Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Traktor tråden  (läst 17613 gånger)

Che Guevara

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #20 skrivet: 07 feb-14 kl 05:09 »
Nåja. .nu har ju traktorn trots allt tagit över i skogen  och är betydligt vanligare än häst. Så nån slags fördel lär den ju ha.
Ja men inte som vi pratar om dom små gamla .Du kan ta vilken grålle eller 135a eller liknade du vill så slår hästen dig i all slags terräng . Ja vill till och med påstå där en fyr juls driven inte klara sig så reder hästen sig fortfarande. Här i bergen  skulle inte ett dylikt fordon ha en skans . Det vågar ja utmana vem som hällst om. Där av  så kallade lunnare kom fram på sextiotalet före dess så var det halvbadare men dom klara inte ens vad hästen klara när det knep. Men i mot en vanlig jordbrukstraktor så  i besvärligare träng så har inte traktorn en skans. Men rät redskap på rätt plats :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #21 skrivet: 07 feb-14 kl 12:03 »
Lång lina och vajerkran ;D

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #22 skrivet: 07 feb-14 kl 19:34 »
Sedan får man inte glömma att det är så in i hel.....mycket roligare att köra med häst.....alldeles alldeles underbart

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #23 skrivet: 08 feb-14 kl 09:26 »
Sedan får man inte glömma att det är så in i hel.....mycket roligare att köra med häst.....alldeles alldeles underbart

Fast jag nyser inte av traktorn :P
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #24 skrivet: 08 feb-14 kl 09:54 »
Jag tyckte det var rätt trivsamt när man smög fram med en gammal IH 414 och kärra med vajerkran.
Vägar endast obetydligt bredare än med häst. Det syntes inte i gallringarna vart traktorn gått fram.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #25 skrivet: 08 feb-14 kl 17:35 »
Hör nu Hans A det finns ingen jäv....traktor i världen som kan gå som en häst i skogen.....det bara är så....

andtol

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #26 skrivet: 08 feb-14 kl 18:26 »
Detta kan väl få vara en traktortråd och inte en traktor vs häst? Det blir lätt så religiöst då. Och elakt. Starta en tråd om hästar i stället!

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #27 skrivet: 08 feb-14 kl 18:30 »
Hör nu Hans A det finns ingen jäv....traktor i världen som kan gå som en häst i skogen.....det bara är så....

Nej, det är ju hjul på traktorn, så det ligger nåt i vad du säger.

Men Tolls önskan var klok..

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #28 skrivet: 08 feb-14 kl 19:24 »
Tja det går bra att  bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt .  Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.

Du anar inte hur mycket virke som dragits fram ur skogen med dessa små traktorer. Lätta och smidiga som gick över stock och sten. Däremot synar jag att "det går bra att bruka 40 hektar" (åker?) med häst. Vallbrytning vart femte år ger 8 hektar plöjning varje sommar  :o Spannmål eller rotfrukter ännu värre. 8 hektar var för inte alls så länge sen ett ganska stort jordbruk, åtminstone i mina trakter. Har heller aldrig sett en "gammtraktor" med koniska rullager i framaxeln, annat än som nån skrev i hjulnaven. Tycker det är mycket spekulerande och lite kunnande nu. Men vad vet jag, förutom att jag har den goda smaken att iaf inte döpa min användare efter en gammal kommunistisk krigsförbrytare  :)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #29 skrivet: 08 feb-14 kl 20:22 »
Skoja lite hans A...... ;)

Che Guevara

  • Gäst
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #30 skrivet: 09 feb-14 kl 13:32 »
Du anar inte hur mycket virke som dragits fram ur skogen med dessa små traktorer. Lätta och smidiga som gick över stock och sten. Däremot synar jag att "det går bra att bruka 40 hektar" (åker?) med häst. Vallbrytning vart femte år ger 8 hektar plöjning varje sommar  :o Spannmål eller rotfrukter ännu värre. 8 hektar var för inte alls så länge sen ett ganska stort jordbruk, åtminstone i mina trakter. Har heller aldrig sett en "gammtraktor" med koniska rullager i framaxeln, annat än som nån skrev i hjulnaven. Tycker det är mycket spekulerande och lite kunnande nu. Men vad vet jag, förutom att jag har den goda smaken att iaf inte döpa min användare efter en gammal kommunistisk krigsförbrytare  :)
Du Värkar mest pladdra på  .Du kanske  skulle ta dig en tur upp på Hallandsåsen  så du  fick begrunda. Att du sen inte har sett en traktor med rullager i framaxel är för mig högst märkligt .  Krigs för brytare eller inte det har inget med tråden att göra.
« Senast ändrad: 09 feb-14 kl 14:00 av Che Guevara »

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #31 skrivet: 09 feb-14 kl 13:56 »
För att bryta av här lite så måste jag berätta. Efter att haft 2 st traktorer så sålde vi äntligen den ena och skaffade en mediumstor hjullastare. Den är himmelskt användbar. Naturligtvis inte i skogen eller på åkern Men den används till det mesta på gårn. Ångrar inte, älskar den. ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #32 skrivet: 09 feb-14 kl 14:07 »
Förstår dig, Hustran, det är en maskin som fixar mycket. Står på önskelistan ;)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #33 skrivet: 09 feb-14 kl 18:23 »
Japp vill också ha hjullastare eller kanske en ford tw25 med lastare bigger is better......men är glad om jag får min jäkla 5600 att ladda så jag kan använda skiten......

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #34 skrivet: 09 feb-14 kl 18:48 »
Fassan lånade en traktor en gång när jag var liten, en Jhon Deer med svänghjul den lät väldigt kul när den stor där å töffade.  :D Den här modellen stämmer inte riktigt för det var nog ett tjockare svänghjul och lite högre upp. eller så såg jag den i grodperspektiv så det var därför
Sen luktade den inte som vår andra traktor heller. Så jag undrar vad den gick på?

John Deere GP 1930

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #35 skrivet: 10 feb-14 kl 21:11 »
Vanligaste önskemålet på traktor för folk med mindre hobbybruk eller för den delen vinstdrivande och som inte vill falla i låneträsket och som kanske inte har fyrkantiga stora fält är väl de mindre maskinerna till lite lägre priser ändå.

2wd 60-70 talare är väl en kategori. En fungerande går väl att hitta för allt mellan 20-50 kkr.

2wd 80-talare då börjar vi snacka plant hyttgolv även på de mindre traktorerna och hitch som standard och tätare hytt om skicket inte är sönderrostat. Har själv börjat snegla på att byta (upp???/ner???) mig till denna kategori ffa pga hitch som känns smidigare och säkrare än min lösning med en dragkula som jag lägger öglan på skogsvagnen över. Är väl oftast snäppet större än min mf 135 men fortfarande klart smidiga vad gäller svängradie osv. Priser mellan 30 och 70 kkr.

Nästa klass tycker jag är mindre 4wd från 80-tal men så länge vi inte har mer än vi har att bruka ca 14 ha totalt så går det bort. Och priserna springer gärna iväg till 50-100 kkr och även mer beroende på modell och skick.

Så det är ett dyrt nöje… Och inte är de fria från underhållskostnader heller. Soppa drar de nästan ingen så det är knappt något att fundera på om en inte ska köra väldigt mycket tycker jag. Däremot tillgång på reservdelar är inte helt oväsentligt. Och där har ju många utländska märken en klar fördel eftersom de sålt i mycket större volymer än de vanligaste modellerna på svenska smågårdar. En fördel med en något äldre maskin tror jag kan bli att de tål att gå på vilken olja som helst - när fossiloljan tar slut/blir för dyr kan jag nog fortfarande tuffa på med rapsolja i tanken! Och då luktar det borgarkungen över nejderna också!

Någon med kunnighet kanske kunde göra en lista på några förhållandevis vanliga modeller på begmarknaden i resp kategori med lite kort om för och nackdelar samt vad man ska vara uppmärksam på vid köp? Det tror jag är en oerhörd hjälp för de som är i letartagen.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #36 skrivet: 10 feb-14 kl 21:24 »
Lägger ett inlägg till som jag inte tycker passade i förra!

Lastare eller ej? Jag har i nuläget lastare och i vissa situationer är det ju sjukt smidigt för att lyfta grejer. Har i nuläget faktiskt bara ett kasst helt rakt snö/schaktblad till min lastare. Tidigare en lånad mindre skopa, men den användes väldigt sparsamt. Så frågan är om det är motiverat att ha lastare? Det kostar mer och blir bökigare att komma åt vid motor etc. Det skymmer sikten vid körning (marginellt men ändå). Och det blir framtungt på de mindre 2-wd. Det ska ju enligt de flesta som plockar av sina lastare vara enkelt och inte ta mer än några minuter så det är ju ett alternativ om man vill ibland kunna utnyttja potentialen (lasta gödselvagnen, lyfta tungt, lasta grus/jord/sten/spån etc) men annars ha fördelarna att vara utan. Vissa nackdelar kvarstår nog dock även med lastaren avmonterad såsom att fästena kan vara i vägen och att slangpaket och fästen till viss del skymmer sikten av framhjulen (i vilka situationer detta är en nackdel att ta hänsyn till vet jag inte men jag har märkt att jag ser sämre än jag gjort i andra traktorer jag kört).

Så min fråga nu när jag lite löst kikar efter en 2-wd 80-tal med plant golv, bra hytt och hitch: Är lastare ett måste om man bara ska ha en maskin på gården eller går det hitta andra sätt att lösa lastarjobben? Eller omformulerat: Är den relativt höga merkostnaden verkligen motiverad till en liten verksamhet?

Tänker att det också är en fråga som många i köptagen kan vara hjälpt av en vettig diskussion kring. Det kanske är vettigare att lägga 15 kkr mindre eller lägga lika mycket men på en 15 kkr dyrare maskin som är bättre i alla andra avseenden? Vad tycker ni?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #37 skrivet: 10 feb-14 kl 21:27 »
En fördel med en något äldre maskin tror jag kan bli att de tål att gå på vilken olja som helst - när fossiloljan tar slut/blir för dyr kan jag nog fortfarande tuffa på med rapsolja i tanken! Och då luktar det borgarkungen över nejderna också!

Vill man ha en dieselmotor som går bra att köra på rapsolja (givetvis om möjligt förestrad, s k RME) och andra mer mystiska bränslen, så finns det några saker man bör tänka på.

Dieselpumpen bör vara en s k radpump. En del modernare s k fördelarpumpar är känsliga för trögflytande bränsle och kan totalhaverera om man försöker låta dem pumpa alltför konstiga saker. Enligt vissa uppgifter ska det framför allt gälla för CAV/Roto-Diesel/Lucas fördelarpumpar, medan Bosch ska fungera bättre på den punkten.

Motorn bör vara en förkammar/virvelkammardiesel, dvs en motor med glödstift för kallstart. Direktinsprutade dieslar får ofta problem med igenkoksade spridare om man kör dem på rapsolja eller annan biodiesel.

Under alla förhållanden får man räkna med att ett gammalt bränslesystem där alla O-ringar och andra gummidetaljer har utsatts för fossil dieselolja i många år och hårdnat/svällt/börjat lösas upp, kommer att börja läcka här och var när man börjar köra på biodiesel och gummidelarna krymper igen till ursprungligt mått men fortsätter vara hårda eller upplösta. Man får vara beredd på en enklare renovering av dieselpumpen med byte av de flesta packningar.  Det kan nog vara en god idé att skaffa fram packningssatser och lägga dem på lager i god tid INNAN en eventuell bränslekris.  Se också till att ha nya bränslefilter hemma.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #38 skrivet: 10 feb-14 kl 22:02 »
Sen luktade den inte som vår andra traktor heller. Så jag undrar vad den gick på?

Fotogen. John Deere GP (General Purpose) hade tydligen en tvåcylindrig motor på antingen 5.1 eller 5.6 liter, men jag hittade ingen info om den var två- eller fyrtakt. Men som sagt, fotogen. Det var tydligen inte alls ovanligt på den tiden att traktorer tjöffade runt på fotogen, innan dieseln tog över helt.

2wd 80-talare då börjar vi snacka plant hyttgolv även på de mindre traktorerna och hitch[...]

Om en traktor inte har plant hyttgolv, vad har de då? Har nog inte sett tillräckligt gamla traktorer kan tänka... ;)

Hitch? Vad är det?

Lastare eller ej? Jag har i nuläget lastare och i vissa situationer är det ju sjukt smidigt för att lyfta grejer. Har i nuläget faktiskt bara ett kasst helt rakt snö/schaktblad till min lastare.

Jag är HELT inne på att den traktor jag skaffar ska ha lastare! Kommer det lika mycket snö som det gjorde nu när det stormade som mest så kommer jag behöva forsla bort snö lite bättre än att bara ploga runt den (det blir rätt fina drivor på gårdsplanen) och, som du själv konstaterar, så är det smidigt att kunna lyfta runt tunga saker enkelt. Tänker nog skaffa pallgaffel rätt snabbt med, delvis med baktanken att "specialpreparera" en pall med tät botten och pallkragar så jag kan lägga verktyg etc på den och hissa upp till bekväm arbetshöjd om man ska snickra eller reparera saker på lite höjd. Tex spika på gavelspetsar är ett jädra aber om man ska släpa saker upp- och nedför stegar och ställningar, att kunna hissa upp några hundra kilo pryttlar och sen slippa klättra samtidigt som man släpar saker lär underlätta arbetet en hel del.

Jag har blivit direkt avrådd från att sätta ett snöblad på lastaren med förklaringen att det sliter ut lastaren på väldigt kort tid.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Allmänna Traktor tråden
« Svar #39 skrivet: 10 feb-14 kl 22:40 »
Jag använder eg inte mitt snöblad (nån som vill köpa det dyrt???). Har använt ett blad till 3-p som går att vinkla. Men i vissa lägen är det bra, just vid mycket snö så kan ju frambladet (precis som en skopa) göra högre högar. Pallgaffel har jag nog tänkt skaffa till 3-p den dagen jag behöver det. De flesta saker som förvaras/levereras på pall flyttas ju bara i marknivå. Jag skulle gissa att precisionen med lastare blir så långt ifrån truck att det är närmast omöjligt att göra pallgaffeljobb högt upp… Men jag kan ha fel. Jag hissar upp saker på ställningen i murhinkar medelst rep och med hjälp av någon på marken och en karbinhake så har man rätt snabbt några hundra kilo upphissat utan att ha behövt starta en fossilmotor. I början körde jag ved på ett flak till 3-p men har insett att det är smidigare att ta några vändor med skottkärran istället än gå ut först för att sätta i motorvärmaren och sen skrapa rutor etc. Tar numer inte heller med traktorn ut i skogen mer än när det ska dras ihop virke. Kombidunken med extrakedja på yxskaftet över axeln, huggarbältet på och sågen i näven och så tar jag en promenad hem för fikarast eller om vädret är fint bjuder ut familjen på utefika istället.

Jag tycker också att lastaren i vissa lägen är oerhört smidig att ha. Men det finns ändå argument emot, ffa priset och framaxelslitage och framvikt och många sysslor verkar gå att lösa på annat sätt. Mer diskussion om detta tack!

Hitch=en sorts drag till vagnar med ögledrag som går att sänka ner och lyfta upp vagnen.
Plant golv fanns inte på små traktorer och var inte standard på de små förrän 80-talet. Fötterna på var sida av växellådan vilket gör det trängre att klättra in och är väl mest en bekvämlighetssak. Med plant golv är hela hytten ovan växellådan och det finns väl andra fördelar med det som högre sitthöjd och därmed sikt men möjligvis också nackdelar i form av läskigare känsla vid snedlut då du sitter högre upp. Fler nackdelar? Själva tyngdpunkten blir ju i princip inte högre för det så vältrisken blir nog inte större.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser