  (läst 12839 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
Köpa skog och bygga hus?
« skrivet: 19 jul-13 kl 15:18 »
Har noll koll på detta och har heller inte funnit information på det på diverse hemsidor så frågar jag i en tråd i stället.
Det är lite av en dröm att flytta ut någonstans och leva så mycket på egna resurser som möjligt.

Men ett problem med detta då jag inte vill ta ett banklån för att köpa hus och/eller tomt osv är ju att det väldigt ofta är för dyrt, speciellt om man inte vill flytta ut helt och hållet i bushen.
Så då tänkte jag att om man köper någon ha skog/åkermark för att sedan slå upp sitt hus, måste ju vara mycket billigare, eller är det något jag tänkt fel på?
Får man inte göra så?

Mvh

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 15:42 »
Det är en bra ide om man vill skippa el vatten avlopp (bygg bara en koja typ). men vill man ha det kan det bli dyrt om det ligger allt för långt iväg om man ska bygga nytt. några få ha kan bli mycket dyra ha. man behöver sällan så mycket mark för att odla en hel del. köp ett torp med några tusen kvm tomt bara. eller köp en gård i lappland du får mycket här för en miljon.

Skogsola

  • Gäst
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 15:46 »
Du får väldigt mycket utan en miljon också om du tittar lite bortom de stora befolkningområdena. Att börja helt från noll är tufft men det finns några som gör det.

Skogsola

  • Gäst
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 15:50 »


Men ett problem med detta då jag inte vill ta ett banklån för att köpa hus och/eller tomt osv är ju att det väldigt ofta är för dyrt, speciellt om man inte vill flytta ut helt och hållet i bushen.


Mvh

Läste lite mer noga nu. Om du inte vill göra som vi andra och bo "helt och hållet i bushen" så får du nog nöja dig med att vara en "wannabe"

Huggorm

  • Gäst
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-13 kl 16:02 »
Det billigaste är helt klart att köpa något gammalt torp och renovera efterhand. Bara kostnaderna för att anlägga en väg en bit in på en skogstomt är ju enorma och sedan kommer alla kostnader för att bygga hus. Och så är det ju så att stadsnära lantliga lägen är hett eftertraktade och därmed dyra, så om man inte har gott om pengar får man antingen stanna i sin lägenhet eller söka sig längre bort.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #5 skrivet: 19 jul-13 kl 17:06 »
Vill förklara lite mer..
Det ideala för mig, även om det inte är riktigt på samma nivå min sambo ligger tyvärr, är att leva och bo så självförsörjande som möjligt. Det innefattar även att ha så få rör till och från stugan som möjligt, avlopp och kanske tom vatten.
Själva stugbygget har jag tänkt mycket i banorna om ler/halm byggnader osv och göra det mesta så med vänner och släkt tror jag man kan dra ner på mycket kostnader.. Vet dock inte riktigt hur myndigheterna ser på sådana byggen men men...
Sen tror jag att jag läst att man måste ha en väg som leder upp till tomten, räknas då en enkel grusväg? Kan ju i så fall inte vara så svårt att fixa..?

Mvh

 

morkullan

  • Inlägg: 30
    • Gästrikland
SV: Köpa skog och bygga hus?
« Svar #6 skrivet: 19 jul-13 kl 22:03 »
Gamla torp har fördelen inte bara av att ha en väg till fastigheten utan de är oftast klimatmässigt bra placerade. Ofta finns det en grävd brunn med bra vatten (måste givetvis testas) och oftast finns det bra odlingsmöjligheter kanske redan fina fruktträd. Inte illa att börja med. Själv tyckte jag att det var perfekt att det redan fanns el. Att byta till egen el kan sen ske på sikt. Sist men inte minst så kan man redan från början bo i en vacker miljö, kanske med stengärdsgårdar, ängsmarker, hagar, stora lövträd och har man tur även med en bra jordkällare.
Allt detta kan man få till en bra pris om man kan tänka sej att leva i rätt delar av landet.
För egen del har jag haft turen att dessutom bo med svalor och fladdermöss. Inget man får uppleva i första taget om man bygger nytt.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
mne, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser