Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader för 10 manskapsbodar?  (läst 1735 gånger)

kim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Kostnader för 10 manskapsbodar?
« skrivet: 04 maj-19 kl 12:22 »
Hej
Här kommer en sån där tråd när nån tycker sig ha en smart idé som bara är på drömstadiet och kanske aldrig blir nått. Å andra sidan är det kanske en fråga som kan vara intressant för lite alla möjliga, i olika sammanhang..

Jag bor i en stad med lokalbrist och har kanske tillgång till lite mark att ställa manskapsbodar på. Tänkte hyra ut dem till konstverksamhet, förutsatt att det går att ornda så att det blir lagom billigt för alla inblandade.
Får se om det blir nått av, men innan jag säger att jag är intresserad av mark och bodar tänkte jag försöka räkna lite på hur realistiskt det är. Driften måste ju bli lagom billig också.

De ska hålla 15 grader året om, och ska inte behöva daglig tillsyn. Kan få material från div rivningar och har tillgång till några händiga typer men det får inte bli nått gigantiskt projekt direkt. Ett annat alternativ är att försöka hitta någon som betalar för den smidigaste lösningen. Det viktiga är att det funkar och att driftkostnaden hålls nere. Tänk att bodarna ska stå i ca 5 år och sedan flyttas till annan mark men ha samma funktion. Lösningen ska alltså vara extremt billig, eller gå att sälja, eller åtminstone gå att flytta med vid en flytt.

Vet ni nån billig och smidig uppvärmningslösning för 10 bodar? Och vad kan driften kosta?

Hur många kWh skulle man behöva för att hålla 15 grader i en manskapsbod i ett år med luftvärmeväxlare? (som exampelvärde för beräkningar för jag antar att det är standardmetoden. Verkar dumt att ha 10st luftvärmeväxlare dock..)

Tjänar man mycket värme på att ha bodar vägg i vägg, i två våningar etc?

Finns det någon annan typ av temporär byggnad än manskapsbod som är bättre på något sätt? Den ska vara ungefär som en manskapsbod i storleken och det ska vara rimligt/möjligt att flytta dem var 5e år.



Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Kostnader för 10 manskapsbodar?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-19 kl 12:51 »
Finns det el draget till området? Till ex till befintlig byggnad? Annars måste man söka tillstånd för det och dra dit el och sätta upp en "elstolpe" med uttag till alla bodar och det blir inte billigt. En pelletskamin drar inte mycket el, alltså en med automatisk inmatning av bränslepellets. Den skulle kunna drivas av ett fritidsbatteri. Men batteriet måste laddas ibland... och det kan ju råka bli stopp i pelletsframmatningen. Något annat kommer jag inte på som inte kräver elanslutning eller mänsklig hjälp varje dag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kostnader för 10 manskapsbodar?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-19 kl 16:15 »
Vad menas med "luftvärmeväxlare" ?   Luftsolfångare, luftvärmepump eller något annat?

Det finns ju moduler i samma storlek som manskapsbodar, som brukar användas som t ex provisoriska kontor eller som tillfällig utbyggnad av skolor. De är väl byggda med ungefär samma teknik och av samma tillverkare, dock har jag en känsla av att åtminstone vissa av dem kan vara försedd med vattenburet värmesystem avsett att kopplas ihop med värmecentralen i en befintlig byggnad intill.

 

silverräven

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Kostnader för 10 manskapsbodar?
« Svar #3 skrivet: 19 nov-19 kl 17:28 »
skulle satsa på  Plåt Container  med ett europa utag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser