Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det?  (läst 1077 gånger)

stellasmatte

  • Inlägg: 38
    • Norrbotten
Vad är det?
« skrivet: 12 maj-19 kl 15:21 »
Vad har den här använts till? Hittade i en lada.

Ellen Fröjdlund

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Vad är det?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-19 kl 15:34 »
Ser ut som något slags verktyg till att göra hästskor, men bara en gissning dock

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Vad är det?
« Svar #2 skrivet: 12 maj-19 kl 17:47 »
Sitter den eller har suttit på en längre stång då hade man den till att vikta upp större stenar.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är det?
« Svar #3 skrivet: 12 maj-19 kl 21:04 »
Sitter den eller har suttit på en längre stång då hade man den till att vikta upp större stenar.
Jag håller med.

Redskapet kallas för "lyödo" på min hembys dialekt. Man "lyöder steinan" med den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vad är det?
« Svar #4 skrivet: 12 maj-19 kl 22:24 »
I västergötland heter det förk. Förmodligen besläktat med engelskans fork  gaffel.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vad är det?
« Svar #5 skrivet: 13 maj-19 kl 10:08 »
Spännande!
Hur använder man den? Sitter hästskon i den aktiva änden av en lång trästock/träregel som används för att häva upp sten?
Det går ju bra med spett för lagom store stenar men spetsen är smal och det kan bli vingligt, för en stor sten vore det skönt med längre hävarm och bredare spets så det kunde nog funka om det är så det är tänkt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är det?
« Svar #6 skrivet: 13 maj-19 kl 16:29 »
Det är precis så det är tänkt. Med en 4 meter lyödo och två man på yttre ändan lyfter man ganska stora stenar.

Man kan också "änger" med den. Då man "ängrar" lyfter man upp stenen och genom att föra lyödon i sidled med stenen upplyft så får man stenen att flytta sig i motsatt riktning några centimeter.

Jag har ingen aning om vad sånt här heter på högsvenska.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser