Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ackumulatortank  (läst 2686 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
ackumulatortank
« skrivet: 19 jan-09 kl 14:58 »
Vi har fått erbjudande om att köpa en ackumulatortank billigt. Vi vill ha den tillsammans med solvärme. Vad vi kan förstå så ska det vara inbyggd slinga i ackumulatortanken för att den ska fungera med solvärme. Det har inte tanken vi ska få köpa. Kan vi sätta in slingor själva? Vad är det för slingor?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
SV: ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 19 jan-09 kl 15:26 »
Vi har fått erbjudande om att köpa en ackumulatortank billigt. Vi vill ha den tillsammans med solvärme. Vad vi kan förstå så ska det vara inbyggd slinga i ackumulatortanken för att den ska fungera med solvärme. Det har inte tanken vi ska få köpa. Kan vi sätta in slingor själva? Vad är det för slingor?
Vi börjar från slutet:
Slingor = kamflänsslingor av koppar eller rostfritt.
Kan man sätta in själv? = Ja, men det finns enklare sätt att lösa problemet...
Måste de vara slingor till solen? = Nej, nu kommer ditt svar. Man kan via Solgruppens medlemmar eller en välsorterad installatör skaffa sig en "solvärmeladdare". Detta är inget annat än en liten plattvärmeväxlare med tillhörande cirkulationspump. Denna anordning monteras på tankens anslutningar topp- botten. Om man väljer att köpa en solvärmeladdare med termoventil, så kan man få in solvärmen på 2 olika nivåer i tanken allt eftersom temperaturen stiger i solkretsen.
Gå in på www.solgruppen.se  - sedan in på "drivutrustning" och klicka där på solvärmeladdare. Där kan du se hur de fungerar. Längst ner på sidan så finns en länk till en bra förklarande bild på inkopplingen.
MVH Lasse.
Med sol i sinne, både ute o inne.

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 19:42 »
Vi börjar från slutet:
Slingor = kamflänsslingor av koppar eller rostfritt.
Kan man sätta in själv? = Ja, men det finns enklare sätt att lösa problemet...
Måste de vara slingor till solen? = Nej, nu kommer ditt svar. Man kan via Solgruppens medlemmar eller en välsorterad installatör skaffa sig en "solvärmeladdare". Detta är inget annat än en liten plattvärmeväxlare med tillhörande cirkulationspump. Denna anordning monteras på tankens anslutningar topp- botten. Om man väljer att köpa en solvärmeladdare med termoventil, så kan man få in solvärmen på 2 olika nivåer i tanken allt eftersom temperaturen stiger i solkretsen.
Gå in på www.solgruppen.se  - sedan in på "drivutrustning" och klicka där på solvärmeladdare. Där kan du se hur de fungerar. Längst ner på sidan så finns en länk till en bra förklarande bild på inkopplingen.
MVH Lasse.




Tack för svaret.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser