Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alienmorötter!  (läst 2739 gånger)

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
Alienmorötter!
« skrivet: 08 sep-15 kl 15:53 »
Varför ser min morötter ut såhär :( vill inte göra samma misstag nästa år. Jorden är sandblandad jord som gödslades med brunnen gödsel i våras. Med vänlig hälsning, Anna

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Alienmorötter!
« Svar #1 skrivet: 08 sep-15 kl 17:20 »
Tidig morot upptagen sent samt sådd på lite för hård jord?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Alienmorötter!
« Svar #2 skrivet: 08 sep-15 kl 17:24 »
Sannerligen Alien. Jag tycker inte ens att det ser ut som en morot  ;), men.... Vad är för sort? Förkultiverade du dem? Förkultiverar man morötter blir de ofta jättegreniga......

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #3 skrivet: 08 sep-15 kl 19:53 »
Mysko  ???  ..Ser ut som kålrot på ovansidan...

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Alienmorötter!
« Svar #4 skrivet: 09 sep-15 kl 08:05 »
Visst gör den! Ser ut som en kålrot (som är planterade bredvid) :) men nej, det är morot och alla ser ut så, det är olika sorter och olika färg. Men det är inte tidig morot (en del är)...och jorden är inte hård....då den är sanblandad och uppluckrad. Har för mig att jag läst någonstans om man gödslar med obrunnen gödsel....så grenar sig morot. Någon som vet mer om detta? Börjar lura på om min brunna gödsel....inte var helt brunnen ändå?

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Alienmorötter!
« Svar #5 skrivet: 09 sep-15 kl 08:18 »
Ser väl onekligen ut som den har haft gott om mat?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #6 skrivet: 09 sep-15 kl 16:41 »
...Vi har också en lätt jord...Kryddats med det mesta...men aldrig fått aliens som ser ut så   :D ...En tanke som slår mig är att du sått och myror har flyttat runt fröna så kålrotsfröna hamnat i morotsraden  :D... Annars fråga fröfirman vad dom lägger i påsen och begärt pengarna tillbaks...sedan bytt fröleverantör...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #7 skrivet: 09 sep-15 kl 22:25 »
 :D...Ett tips är ju att smaka... :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #8 skrivet: 09 sep-15 kl 22:43 »
Det kan vara så att det hamnat flera frön på samma ställe och dom har vuxit ihop.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Alienmorötter!
« Svar #9 skrivet: 09 sep-15 kl 23:00 »
Det är definitivt morot, och ALLA har blivit sånna så det är nog inte frön som växt ihop heller...får nog göra ett test nästa år och så några där jag har gödlat och några där jag inte gödslat...för att se om det händer igen...det är det enda jag kan komma på som gått snett..

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #10 skrivet: 09 sep-15 kl 23:48 »
 :D...Bara å koka aliensoppa  ;D ...Kollade på myror och frön verkar som frön kan utsöndra något som attraherar myror som då sprider dom,bara skrolla ner... http://www.washington.edu/news/2013/06/21/airborne-gut-action-primes-wild-chili-pepper-seeds/

En sak till...Om du fått frön från en hybrid....Då kan det nog bli lite vad som...
« Senast ändrad: 10 sep-15 kl 00:03 av Tännlappen »

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #11 skrivet: 10 sep-15 kl 15:37 »
Vilka roliga morötter. Kanske inte så roliga att skala dock.
Men smakar de bra? Och kålrötterna ser dem ut som dem ska?
Annars brukar väl morötter dela sig när de har en mullfattig gjord

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #12 skrivet: 17 sep-15 kl 11:00 »
Ett växande problem är olika nematoder,(rotnematoder, stubbrotnematoder, rotgallnematoder), som ger upphov till förgrenade morötter. Svåra att bekämpa eftersom de kan leva på många olika slag av växter. Undvik att odla på smittade jordar.

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Alienmorötter!
« Svar #13 skrivet: 17 sep-15 kl 11:56 »
Ett växande problem är olika nematoder,(rotnematoder, stubbrotnematoder, rotgallnematoder), som ger upphov till förgrenade morötter. Svåra att bekämpa eftersom de kan leva på många olika slag av växter. Undvik att odla på smittade jordar.

Jasså? Hur vet man om man har smittad jord? Det är första året jag odlar på jorden men vi är omringade av odlingsfält här...

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Alienmorötter!
« Svar #14 skrivet: 17 sep-15 kl 11:57 »
Vilka roliga morötter. Kanske inte så roliga att skala dock.
Men smakar de bra? Och kålrötterna ser dem ut som dem ska?
Annars brukar väl morötter dela sig när de har en mullfattig gjord

INTE roliga att skala nej...haha...mycket morot som går till spillo...men goda är dom :) kan nog mycket väl vara mullfattig jord...hoppas den blir bättre till nästa år, har täckodlat detta året för att få fin jord.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #15 skrivet: 17 sep-15 kl 13:07 »
Du är nog på rätt väg med att få fina morötter.
Jobba med på med täckodling så får du en fins struktur på jorden på några års sikt.
Det är inte bara täckmatrialet som gör skillnad utan du lockar dit en massa mask, om du bara jobbar i jorden med grep så överlever ett större antal maskar. Dom luftar och gödslar åt dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alienmorötter!
« Svar #16 skrivet: 17 sep-15 kl 22:21 »
Hur mycket har du gödslat?

Man säger ibland att man inte ska gödsla morötter alls, inte ens på hösten innan, utan gödsla föregående gröda.

Dock har jag inte fått problem med greniga rötter då jag gödslat med välbrunnen kompost (med en del gödsel i) på höst eller vår före morotsodling. Denna var nog mer välbrunnen än din gödsel och i måttlig mängd, max 5 liter/m2.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alienmorötter!
« Svar #17 skrivet: 17 sep-15 kl 22:23 »
De är ju väldigt blekt oranga, åt det vita hållet. Därtill grenigheten. Man kan misstänka inkorsning av vildmorot vid fröodlingen. Kultursorten ser ut att vara något slags Chantenaymorot.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alienmorötter!
« Svar #18 skrivet: 17 sep-15 kl 22:29 »
Visst gör den! Ser ut som en kålrot (som är planterade bredvid) :) men nej, det är morot och alla ser ut så, det är olika sorter och olika färg. Men det är inte tidig morot (en del är)...och jorden är inte hård....då den är sanblandad och uppluckrad. Har för mig att jag läst någonstans om man gödslar med obrunnen gödsel....så grenar sig morot. Någon som vet mer om detta? Börjar lura på om min brunna gödsel....inte var helt brunnen ändå?

Vilka sorter? Vilken/vilka fröfirmor? Vad menar du med olika färg? Färg på de skördade greniga rötterna eller den färg rötterna egentligen ska ha?

Att det är olika sorter talar i viss mån emot inkorsning av vildmorot. Det måste ha varit några olika fröodlingar (minst en per sort). Att alla skulle ha korsats med vildmorot är mindre troligt, men inte helt omöjligt.

Du har bara visat foto på en variant. Vilken sort är det på fotot? Hur ser de andra sorterna ut?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alienmorötter!
« Svar #19 skrivet: 17 sep-15 kl 22:41 »
Lite resultat från webben

Greniga, deformerade morötter kan bero på följande enligt denna källa:
”Dålig jordstruktur, för mycket sten eller lerklumpar i jorden. Dålig dränering. Kall jord.”
Åtgärd: ” Förbättrad jordbearbetning och dränering”
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/tradg_radg_inform/ODL08/ODL08.HTM

Denna källa nämner morotsfluga som möjlig orsak:
” 2. Beskrivning av de viktigaste skadedjuren i morot
2.1 Morotsfluga
Morotsflugan är generellt den allvarligaste skadeinsekten då den förekommer i alla
odlingsområden. Skadorna orsakas av morotsflugans larver. Angrepp av första generationens
larver på små plantor ger plantbortfall, greniga eller missformade rötter eller dålig
rotutveckling.”
http://www.jordbruksverket.se/download/18.396317f214aee62a882d302d/1421403303857/Risk-+och+konsekvensanalys+f%C3%B6r+morot+-+skadedjur.pdf

Den tar också upp rotgallnematoder:
” 2.4 Rotgallnematoder
Rotgallnematoder gör morötterna korta, förgrenade och de får även ett stort antal rottrådar, på
vilka det bildas små galler.”

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Alienmorötter!
« Svar #20 skrivet: 19 sep-15 kl 14:31 »
Tror det är jorden som måste förbättras...samt för mkt/något obrännd gödsel. Eller kanske det är fröna, dom är från Weibulls. Det är en mix av färger i påsen men skickar med en bild på gårdagens middag, fast denna gången orAnga :)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Alienmorötter!
« Svar #21 skrivet: 19 sep-15 kl 15:57 »
Det finns en möjlig anledning till som jag kommer på: Om man hackar väldigt nära själva roten kan den förgrena sig.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Alienmorötter!
« Svar #22 skrivet: 19 sep-15 kl 16:00 »
 :D..Funderade på din jord ...Är det original jord som är sandhaltig eller är det typ lerjord som blivit uppblandat med sand tro...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser