Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita pricksjukan på yngel?  (läst 2555 gånger)

Klara Nannis

  • Inlägg: 5
    • -
Vita pricksjukan på yngel?
« skrivet: 04 mar-18 kl 19:38 »
Hej! Här om veckan hade jag en fullvuxen fisk i mitt 200L akvarium, som tyvärr fick vita pricksjukan och därefter avled. Jag medicinerade inte hela akvariet då jag fick rådet att medicinera separat. Ingen av mina fiskar hade prickar på sig då, förutom den sjuke.

Men nu, ca en vecka efter vi upptäckte sjukdomen, har ett yngel klätts i vita prickar. Guppyynglet är det största av alla yngel, och har nu 2 vita prickar på sig. Är det vitapricksjukan? Eller är det som den får färg?
Hej! Här om veckan hade jag en fullvuxen fisk i mitt 200L akvarium, som tyvärr fick vita pricksjukan och därefter avled. Jag medicinerade inte hela akvariet då jag fick rådet att medicinera separat. Ingen av mina fiskar hade prickar på sig då, förutom den sjuke.

Men nu, ca en vecka efter vi upptäckte sjukdomen, har ett yngel klätts i vita prickar. Guppyynglet är det största av alla yngel, och har nu 2 vita prickar på sig. Är det vitapricksjukan? Eller är det som den får färg?

På bilden (om den nu kom med) ser vi det stackars guppyynglet. Tyvärr kunde jag inte få en bättre bild, men hoppas att det duger.

Det är även så att jag ska få nya fiskar på onsdag då jag fyller år då..

Medecin har jag hemma, ska jag ta den nu? Ska den medicineras separat? Ska alla medicineras? När jag får nya fiskar, ska de hoppa in mitt i behandlingen?

//Klara

Postat med Alternativ.nu´s app

Kram
Klara

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vita pricksjukan på yngel?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-18 kl 10:16 »
har du haft en fisk med vita prick i akvariet så är hela akvariet smittat.sannolikheten för att alla fiskar kommer att drabbas är hög. Alltså måste akvariet behandlas.
Får du nya fiskar måste de placeras i ett akvarium för sig själva,något man normalt gör med nyanskaffningar då alla nya fiskar kan ha olika sjukdomar.En karantän på runt 14 dagar innan de flyttas till ditt stora akvarium.då ser man om de har t.ex vita prick eller något annat och det är ju lättare att behandla i ett litet akvarium.
Sjukdomsförloppet är följande: vita pricksjukan är en parasitsjukdom.den lever i och av fiskens hud och är i det stadiet obehandlingsbar. Efter att parasiten mognat i fiskens hud lossnar den och faller till botten där den delar upp sig i upp till tusen stycken svärmare,dessa i sin tur infekterar nya fiskar. Det är endast i svärmstadiet det går att bekämpa parasiten. Man behandlar alltså egentligen vattnet. Zooaffären har lämplig medicin och behandlingstiden kan vara upp till 20 dagar.
Släpp inte in nya fiskar under behandlingstiden då de kan vara infekterade i affären och du alltså förlänger behandlingstiden när nya utbrott  hotar. Man skall heller aldrig släppa in nya fiskar utan karantän i ett akvarium då många tyvärr bär på olika sjukdomar redan i affären.om du inte redan har ett litet akvarium för karantän bör du skaffa det,ett 50-liters kar brukar duga till detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser