Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Går det odla i ett växthus som är placerat såhär?  (läst 2169 gånger)

Emelie777

  • Inlägg: 1
    • -
Hej!
Pga 4.5 m - regeln på min udda formade tomt, hamnar ett växthus väldigt nära fasade på villan, som är 3 vån hög plus vind. Om jag vill komma upp i storlek till ca 14 kvm hamnar ena långsidan mot syd-väst och den andra den andra långsidan ca 1,5 meter från en vägg (som har ett fönster vilket gör att jag inte kan placera det direkt mot väggen). På östsidan finns några meter bort en upphöjning med fruktträd som når upp i det imaginära växthusets taknockshöjd och kanske lite till, vilket kommer skymma morgonsolen en del, samt en tall i sydöstläge. Sedan är det en öppen plan söderut och västerut är det öppet en bit men längre ner i slänten är det en (löv)skog med höga träd så kvällssolen går till stor del förlorad. Kortsidan av växthuset västerut kommer dessutom skymmas någon halvmeter-meter av en entreutbyggnad till huset (dock en våning högt), det blir lixom lite inkilat
Är det överhuvudtaget någon vits med ett sådant växthus ur odlingssynpunkt? Jag har ju läst att man vill ha morgon- och kvällssol och inte middagssol. Här blir det ju tvärtom...
Hur stora problem blir det att ha växthuset så nära bostadshusen? Skulle kunna välja ett betydligt mindre växthus men kommer ändå inte särskilt mycket längre bort från huset.
Oroar mig också något för nedfallande snö... även om taket inte når ut fullt så långt så faller väl snön litet nedåt-utåt?
Finns plats för växthus väster om bostadshusen också, men där skuggar skogen i princip hela tiden.
Tacksam för råd.
Mvh Emelie
Ps. Bor i zon 2

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Går det odla i ett växthus som är placerat såhär?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-21 kl 09:48 »
Det har gått ett helt år innan jag fick syn på den här frågan. Eftersom du bor i zon 2 förmodar jag att du bor så långt norrut att du har dygnet runt ljust. Så då tror jag inte det är så stora problem om växthuset hamnar i skugga lång del av dagen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser