Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fett i getmjölk.  (läst 14935 gånger)

Wernher Hingsk

  • Gäst
Fett i getmjölk.
« skrivet: 06 sep-11 kl 17:08 »
Hej!
Hur många % fett brukar det vara i getmjölk?
Hälsning!   W  H

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 18:02 »
Jag tror det är runt 4, och vet att det är något lägre än komjölk.

Sedan finns det skillnader i fettsyrasammansättningen.

Dessutom är getmjölken sådan att den släpper inte grädde såsom komjölk gör. Det kan bli lite skimmer ovanpå efter någon tid, inte ett tjockt lager.

Eftersom du verkar vara intresserad av olika mjölksorter, kan jag ju inte låta bli att undfängna dig med kaninmjölk, den innehåller 13,5 % protein, 9,5 % fett, 2,5 % mineraler och bara 0,85 % laktos. Nämnvärt som kuriosum är att det finns mjölkmaskiner för kaniner.
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 18:11 av Edgar »

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 18:25 »
Hej igen!
Tack, Edgar!
Hälsning!  W  H

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 22:20 »
Näringsinnehållet i komjölk och getmjölk är ganska lika, men särskilt proteinerna är av olika slag.  Större skillnader mellan mjölk från olika tider i laktationen (mjölkningsperioden) än mellan ko och get.  Näringsinnehållet (torrsubstansen) och den tid det tar för ungarna att fördubbla sin levande vikt (tillväxthastighet) hänger ihop.  Kaninmjölk har rekordet bland tamdjur, och deras ungar växer också fortast.  Bland långsamväxarna med mycket vatten i mjölken hittar vi hästar och människor.

  Och ja, getgrädde samlas inte på ytan som kogrädde.  Jag trodde det berodde mest på att fettet är mera finfördelat i getternas mjölk?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #4 skrivet: 06 sep-11 kl 22:51 »
Näringsinnehållet mellan ko och getmjölk skiljer sig faktiskt en del, och getmjölken har många fördelar gentemot komjölken. Läs mer här. http://www.dalsspira.se/ under "visste du att" och "mjölk å yoghurt"
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 22:55 av växtnörden »
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 23:57 »
Näringsinnehållet mellan ko och getmjölk skiljer sig faktiskt en del, och getmjölken har många fördelar gentemot komjölken. Läs mer här. http://www.dalsspira.se/ under "visste du att" och "mjölk å yoghurt"

Tyvärr, jag tycker inte det där stämmer alls med vad jag lärt mig.  Bröstmjölk, eh?  Släng er i väggen, ston!  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 16:19 »
köpte getmjölk idag för första gången, har letat efter det länge och hittade dals spira getmjölk tack vare detta forum^^ men fy vad salt det smakade^^ fick en liten chock efter tt jag öppnat packetet av hur starkt det luktade, och smakar gör det som om man skulle ta getost och blanda det med vatten så har har man praktiskt taget getmjölk : ) men den är bättre för magen känner man med en gång, mycket lättare på något sätt, så det är nog bara att vänja sig.

tänkte bara höra om getmjölk är så här salt?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #7 skrivet: 08 sep-11 kl 16:25 »
Nej, den ska inte smaka salt.  Rapportera till tillverkaren!  Get ska den kunna smaka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 16:31 »
Tyvärr, jag tycker inte det där stämmer alls med vad jag lärt mig.  Bröstmjölk, eh?  Släng er i väggen, ston!  ???

Om vi som levererar mjölk till DalsSpira mejeri, så för jag min talan även för Dalsspira mejeri med sina mer än 12 års erfarenhet och med forskning om mjölken ska slänga oss i väggen, med att bli kallade "ston", så gör vi nog det den dag det är överbevisat motsatsen för vad du vill framhäva. Har du belägg för vad du uttrycker dig om? Just nu pågår en avhandling på chalmers gällande innehållet i mjölken, och nyttigheten med kommande resultat. Dessutom är vi samtliga med i större undersökning avseende förekomst av allehanda bakterier i tankmjölk för analys vid SVA. Startat i projekt vis Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) och SLU. Efter den vetenskapliga redovisningen av studierna ger jag dig föreslagsvis att ta del av detta innan du yttrar mer om "ston och "släng er i väggen"...Tack! 

 
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 16:37 »
Ston (av arten häst) producerar mjölk som mest liknar människans.  Getmjölk och komjölk innehåller UNGEFÄR samma näringsämnen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 16:44 »
köpte getmjölk idag för första gången, har letat efter det länge och hittade dals spira getmjölk tack vare detta forum^^ men fy vad salt det smakade^^ fick en liten chock efter tt jag öppnat packetet av hur starkt det luktade, och smakar gör det som om man skulle ta getost och blanda det med vatten så har har man praktiskt taget getmjölk : ) men den är bättre för magen känner man med en gång, mycket lättare på något sätt, så det är nog bara att vänja sig.

tänkte bara höra om getmjölk är så här salt?
Hej!
Väldigt tråktigt att du upplevt mjölken som salt, och att du fick en chock, och att mjölken luktade. Kontakta DalsSpira mejeri, eller se på "bäst före-dagen" stämpel. Vår mjölk ska vara, och är normalt luktfri och smaken är söt, men ibland kan det förekomma att den kan ha en högre sälta än vad du är van vid. vi har i stort sett dagligen besök som smakar mjölken hos oss. Vi får förvånade uttryck ibland tillföljande ett leende, då de upptäcker att de inte känner skillnad på komjölk och vår getmjölk.
Har ditt mjölkpaket stått och bivit varm? Har det möjligtvis kunnat blivit varmt någon gång under leverans från Dalsland till Uppland i kedjan för leveransen, eller har den stått varmt i butik?
Annie och Gert

MorAnna

  • Inlägg: 96
    • Västmanland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 17:00 »
När jag som tonåring smakade getmjölk (brukade sitta barnvakt en kväll i veckan hos en familj som mjölkade egen get - så getmjölk var det som serverades till kvällsmackan) tyckte jag det smakade apa (eller nåja, "get", kanske). Det tog en hel termin av barnvaktande innan jag drack den mjölken utan att grimasera.
Så nyligen bad jag en vän, som startade getmejeri för något år sen, att få smaka på getmjölken - för att se om jag kände igen den hemska smaken. Och blev otroligt förvånad när den getmjölken var mer neutral än komjölk...! Salt skulle jag inte påstå att den var, men den kändes mindre söt än komjölk.
Jag berättade om mina dåliga erfarenheter, och hon sa att det kunde berott på dålig kylning av mjölken, eller dålig mjölkningshygien (det var ju en familjeget, och inte en extremt välkontrollerad mejeriget). Att den smakade så neutralt nu kan också bero på att den var alldeles dagsfärsk (och väl kyld osv).


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 17:05 »
Ja, mjölk är ett mycket ömtåligt livmedel, och hanteringen spelar stor roll för resultatet.  Ett enda hårstrå i mjölken, och Du får mera "getsmak".  Några oönskade mikrober i den färska mjölken, och hållbarheten blir en bråkdel av vad ett bra mejeri kan åstadkomma.

  Dessutom lär det ska finnas getter med mer eller mindre "utpräglad getsmak" på mjölken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #13 skrivet: 11 sep-11 kl 18:06 »
Ja, mjölk är ett mycket ömtåligt livmedel, och hanteringen spelar stor roll för resultatet.  Ett enda hårstrå i mjölken, och Du får mera "getsmak".  Några oönskade mikrober i den färska mjölken, och hållbarheten blir en bråkdel av vad ett bra mejeri kan åstadkomma.

  Dessutom lär det ska finnas getter med mer eller mindre "utpräglad getsmak" på mjölken.

Ja, när man mjölkar för hand kan det lätt bli så att mjölken inte håller mer än 24 timmar, ibland ännu mindre. Det beror naturligtvis på att det blir smuts från geten som ramlar ner i mjölken vid mjölkningen. Det är omöljigt att hålla den hygien som förekommer vid maskinmjölkning med filter och extrem hygien och direkt i kyltank i max 3 dygn med ytterligare filter vid överföring av mjölken via dykrör och slang till sluten tank. För att sedan komma till ytterligare kyltank med ytterligare filter och pastöriseras. Efter pastöriseringen finns inga bakterier eller okända mikrober kvar som kan göra mjölken dålig förutom värme som i så fall skulle ske av oaktsamhet vid leverans mellan mejeri och butik. Från frakttank till mejeriets tank inför pasörisering kontrolleras ph-värde, bakteriehalt och temperatur. Skulle något visas i test, pastöriseras inge mjölken för konsumentmjölk.
Av vår egen mjölk som vi dricker dagligen opastöriserad, tar vi den från tank i hink till vår kyl. Där håller den sig upp till 7 dagar och smakar ypperligt gott.
Annie och Gert

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #14 skrivet: 11 sep-11 kl 18:17 »
Köpte getmjölk här i Norge, tyckt om det förr men den här var det nå fel på :(
Var klumpar i botten och smakade salt och konstigt. Är det svårare för dem att hålla getmjölken i bra skick än komjölk?

Jag hällde ut den bara, men dte var långt kvar till bäst före datumet :/ Borde kanske ha klagat?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #15 skrivet: 11 sep-11 kl 18:19 »
Jag tror det är runt 4, och vet att det är något lägre än komjölk.

Sedan finns det skillnader i fettsyrasammansättningen.

Dessutom är getmjölken sådan att den släpper inte grädde såsom komjölk gör. Det kan bli lite skimmer ovanpå efter någon tid, inte ett tjockt lager.

Eftersom du verkar vara intresserad av olika mjölksorter, kan jag ju inte låta bli att undfängna dig med kaninmjölk, den innehåller 13,5 % protein, 9,5 % fett, 2,5 % mineraler och bara 0,85 % laktos. Nämnvärt som kuriosum är att det finns mjölkmaskiner för kaniner.


Men även om man kan maskinmjölka vissa kaninraser, så ger de ju ändå alltför lite mjölk. Nej man skall i stället satsa på att farma klappmyts. Den kan mjölka 10 liter per dag, och mjölken har en fetthalt på upp till 70%!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cystophora_cristata
http://www.npolar.no/en/the-arctic/birds-and-mammals/hooded-seal.html

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #16 skrivet: 11 sep-11 kl 18:41 »
Köpte getmjölk här i Norge, tyckt om det förr men den här var det nå fel på :(
Var klumpar i botten och smakade salt och konstigt. Är det svårare för dem att hålla getmjölken i bra skick än komjölk?

Jag hällde ut den bara, men dte var långt kvar till bäst före datumet :/ Borde kanske ha klagat?
ja, absolut kunde du ha klagat. Det är bra tycker jag att mjölken i Norge smakar bra. Vad jag har hört, men observera att det bara är på hörsägen, är att Norge har lite fetare bete än Sverige. Detta kan ge en lite annorlunda smak på mjölken. Den mjölk som jag personligen tycker bäst om är när geten får torrt vanligt hö i stället för ensilage och ett magert bete i stället för klöverbete. Men det är min personliga åsikt.
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #17 skrivet: 11 sep-11 kl 19:10 »
Det där med ensilaget är Du nog långt ifrån ensam om!  Ett annat foder, som kunde ge bismak åt komjölk förr, var rovor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #18 skrivet: 11 sep-11 kl 19:31 »
Det där med ensilaget är Du nog långt ifrån ensam om!  Ett annat foder, som kunde ge bismak åt komjölk förr, var rovor.
jag förstår inte helt din kommentar, trollmor! Nej, jag är nog inte ensam om min åsikt om ensilage vid utfodring av getter till konsumentmjölk, men vad har det med komjölk att göra i sammanhanget? Angående kor, (från getter som vi håller oss till i ämnet) blev jag rådd av AnnaLena Erstadius som håller några hundra rödkullor i Dalarna att inte ge vår rödkulla ensilage om vi hade tänkt göra ost på mjölken. Jag litar helt på hennes kunskap. När vi nu talar foder, så skulle jag kunna uttrycka det så, att ensilage givet till liten mängd djur som ska ge ost av mjölk inte vore så bra eftersom bakteriehalten ökar efter 24 timmar eller 3 dygn tror jag att det var. (minns ej extakt)Då ett fåtal djur inte hinner äta upp en bal av ensilage. Bakterierna följer med till osttillverkning liksom även bakterien stafelykoccus aurius kan göra. ...bara som en parentes) :-)

Men det är ju så trollmor, jag vet inte bäst...och det är ju ingen tävling om vem som vet mest eller bäst heller...vi ger varandra råd! Eller hur?
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #19 skrivet: 11 sep-11 kl 21:19 »
Nej, ingen tävling!  Men råd och hjälpas åt, och ett litet trevligt skämt då och då, så har jag uppfattat att det ska vara.  :)

Just ost och ensilage har jag också läst.  Eller om det var hört.  Rent av på ystningskursen som jag gick för tvåhundra år sedan.  Vad som ger bismak åt mjölken är antagligen inte så olika på olika djurslag.  Därför nämnde jag det där med rovor åt kor.  Jag vet nämligen inte hur det är med rovor åt getter, och rovor kanske inte är så vanligt längre.  Det var mest som ett exempel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #20 skrivet: 12 sep-11 kl 11:46 »
När mormor ystade (ko-ost) köpte hon alltid mjölk från bönder som gav korna hö istf ensilage. Skulle kunna tänka mig att det beror på att det är lättare att få bakterietillväxt i det blötare ensilaget (om det inte är redigt syrat), än i det torra höet.
Och att mjölk från både kor och getter (säkerligen människor och ston oxå 8) ) tar smak av det kossan/geten/fruntimret/stoet ätit är väl ett etablerat faktum? Det godaste och ymnigaste mjölken får jag från mina getter när jag släppt dem på nytt bete.

Håller inte med om att getmjölk inte sätter grädde, det gör den här i kylskåpet iaf...men det kanske är skillnad för er som mjölkar med maskin, att det "slår sönder" fettet på ett annat vis?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #21 skrivet: 12 sep-11 kl 16:04 »
Aha, Skräptanten har getgrädde i sitt kylskåp!  Den skulle jag vilja smaka på!

  Enligt uppgift blir getsmör nästan genomskinligt, inte gult som kosmör.  Men, Skräptant, nog är det väl så att det är mera grädde på komjölken än på getmjölken om två skålar är lika gamla?  Annorlunda uttryckt:  Getgrädden stiger upp till ytan långsammare än kogrädden, eller hur?  I mina läroböcker stod det att orsaken är att getmjölkens fett är mera finfördelat än komjölkens.  Tydligen är det (även?) en skillnad i sammansättningen av fettsyror.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #22 skrivet: 12 sep-11 kl 17:05 »
Visst blir det mer grädde uppepå komjölk! Och det tar nog mer tid för grädden att sätta sig i getmjölken oxå, det är ett tjockare gräddlager på det jag mjölkade igårkväll än det från i morse. (Du har koll som alltid, Trollmor! Getgrädden är dock inte lönt att skumma av, jag mjölkar bara 2 getter, varav en går med killing...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ninna b

  • Gäst
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #23 skrivet: 12 sep-11 kl 18:07 »
Jag upplever det så att färsk getmjölk smakar neutralt och gott men om den får stå till sig några dagar , då menar jag i kyla, så framträder getsmaken mer.

Så tycker jag också att det fungerar när man ystar... ju färskare mjölk dess bättre. 7 dagar gammal mjölk är inte ens lönt att försöka att ysta på.

Så har jag läst att den bästa mjölken får man vid handmjölkning.... förutsatt att man har rent och fint omkring sig.

Det sämsta en mjölk kan råka ut för är ovarsam hantering vid t.ex pumpning, nedkylning och pastörisering.



Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #24 skrivet: 12 sep-11 kl 19:01 »
hmmm...individuellt förståss, men jag själv upplever nog en mycket, MYCKET hållbarare mjölk vid maskinmjölkning än vid handmjölkning. Dessutom vill jag utdela ett jättegott tips till den som ännu inte använt ljuverduken av mikrofiber. Vi sänkte ph-värdet extremt mycket via den. Men grädden på moset...jag upplever nog att getterna individuellt ger olika smaker på sin mjölk och även fetthalt. För oss som samlar direkt i tank ger det ju en annan samlad smak och fetthalt. När vi mjölkade för hand var det då inte mer fett, och inte var den sötare heller...Jag upplever inte att det slår sönder mjölken, men jag vet att den väl kan bli sönderslagen vid maskinmjölkning. Kanske att den på sikt blir mer sönderslagen av ytterligare hantering då den ska till 2 nya tankar på vägen till pastörisering. Det går ju bra att göra yoghurt av vår mjölk. Men den blir något lös i koncistensen. Sanengetterna från Danmark och Irland (tror jag) har mer fett i sin mjölk. Vi får i alla fall en härlig ordentlig fettansamling på tillbringaren i kylskåpet och mjölken smakar sött och gott! :P mums!
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #25 skrivet: 13 sep-11 kl 21:51 »
Ja, både hand- och maskinmjölkning kan ju utföras väl eller illa, och om man är noga med alla detaljer, ska inte maskinen göra någon skada, tvärtom!  Det ÄR lättare att hålla hygienen med maskin, medan handen har lättare att känna hur juvret mår.  En skicklig skötare kan utjämna dessa skilnader.  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #26 skrivet: 18 jan-12 kl 14:20 »
Aha, Skräptanten har getgrädde i sitt kylskåp!  Den skulle jag vilja smaka på!

  Enligt uppgift blir getsmör nästan genomskinligt, inte gult som kosmör.  Men, Skräptant, nog är det väl så att det är mera grädde på komjölken än på getmjölken om två skålar är lika gamla?  Annorlunda uttryckt:  Getgrädden stiger upp till ytan långsammare än kogrädden, eller hur?  I mina läroböcker stod det att orsaken är att getmjölkens fett är mera finfördelat än komjölkens.  Tydligen är det (även?) en skillnad i sammansättningen av fettsyror.

Hej Trollmor du som har stenkoll på getprodukter.

Frågor om getgrädde:
Kan man kärna getmjölk och få smör
Hur mycket mjölk behövs för att få, ex vis  1 hg smör?
Kan man använda frusen getmjölk till att göra getsmör?
Hur är hållbarheten på detta smör? Ska det saltas för bättre hållarhet?
Tack för din kunskap
o hare brá
Getar´n
Livsglädje

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #27 skrivet: 18 jan-12 kl 19:28 »
Hej Trollmor du som har stenkoll på getprodukter.
Nej, det har jag inte!  :)

Kan man kärna getmjölk och få smör
Jadå, men det lär vara jobbigare än med kogrädde.

Hur mycket mjölk behövs för att få, ex vis  1 hg smör?
Troligen ungefär samma som för ko.

Kan man använda frusen getmjölk till att göra getsmör?
Ja, det tror jag.  Det är väl att vispa grädden som inte går efter frysning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #28 skrivet: 18 jan-12 kl 19:35 »
Ja, det tror jag.  Det är väl att vispa grädden som inte går efter frysning?
Men när man kärnar smör så viskar man ju grädden så länge att den blir smör. Det är åtminstone så jag gjort smör. Och då är det antagligen svårt med fryst grädde, eftersom den inte funkar bra att vispa. Tror jag i alla fall, jag har inte provat att vispa varken frusen ko- eller getgrädde till smör.

Sen går det givetvis inte att göra smör av mjölk, man måste separera ifrån grädden och använda den till att göra smör.

Däremot har jag läst att anledningen till att man tillsätter mjölksyra nu, så att smaken blir syrlig, är att förr sparade man grädden svalt tills man hade tillräckligt mycket, och den äldsta blev då syrad, som fet filbunke eller creme fraiche.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser