Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkning  (läst 13313 gånger)

Nying

  • Inlägg: 82
Mjölkning
« skrivet: 03 jul-08 kl 11:37 »
Hej!

En nyfiken fråga till er erfarna: Ungefär hur mycket mjölk ger en mjölkget per dag och hur lång tid per år ger den mjölk? Uppehåll? Vilka raser är "mjölkraser" och hur mycket skiljer det sig åt?

//Maria

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 22:32 »
Här hemma mjölkas lantgetterna en gång om dagen och ger mellan 8 dl och 3 liter vardera per dag. Jag får mellan 10-12 liter, men då har jag två ettåringar och en lågmjölkare bland de 6 getterna som jag mjölkar.

Vad säger ni som mjölkar två ggr. om dagen? Hur mkt. får ni? Runt 5 liter?

Man kan mjölka runt 300 dagar och dom ska sinas 2 månader före beräknad killning.

Menar du mjölkraser här i Sverige? För här är det väl mest svensk lant och en och annan saanenflock som räknas som rena mjölkgetter? Men internationellt finns det många mjölkraser. Såg förresten en saanenget som gav 13 liter på bild. Men hennes tutteri såg inte rolig ut.

/BB

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: Mjölkning
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 23:25 »
FEM  liter på en dag -nej, så mycket blir det inte här, och jag mjölkar två ggr dagen.
Men har bara ett och tvååringar.
1,5 ge den som ge minst, och lite mer än 3 ge den som ger mest.

Andra mjölkraser än lantras vet jag ej heller som kunde finnas i Sverige.
Jag tror att Jämtget mjölkas lite här och där, det var ju en mjölkras egentligen.

Saanenget i Sverige ? det låter intressant, kunde man ju korsa in i så fall och får lite mer mjölk...

OCH jag vill ochså gärna veta hur mycket ni andra få från era getter   :)

« Senast ändrad: 03 jul-08 kl 23:29 av kaninkattohöns »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 00:13 »
Saanenget i Sverige ? det låter intressant, kunde man ju korsa in i så fall och får lite mer mjölk...

Tyckte man ju på 70-talet också och vissa kämpar fortfarande för att få sina lantgetter fria från det. Jo, jag har hört om en (1) flock i Sverige. Men jag minns varken vems eller vart.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölkning
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 00:40 »
Andra mjölkraser än lantras vet jag ej heller som kunde finnas i Sverige.
Jag tror att Jämtget mjölkas lite här och där, det var ju en mjölkras egentligen.

Saanenget i Sverige ? det låter intressant, kunde man ju korsa in i så fall och får lite mer mjölk...
Den tanken är det fler som haft! :D

I Lantbrukarens Uppslagsbok från 1916 (Tredje delen - Husdjursskötsel) står det så här i getkapitlet angående hur man med planerad avel kan göra den svenska lantrasgeten mer produktiv och lönsam. Man bör helt enkelt förädla lantrasgeten med hjälp av "supermjölkrasen" Saanenget.

Den svenska lantrasgeten beskriver han så här - "De svenska lantrasgetterna visa ingen enhetlighet i typ eller avkastningsförmåga. De äro rena produkter av torvan. Till färgen äro de bruna, svarta grå och vita med i allmänhet lång och rik hårbeklädnad. De flesta äro behornade, men obehornade (kulliga) finnas även.
(...)
Att goda mjölkanlag dock finnas och rätt lätt kunna utvecklas, visas tydligen därav att flera exempel från skilda landskap kunna framvisas på, att rena svenska lantrasgetter, som skötts väl, lämna en årsmedelmjölkning av 1 000 - 1 200 kg mjölk, dvs lika mycket som de bästa importerade mjölkgetterna. De besitta naturligtvis dessutom en stor härdighet, förnöjsamhet i fråga om utfodring samt motståndskraft mot sjukdomar."


Saanengeten beskrivs som en stor, vit och kullig get med fin, tjock och tämligen kort hårbeklädnad, rosafärgad hud och lugnt, godmodigt temperament. Mjölkavkastningen sägs vara i medeltal 700-800 kg/år, men upp till 1 000 - 1 200 kg är inte sällsynt, och mjölken är dessutom välsmakande. "Den (saanengeten) är också mycket fordrande och förhållandevis ömtålig. De getägare, som kunna under hela året bjuda sina djur en jämn och riklig utfodring  och ett liv under klimatiskt gynnsamma förhållanden, kunna otvivelaktigt basera sin getskötsel på renavel av Saanendjur eller förädlingskorsning med Saanenbockar. I det stora flertalet fall måste väl åtminstone hondjursmaterialet utväljas bland de väl acklimatiserade, härdiga och förnöjsamma lantrasgetterna. Därvid böra vi i görligaste mån se till att tillvarataga vad som ännu finnes av obehornade, vita hondjur för att så småningom kunna komma till en viss likformighet i typ."

Så då kan jag ju stilla undra så  här... om det redan 1916 fanns svenska getter som var lika bra som saanen... varför krångla till det? ;)



Nying

  • Inlägg: 82
SV: Mjölkning
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 08:40 »
Hej!

Tack för alla svar! Ända sedan jag var tonåring har jag varit faschinerad av getter men var osäker på hur mycket mjölk de gav i "verkligheten". Och det var ju en hel del! Spännande! Kanske ska bjuda in familjen hos någon i Linköpingstrakten, eller någon annan stans, och kika lite på era getter och smaka lite mjölk... ;D

Hur som helst, ha det så bra och njut av sommaren!
Kram Maria

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 10:19 »
Kan ju alltid komma hit och provmjölka. Jag mjölkar för maskin men vi kan ta med lilla hinken också, så får vi se ifall du prickar rätt  :) Det finns ju ett antal till i länet och det är ju trevligt att se lite olika hur folk gör. Getfolk är ju ett egensinnigt släkte, så det skiljer sig en del.

PM:a om ni har lust.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Mjölkning
« Svar #7 skrivet: 12 jul-08 kl 20:59 »
Hej.
jag är också ny i gemet och har lite funderingar kring det här med mjölkning. Hur mycket mjölk ger Göingeget om man jämför t.ex. med en dvärgget? Är det någon större skillnad?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: Mjölkning
« Svar #8 skrivet: 12 jul-08 kl 23:12 »
jag vet inte om det är någon här som mjölkar sina göinge eller dvärggetter...
när man vill mjölka då skaffa man sig nog mjölkgetter (lantras)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #9 skrivet: 13 jul-08 kl 10:08 »
En och annan mjölkande göinge finns det nog. Och dvärgmjölken ska ju vara jättefin, säger dom.  Det är konstigt att man aldrig hör om någon i Sverige som mjölkar dvärg. I alla fall till husbehov. De dvärgar som mjölkas i USA ger ungefär 2-2,5 liter. Fast, där har man ju avlat på mjölken i flera år där. Här blir det nog mindre. Fast dom ska ju kunna dra upp en 2-3 hungriga killingar. Så "lite" skulle det nog bli.

Tips; det finns spenkoppar till dvärg i usa, ifall någon vill testa maskinmjölkning.
« Senast ändrad: 13 jul-08 kl 22:05 av Gruff »

Alore

  • Gäst
SV: Mjölkning
« Svar #10 skrivet: 13 jul-08 kl 21:37 »
Jag planerar att mjölka min dvärgget till vårvintern, så då kan jag återkomma om hur det går :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #11 skrivet: 13 jul-08 kl 22:06 »
Jag planerar att mjölka min dvärgget till vårvintern, så då kan jag återkomma om hur det går :)

Jag har haft några med små tits och man vänjer sig vid det med. Det blir mkt. fingerspret  :)

Alore

  • Gäst
SV: Mjölkning
« Svar #12 skrivet: 13 jul-08 kl 22:49 »
Jag har haft några med små tits och man vänjer sig vid det med. Det blir mkt. fingerspret  :)

Tur att jag har himla små fingrar då!  ;D Måste bara se till att lyckas värma dem innan jag sätter igång. Med min blodcirkulation lär geten inte ha några spenar kvar annars...

gröten

  • Inlägg: 39
SV: Mjölkning
« Svar #13 skrivet: 23 jul-08 kl 23:50 »
Hej hej!
Varför mjölkar man inte Göinge-getter? Ger de mindre mjölk?
Om man vill ha lantras-getter och mjölka dem, vilken sort ska man skaffa då?
/Anna

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölkning
« Svar #14 skrivet: 24 jul-08 kl 00:09 »
Jag tror att Jämtget mjölkas lite här och där, det var ju en mjölkras egentligen.

 ::) nja... men en och annan svensk lantrasget var väl en jämtget en gång i tiden....  ;D


Hej hej!
Varför mjölkar man inte Göinge-getter? Ger de mindre mjölk?
Klart man mjölkar göingegetter! :) För husbehovsmjölkning tycker jag de mjölkar fullt tillräckligt. Mina ger ca 2 liter/dag utan tillskottsfoder när jag tagit ifrån killingarna vid 3-4 månaders ålder.

Om man vill ha lantras-getter och mjölka dem, vilken sort ska man skaffa då?
Du kanske blandar ihop "lantrasgetter", dvs allmogegetter (lappget, jämtget, göingeget) med svensk lantrasget?  Trots sitt namn är det inte någon lantras i ordets vanliga bemärkelse, dvs svensk ursprunglig ras. Svensk lantrasget är en mjölkget som är förädlad och avlad för så hög mjölkproduktion som möjligt, och för att vara lönsamma i produktion och stordrift och i mina ögon ungefär lika mycket lantras som ett "svenskt lantrassvin"  :P

« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 00:14 av Mmmm »

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: Mjölkning
« Svar #15 skrivet: 24 jul-08 kl 00:42 »

Klart man mjölkar göingegetter! :) För husbehovsmjölkning tycker jag de mjölkar fullt tillräckligt. Mina ger ca 2 liter/dag utan tillskottsfoder när jag tagit ifrån killingarna vid 3-4 månaders ålder.


 :o
Då ge dom lika mycket som mina "högförädlade" lantrasgetter, som ge 1,5 till 2,5 liter/dag -beroende på get.
Jag trodde inte att Göingarna var så duktiga.
Men hur stora/små är deras spenar ?


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #16 skrivet: 24 jul-08 kl 00:47 »
Så styvmoderligt talar en sann allmogeanhängare. Ämnet är lite mer komplext än så och ingen är "finare" än den andre. Lantrasen är en härdig get som ger sitt hushåll kärlek, glädje och mjölk. Ändamålsenlig för sitt syfte, precis som dom andra. Och bidragsberättigad som utrotningshotad djurart, värd att bevaras även den.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Mjölkning
« Svar #17 skrivet: 24 jul-08 kl 00:59 »
När vi hade Göingegetter så gav den förste lille gettjej som vi försökte mjöka  2 dl/dag. Och pyttespenar hade alla. Så jag skulle inte väljer dom nu.
Nu har vi lantrasgetter som har fina stora spenar, handmjölkningsvänliga, och dom är härdiga, friska och inte högt- eller sönderavlade.
Men bra sällskap är alla getter och mjölka kan man ochså alla getter -men det är skillnad på hur lätt/svårt det är och hur mycket mjölk det blir.   
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 01:22 av Angelika »

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölkning
« Svar #18 skrivet: 24 jul-08 kl 01:33 »
Och bidragsberättigad som utrotningshotad djurart, värd att bevaras även den.
Men vad är det man "bevarar" i fallet lantrasget? En get född i Sverige? Finns det några som helst krav på härstamning?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #19 skrivet: 24 jul-08 kl 02:09 »
Ditt fråga besvarar egentligen sig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser