Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskiljning  (läst 768 gånger)

Trines

  • Inlägg: 18
Avskiljning
« skrivet: 12 aug-09 kl 22:31 »
Nu har jag tagit ut bagglammen från tackorna, jag har inte tillräckligt stort bete så att de inte ska kunna höra varandra däremot så kan de inte se varandra. Hur länge kommer de att ropa på varann? De gör det inte hela tiden men ibland så låter det så hjärtskärande. Hade en tanke att bagglammen skulle kunna gå med vuxna baggen men han blev som galen, jagade dem och stångade som en tok. Alltså blev det en egen hage. Tackorna går nu på ganska magert bete, är det stor risk för juverinflammation då?

En till fråga, hur lång tid efter att jag kastrerat en bagge ska jag vänta innan han kan få gå med de andra utan risk för betäckning, alltså hur länge kan det finnas levande spermier kvar?

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Avskiljning
« Svar #1 skrivet: 14 aug-09 kl 00:12 »
Håller just på med samma problem i mit första fårår. Vi har skild av bagglammen för ca 4 veckor, dem fick vara i nästan en vecka i stallet eftersom beten är brevid varandra. Tackan slutade skrika efter ett dygn, men ett bagglammet höll på länge, men inte så ofta som i början. (har bara 2 bagglamm och ingen vuxen bagge heller) Dem klarade inte av att vara själv i stora hagen brevid tackorna, sökte sig alltid till staketet, blev helt galen, så att jag helt desperat flyttade dem i lilla vinterhagen, fast man kanske inte ska ha får där nu. Men eftersom den är längst bort, närmast huset och best bete just nu, och desutom knappt några maskar efter vinterns träkprov så fick det bli så. Nu trivs dem, känner sig hemma i den hagen där dem gick sina första levnadsveckor under vintern. Men ibland kann han fortfarende svara när han hör sin mamma långt borta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser