Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker råd inför köp av tryckluftskompressor, leta begagnat?  (läst 2022 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland

Hi guys!

Jag planerar att införskaffa en ny tryckluftskompressor då den gamla var lånad och jag därför inte kan ta med den hit så jag behöver en egen med någorlunda kapacitet.

Jag har två mindre, lösa trycktankar i lättmetall som är frecha (köpte dem för länge sedan till en grej jag tänkte bygga men de visade sig ha fel diameter när jag fick hem dem, sedan blev de liggandes), men saknar själva maskinen, så funderar på ett system där dessa är reservtankar när man förbrukar väldigt stora luftmängder i kortare perioder (tex blästring).

Använder främst luft till mindre grejer som maskindäck, spikpistoler, mm.
Men den behöver inte vara flyttbar då det mesta sker såpass nära att man kan använda en lång slang.
Fast det vore smidigt om den gick att rulla kortare sträckor men det är inget krav alls, små kompressorer till däck och är billiga annars.

Använder ibland till punktblästring, polermaskiner, borstmaskiner och annat, till de senare räcker däremot inte de enklare maskinerna om man vill ha ut användbar kraft, handverktygen blir för svaga då.
Dock är det inga extrema mängder som sagt som krävs i sammanhanget.

Lämplig storlek vore kanske någonting i stil med försvarets gamla eller liknande?
De var inte överdrivet stora men klarade alla smågrejer tillräckligt bra.

Ett önskemål är att blocket håller hög kvalitet och är välgjort, helst inget skit i vitala delar.

Det gör inget om det är gammalt bara det fungerar tillräckligt bra för detta.

Det bör ge åtminstone 7,5-8 bar eller mer ut på linan.

Budget, några tusen, så nyinköp av industrikompressor går bort tyvärr, tror de landar på kanske 15-20 eller mer om man vill ha en som är hyggligt bra för en ny maskin.
Går detta att lösa för max 4-5 vore det bra, behöver inte vara nytt som sagt.























Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Köp en begagnad av känt märke.
Jag gav 1 500 kr för min Ingersoll Rand på runt 1 000 minut liter, med automatisk Y/D start och nästan ny motor och då fick jag ca 10 st Atlas Copco vattenavskiljare och dimsmörjare inpå.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
Det intresante är hur månge minut liter du behöver


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag tror kanske runt 500 vore lämpligt, 750 kan driva det mesta, så 1000 skulle ju täcka upp i princip allt, men 300 skulle gå till det jag gör.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
finns ju nya med skaplig effekt för 3-5000. Själv köpte jag en Stanley med 400 minutliter o 100 l. tank på jula för några år sedan. används till sprutmålning,slipmaskin,nibblare m.m . Har också en liten Stanley som är med i bilen. används till spikpistol,sprutmålning och däck. passa på när de har kampanjer...
begagnat tror jag inte på,brukar mest vara renoveringsobjekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser