Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börsen  (läst 17216 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #20 skrivet: 17 feb-14 kl 10:40 »
Om vi alla skulle leva på aktier vem skulle då odla maten till oss och bygga vårt hus och hugga veden?
Du skulle prova på att driva ett eget företag. Då inser du snabbt att största problemet man har är att få in nya pengar till att investera.
Visst kan du hugga ved med en yxa men om du skall leva på det så blir det inte många pengar i lön. Om du istället köper en vedmaskin så kan du hugga massa ved och få lönsamhet i det. Så att du kan leva på din gård. Problemet du har är att lånar du pengar på en banken så vill dom ha ränta direkt. Om du istället säljer andelar i din maskin (aktier) så delar du ut pengar om du gör vinst. Gör du ingen vinst så delar du inte ut några pengar. Skulle du göra förlust pga att du skulle behöva en traktor med kran för att kunna lasta fram mera stockar så gör du en nyemission där du ber dina aktieägare om mera pengar. Så att du kan få mera vinst i framtiden.

Precis samma blir det med dina odlingar. Köper du mark med hjälp av banken så måste du betala ränta från början. Säljer du andelar så betalar du en del den dagen du får vinst.

Någon av dina aktieägare kommer sedan att tröttna och sälja sin del. Då kanske jag eller någon annan köper dom andelarna. ;)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #21 skrivet: 17 feb-14 kl 12:07 »
Att ha pengarna på banken är i stort som att satsa dem i folks bostäder, eftersom bankernas utlåning i stort är till folks bostäder. Skillnaden mot aktier, är att bankerna behåller avkastningen - låneräntorna - själv istället för att ge den till spararna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #22 skrivet: 17 feb-14 kl 13:38 »
Det är en sak att anpassa sig till vår sjuka värld och själv styra över var man placerar sina pengar för bästa avkastningen istället för att ytterligare göda systemet med att stoppa pengarna i banken, en annan att oroas över det sjuka i att tjäna pengar på pengar.

Sedan är det stora problemet inte att få tag i kapital när man driver företag, utan att ha lönsamma produkter/tjänster. Om jag säljer min yxkluvna ved med god förtjänst kan jag snart investera i mitt eget företag och köpa den där klyven, o s v.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #23 skrivet: 17 feb-14 kl 18:30 »
Det är att leva på avkastningen av ett kapital som är det normala nu. Kapitalet är naturen och det samlade kunnandet. Arbete blir alltmer en förmån för de utvalda medan majoriteten får hitta på sysselsättning för att inte ledas ihjäl.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #24 skrivet: 17 feb-14 kl 21:27 »
Jag vill inte tjäna pengar på min går inte på det sättet i alla fall.

Bara för att samhället fungerar som det gör så vill inte jag dansa efter dess pipa. Jag kör från andra hållet så att säga. Istället för att investera  och ta lån för att expandera och sånt som man kanske borde göra om man följer detta samhälles logik.

Jag bor skitbilligt och odlar så mycket jag kan på min lilla täppa (hyr för tillfället ett skruttigt torp för 1500 i månaden. Jag har höns och måste köpa in lite foder av grannen som odlar ekologiskt korn. Lever i allmänhet billigt. Detta gör att vi är tre personer som kan leva på en halvtidstjänst och ändå spara lite i månaden. På vår "lediga" tid ägnar vi oss åt det vi vill utveckla i livet. Odlingar, vedhuggning,  hantverk, djurhållning,hässja på gammalt vis osv, alltså jobba gratis för sig själv med sånt man gillar.

 Alla pengar som blir över sparar vi på JAK (en bank som inte tar ränta av sina medlemmar) När vi har tillräckligt med pengar så köper vi ett eget skruttigt torp med tillräckligt med mark för att kunna bli självhushållande på mat och ved. Allt detta utan att ha behöva ta ett lån som man får betala massa ränta för. Allt detta utan att tjäna pengar på andras arbete. Om två år så har vi nog tillräckligt med kapital för att köpa eget.

Svävade iväg lite men det jag ville komma till var kanske att man inte behöver expandera och gå med vinst.

En rolig tankeställare är att tänka att pengar inte fanns. Och börja tänka på vad man behöver. Mat, bostad, värme och kärlek. Jag ser inte att börsmäklare bidrar med något av detta till samhället. Själv vill jag inte bidra till ett samhälle som jag inte kan stå för. Även om jag kunde få en egen gård mycket snabbare om jag levde på andra. Men mitt samvete skulle inte vara rent då.

Va förändringen du vill se, eller nått liknande.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Börsen
« Svar #25 skrivet: 18 feb-14 kl 07:12 »
Produktionen som förser oss med diverse nyttigheter som gör vår tillvaro en tiondel så besvärlig som för ett par sekel sedan, utförs av en kader  energiska och pålitliga heltidsanställda som får jobba halva året för att få ihop till skatten.

Att de ändå klarar sig bra, beror på att de jobbar i en kapitalintensiv produktion som är beroende av teknik och kunnande och därmed av investerare. Motivationen för investerare är avkastningen som de har makt att välja var de skall återinvestera.

Detta är alltså produktionsapparaten som vi alla lever på som kultingarna på modersuggan. - Även de som tror sig vara självhushållare.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #26 skrivet: 18 feb-14 kl 12:37 »
Om jag säljer min yxkluvna ved med god förtjänst kan jag snart investera i mitt eget företag och köpa den där klyven, o s v.
Hur mycket klyver du på en dag med yxa?
Hur mycket säljer du för på en dag?
Av dom pengarna skall staten ha 64%.
Då tar det en stund att få ihop till en klyv.

Jag som tar hjälp kan köpa en vedmaskin istället.
Då klyver jag betydligt mera än dig och kan hålla ett lägre pris men ändå tjäna mera pengar.
Så snart har du gett upp och jag kan sedan anställa dig.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #27 skrivet: 18 feb-14 kl 12:40 »
Jag bor skitbilligt och odlar så mycket jag kan på min lilla täppa (hyr för tillfället ett skruttigt torp för 1500 i månaden.
Du föder alltså en fastighetsägare som inte gör något med ditt skruttiga torp utan bara tjänar pengar på det utan att göra något. ;D
Så ditt sätt att komma framåt är att gynna dom som har kapital. ;)


Jag antar att du inte heller handlar i affärer. Eftersom affärsinehavaren inte gör något vettigt utan enbart säljer om sakerna till ett högre pris.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #28 skrivet: 18 feb-14 kl 13:11 »
Hur mycket klyver du på en dag med yxa?
Hur mycket säljer du för på en dag?
Av dom pengarna skall staten ha 64%.
Då tar det en stund att få ihop till en klyv.

Jag som tar hjälp kan köpa en vedmaskin istället.
Då klyver jag betydligt mera än dig och kan hålla ett lägre pris men ändå tjäna mera pengar.
Så snart har du gett upp och jag kan sedan anställa dig.

Jo, eller så svänger marknaden och du står där med dina investeringar som kostar räntepengar ;D

De pengar jag återinvesterar i företaget skall inte staten ha en krona av. Det är när jag tar ut dem som lön det läcker.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #29 skrivet: 18 feb-14 kl 15:06 »
Du föder alltså en fastighetsägare som inte gör något med ditt skruttiga torp utan bara tjänar pengar på det utan att göra något. ;D
Så ditt sätt att komma framåt är att gynna dom som har kapital. ;)


Jag antar att du inte heller handlar i affärer. Eftersom affärsinehavaren inte gör något vettigt utan enbart säljer om sakerna till ett högre pris.

Det stämmer. Har en hyresvärd som inte är så empatisk och som sitter i olika styrelser och har ett gods och tror han är baron :) Men jag har inte så stort val. Enligt mig så borde torpet tillhöra mig för det är jag som tar hand om det och nyttjar marken. Men lagen säger annat och om man ockuperar kommer snart kapitalets hundar :)

Jag handlar i affär så klart. Säger inte att jag är perfekt och lever som jag lär. Man får göra så gott man kan och tillslut kanske man har kommit en bra bit.


Produktionen som förser oss med diverse nyttigheter som gör vår tillvaro en tiondel så besvärlig som för ett par sekel sedan, utförs av en kader  energiska och pålitliga heltidsanställda som får jobba halva året för att få ihop till skatten.

Att de ändå klarar sig bra, beror på att de jobbar i en kapitalintensiv produktion som är beroende av teknik och kunnande och därmed av investerare. Motivationen för investerare är avkastningen som de har makt att välja var de skall återinvestera.

Detta är alltså produktionsapparaten som vi alla lever på som kultingarna på modersuggan. - Även de som tror sig vara självhushållare.



Håller med dig. Men den halvtid jag jobbar så är jag personlig assistent så jag tycker att jag bidrar mycket till samhället. Jag gör ett jobb som verkligen behövs. Hade jag jobbat heltid på hm med att kränga skräp hade jag inte bidragit så mycket till samhällets lycka även om jag hade betalat mer skatt.

Sen kan man ju diskutera vad skattepengar går till och varför vi har alla dessa förmåner i Sverige och varför vi kan leva så gott. Det är en annan femma :)

Men visst nyttjar jag sjukhus och annat som finns. Men det är ju så att om man håller på att drunkna och det finns en livboj till hands så tar man den oavsett om det är rätt eller inte :)

Nu ska jag sluta glida från ämnet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #30 skrivet: 18 feb-14 kl 19:17 »
Jo, eller så svänger marknaden och du står där med dina investeringar som kostar räntepengar ;D

De pengar jag återinvesterar i företaget skall inte staten ha en krona av. Det är när jag tar ut dem som lön det läcker.
Jag kan ju inte stå med räntekostnader. Jag har ju inte lånat av bank utan sålt andelar (aktier) ;)
Fördelen med aktier. Utan jag ber mina aktieägare om mera pengar till att bredda min verksamhet.
Så att dom sedan kan få tillbaka sina investeringar med avkastning.


Fast jag tror knappast att vedhuggningsjobben försvinner. Ved är fortfarande billigt och folk vill inte frysa. ;)



Som företagare så måste du betala 64% i skatt om du tar ut lön.
Eller den dagen som du lägger ner ditt företag. Då får du skatta för dom sakerna som du har köpt till företaget.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #31 skrivet: 18 feb-14 kl 19:28 »
Enligt mig så är JAK en typ av aktieverksamhet.
Man lånar pengar av dom som har.
Man behöver inte ge avkastning i pengar utan avkastningen är tvånget att låna ut till andra. (eftersparet)

Något som funkar bra om man har massor av sparpoäng eller små lån samt jobb.
Vid lågt antal sparpoäng, arbetslöshet eller stora lån så faller hela tanken pga att månadskostnaderna blir snordyra.
Vilket gör att man inte får några pengar över att investera i sin verksamhet.

Så även om JAK inte är något för mig pga att det helt enkelt är för dyrt så stöder jag tanken och har varit passiv medlem sedan 23 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Börsen
« Svar #32 skrivet: 18 feb-14 kl 20:31 »
Jag kan ju inte stå med räntekostnader. Jag har ju inte lånat av bank utan sålt andelar (aktier) ;)
Fördelen med aktier. Utan jag ber mina aktieägare om mera pengar till att bredda min verksamhet.
Så att dom sedan kan få tillbaka sina investeringar med avkastning.


Fast jag tror knappast att vedhuggningsjobben försvinner. Ved är fortfarande billigt och folk vill inte frysa. ;)



Som företagare så måste du betala 64% i skatt om du tar ut lön.
Eller den dagen som du lägger ner ditt företag. Då får du skatta för dom sakerna som du har köpt till företaget.

Ok, du menar så. Då har du att tänka på att du först och främst måste behålla 51% av aktierna själv om du vill ha hyffsad kontroll över ditt företag. Och när det går bra så går också aktieutdelningen ut från företaget samtidigt som företagets värde ökar för både dig och de andra aktieägarna, medan om det blir en svacka så ansätts du av aktieägarna som känner sig besvikna.

Så nog betalar du en ränta för dina lånade pengar.

Som företagare måste jag skatta precis som alla andra när jag tar ut lön, men jag kan precis som aktieklipparen ta ut aktieutdelning ur företaget, eller andra jämförbara skattefinter.

Principen med aktier, att de som har tjänat ihop ett kapital lånar ut det till andra som behöver det för att kunna komma igång med en verksamhet är nog riktig, men jag är väldigt tveksam till konsekvenserna av det att man kan livnära sig på att köpa och sälja aktier. Det kommer en tid när kineserna inte vill sälja saker till oss, för att våra pengar är bara skapade av förväntan vid köp och försäljning av aktier.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #33 skrivet: 18 feb-14 kl 20:58 »
Ok, du menar så. Då har du att tänka på att du först och främst måste behålla 51% av aktierna själv om du vill ha hyffsad kontroll över ditt företag. Och när det går bra så går också aktieutdelningen ut från företaget samtidigt som företagets värde ökar för både dig och de andra aktieägarna, medan om det blir en svacka så ansätts du av aktieägarna som känner sig besvikna.

Så nog betalar du en ränta för dina lånade pengar.
I princip så skulle jag kunna göra som Wallenberg och sälja B-aktier men själv ha A-aktier.
Då kan jag fortfarande styra företaget utan att ha så mycket pengar i det.
Fast nu brukar det knappast funka så på små företag.

Visst kan aktieägarna känna sig svikna om det inte blir några pengar i utdelning.
Men det är väldigt många aktiebolag som inte delar ut något eller väldigt lite.
Ändå köper folk dom aktierna!
Skulle folk bara vara intresserade av utdelningen varje år så skulle det bara finnas aktier i banker. ;)

Kolla bara på exempelvis SSAB.
Inte ett öre delar dom ut i år. Ändå är det stor omsättning på aktien. (idag nästan 5 miljoner sålda aktier)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Börsen
« Svar #34 skrivet: 21 feb-14 kl 13:59 »
Har du någon typ av källa på det?
Enda problemet som jag kan se för Sveriges fortsatta utveckling skulle vara att vänstern vann valet.
Fast å andra sidan så har vänstern alltid gynnat storkapitalet så det har nog ingen större betydelse nu heller.

Globalt: (För sverige är ingen egen ankdam)
Inga problem ifrån finanskrisen 2008 har blivit lösta, de har bara blivit sopade under mattan.
Börsen är ändå nära all-time-high.
Inbördeskrig i många "arabiska våren"-länder, och nästan inbördeskrig i Europa (Ukraina).
Krackelerande finanser i USA/Japan/Kina etc.
Emerging markets valutor rasar.

Finansmarknaden är extremt volatil.

Nationelt:
Bostadsbubbla, fuskbyggen, korruption och bedrägeri.

Den som tror börsen har mer att ge i det här läget är något av följande:
Obotlig optimist / För ung för att ha varit med om någon krash / Greatest fool.

Vad finns det egentligen som talar FÖR att börsen skulle öka ytterligare?

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #35 skrivet: 21 feb-14 kl 20:38 »
Ett ras kommer säkert. Men det går fortfarande att leta vinnare. Köpte Black Earth farming idag. Kursen har rasat som en sten efter årets brakförlust. Men att ha 308 000 ha av världens bördigaste åkermark kan inte vara helt fel.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #36 skrivet: 22 feb-14 kl 09:49 »

Den som tror börsen har mer att ge i det här läget är något av följande:
Obotlig optimist / För ung för att ha varit med om någon krash / Greatest fool.

Vad finns det egentligen som talar FÖR att börsen skulle öka ytterligare?
Jag är ju 50 år så nog har jag varit med om några krascher.
Första 1983, andra 1991 och tredje 2008.
Men folk ger inte upp utan kommer tillbaka hela tiden.
Intresset av att tjäna pengar och köpa sig mera saker gör att börsen kommer att öka.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #37 skrivet: 22 feb-14 kl 09:53 »
2013 vart ett bra år. Speciellt för sonen. 88.43% i ökning.
Hans aktier fortsätter att öka.
17.02% i år. Ändå har det bara gått några veckor.

Verkar bli en fin kontantinsatts till hans gård i framtiden.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börsen
« Svar #38 skrivet: 22 feb-14 kl 12:37 »
Men hur gör man för att handla med aktier, rent praktiskt? Jag antar att det inte är på blocket man köper dem?

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #39 skrivet: 22 feb-14 kl 13:05 »
Man reggar sig som kund hos en aktiedepå, t.ex. www.avanza.se
Så långt är det gratis. Så kan man följa marknaden ett tag och lära sig hur det funkar innan man börjar tokhandla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
Oskari, Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser