Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vatten driven el  (läst 5166 gånger)

ants

  • Gäst
vatten driven el
« skrivet: 26 aug-04 kl 19:12 »
I torvsjön i åsele kommun, så har dom vatten driven el i form av 1.generator, 2.svänghjul, 3.regulator, 4.turbin, 5.tilloppstunnel

Det finns en förklaring och en skiss på deras sida...http://www.torvsjo.nu/

Man kan driva så mycket med bara en liten bäck..

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:vatten driven el
« Svar #1 skrivet: 19 jan-05 kl 15:10 »
Tss... och man kan förstöra så mycket med ett litet kraftverk TROTS att vattendraget är: "obetydligt med ringa fallhöjd".
Genom att använda lite lagom negativa adjektiv om vattendraget så kan man offra det. Där uppe har de kanske så "många" vattendrag att de kan offras men där jag bor är det inte möjligt (utan negativa konsekvenser för bl.a. ål,öring, flodkräftor och flodpärlmusslor plus en massa mindre "obetydliga" insekter...)

Det får mig att må illa... :-(
« Senast ändrad: 19 jan-05 kl 15:12 av Vindarnas son »

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:vatten driven el
« Svar #2 skrivet: 19 jan-05 kl 15:36 »
Man kan förstöra mycket med ett litet vattenkraftverk, om man bygger det på ett omedvetet sätt. bygger man det på ett bra sätt så gör det liten eller ingen inverkan på det lokala ekosystemet.

Och personer som dömer andra får mig att må illa.
« Senast ändrad: 19 jan-05 kl 15:37 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:vatten driven el
« Svar #3 skrivet: 20 jan-05 kl 00:11 »
Jag kan tänka mig ETT enda sätt att bygga ett kraftverk så att det inte påverkar miljön negativt och det är att hela tiden släppa förbi vatten i ett kringlopp som gör att fåran nedströms aldrig torrläggs samt fungerar som vandringsled men i ett LITET vattendrag blir det olönsamt och inte praktiskt genomförbart. Och det var ju ett litet vattendrag det handlade om? Och handlar om...?

Har jag dömt någon? Det hade jag faktiskt ingen aning om.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:vatten driven el
« Svar #4 skrivet: 20 jan-05 kl 12:11 »
Nu var ju i o f s denna bäcken utbyggd sedan nittonhundratalets början, då ser inte jag nåt fel i att låta den fortsätta vara det.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:vatten driven el
« Svar #5 skrivet: 20 jan-05 kl 15:28 »
Jag håller med dig. Och som sagt, DÄR uppe finns det (antagligen) så många små vattendrag att ett / några kan "offras" men så är ju inte läget överalt. :-)

Wolverine

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #6 skrivet: 20 jan-05 kl 16:01 »
Nu måste jag ge mig in i diskussionen. Varför skall man behöva "offra" vattendrag när vi bevisligen överkonsumerar el?
Vad jag bygger mitt påstående på är det faktum att vi använder mer än dubbelt så mycket el per capita jämfört med europagenomsnittet.
Lägger vi oss på en kontinental nivå, kan vattenkraften eller kärnkraften avvecklas över en natt.
Genom ändrade vanor och beteendemönster kan man gå mycket längre utan att förkorta medellivslängden (använder den som ett mått). Det finns en anledning för svenskar att vara självkritiska. Vår elkonsumtion rimmar illa med hur ”naturälskande” och hänsynstagande vårt samhälle är.

Sedan tycker jag att argumentet att ingrepp som gjorts historiskt kan ses som neutrala eftersom ingreppet hade en tidsbegränsad påverkan inte håller. Miljöpåverkan blir bestående så länge den har försämrat tidigare förhållanden vilket är fallet med vattenkraften och fiskens reproduktionsförmåga.
Man kan se det som en affär där sämre reproduktion av fisk ersatts med elproduktion.
Menar att man skall vara mycket kritisk och se på alla tänkbara alternativ vid nybyggnation av småskalig vattenkraft. Bara för att man har tillgång till mindre vattendrag och en livsstil (marknad) byggandes på överkonsumtion, skall detta inte vara ett skäl till exploatering eller fortsatt drift. Då har vi inte lärt oss någonting av den rovdrift av naturen som fortgår trots ”nytt” kunnande.

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:42 av Jordlöpare »

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:vatten driven el
« Svar #7 skrivet: 23 jan-05 kl 19:45 »
jag håller med dig. Egentligen. Varför offra?
För att vi är lata? Men det är då sannerligen ingen ursäkt för att göra det. Men det är ju så. Först när vi står inför alternativet att vi MÅSTE ändra vårt levnadssätt så komme vi att göra det.
Och nu pratar jag om den stora "massan" förstås. :)

Det har i min kommun varit en VÄLDIGT infekterad debatt om just ett minikraftverk där ägaren till vattenrätten stångat sig blodig mot myndigheter och allmänheten för att få nyttja den befintliga dammen (hindret) till elproduktion. Och som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden så tycker jag att det är förkastligt. Att det varit en damm i vattnet ska inte i sig bli ett argument för att det ska vara en ny damm där. Har man möjlighet att rekonstruera vattendraget tycker jag att det ska prioriteras.

Men, det är ju jag det.

Jag försöker leva som jag lär (och du) och har som mål att VARJE år minska min elproduktion och än har jag lyckats. Små mål men många bäckar små¨...  :D


Wolverine

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #8 skrivet: 24 jan-05 kl 18:08 »

Jag försöker leva som jag lär (och du) och har som mål att VARJE år minska min elproduktion och än har jag lyckats. Små mål men många bäckar små¨...  :D

Ja, så måste det vara, annars sker ingen förändring. Man börjar först med sig själv och sitt konsumtionsmönster. Är möjligheten att kunna ha alla eldrivna prylar igång samtidigt en "hög standard" när det bevisligen leder till utbyggnad av småskalig vattenkraft och försämrade naturvärden?
Självklart är småskalig vattenkraft ett bättre alternativ än kolkondens, men jag tycker att man ofta kommer från roten till behovet; livsstilen.
Att bygga ut elproduktionen för att vi överkonsumerar låter väldigt dåligt i mina öron...

Sedan är girigheten som följer i dess spår lika vidrig...




Mikael Perman

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #9 skrivet: 04 apr-05 kl 07:33 »
Hej.
Frågan är hur man definierar livsstil. Är livsstilen att jag vill ha elektrisk belysning? Eller ett kylskåp?

Eller är livsstilen en väldigt ringaktande uppfattning om miljön? Jag tycker det senare.

Rent krasst så tror jag att latheten inte kommer att kunna utplånas. Just lathet ligger i våra gener. Det är att vara ansträngningsekonomisk.

Frågan är mer om vi kan vara det på ett vettigt sätt.

Kan ett vattenfall utnyttjas på ett sätt i elproduktionen, så att dammen inte töms, och att det fortfarande behåller viktiga biotoper, och ser vackert ut? Jag tror att det går i många fall, men att det självklart kostar något mer och inte ger riktigt lika mycket energi. Kanske måste energiproduktionen ligga nere vissa delar om året?

För en del människor handlar det om försörjning för att kunna bo kvar i olika delar av landet. De vill kunna försörja sig på ett vindkraftverk eller litet vattenkraftverk. Sälja el, helt enkelt. Jag tycker att det vore bra om det kunde vara så.

Kan vi bygga kylskåp som utnyttjar frikyla från jorden och under vintern, från luften, som inte drar mer energi än en liten fläkt? Jag vet att det går, men det blir lite mer knöligt vid byggandet. Men kylskåpet behöver inte vara mindre bekvämt för det.

Kan vi ha en elbelysning som är så energieggektiv, att vi klarar oss med solcellsel?

Men infravärmaren på uteplatsen måste vi kanske offra, och ha en vedeldad lerugn istället.

Mitt huvudargument är alltså, att alternativen kommer aldrig att tas i utnyttjande av en större del av mänskligheten, så länge som energin är förhållandevis billig, eller alternativen inte är någorlunda bekväma.

Mikael Perman

 

Wolverine

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #10 skrivet: 04 apr-05 kl 23:08 »
Det är nog inte fråga om lathet utan brist på kunskap. Vi kan dra paralleller i historien där man inte visste bättre.
När fattigsverige lämnade jordbrukssamhället, och svältkatastroferna, hade man helt enkelt inte kunskap om vad naturen tålde. Naturen kunde ta emot hur mycket föroreningar som helst, resurserna var obegränsade o.s.v. Troligtvis hade man ändå inte brytt sig om miljön, även om man vetat bättre, eftersom fattigdomen var största problem. Så är det i de underutvecklade länderna idag där miljöförstöringen är av mindre betydelse.

Nu är vi inte fattiga utan överkonsumerar vilket leder till ett energislöseri. Trots energisnålare prylar, så ökar energianvändningen p.g.a. att vi har allt fler prylar.
Vår civilisation bygger på tillväxt, att det skall genereras ett överskott som bör överträffas med jämna mellanrum. Vi kallar det för industrisamhället. Denna tillväxt kan inte fortsätta om vi inte ständigt köper nya prylar vilket leder till att energiförbrukningen ökar.
Det är befogat om man blir lyckligare av en massa prylar eftersom de kostar arbetstid då man måste tjäna pengar för att köpa dem. Vi har mer fritid än någonsin, ändå stressar vi mer än någonsin, en grym motsägelse.
Så livsstilen har en avgörande betydelse för hur vi brukar naturen. Sedan är det svårt att bryta mönstret när vi ständigt pockas på av industrins reklam, politikernas irrläror om tillväxten och det sociala trycket om att vara ”inne”. Med denna bakgrund är det svårt att bryta livsstilen såvida man inte har den fina möjligheten att bo ute på landet och har en vision som ivrigt måste praktiseras.

Vidare, genomsnittsvensken använder mer än dubbelt så mycket el som genomsnittseuropén. Nu är elen framställd på skitigare sätt nere på kontinenten, fast det har inte med saken att göra. Livslängden är inte kortare i Tyskland för att de använder mindre el per person, något politiker och företagare inte pratar högt om.
Roligt i sammanhanget är att elförbrukningen har minskat något efter de höga elpriserna. Även elpriserna i Sverige är förhållandevis låga, vi betalar knappast vad det kostar om man ser till miljöförstöringen.
Vi har byggt in ”fel” i systemet. Det går att bygga super isolerade kylboxar där man inte använder sig av el utan av is!
Professor Bahram Mosfegh (Gävle Högskola) byggde en liten kylkontainer för vacciner som höll noll grader i upp emot 1 år! I u- världen har man inte tillgång till el på säkert sätt, så han konstruerade en passiv teknologi som uppfyllde kylbehovet.
Vad jag vill påpeka är att vi inte behöver vara teknikfientliga utan istället vara kritiska hur vi ser på teknologin, om den väg vi är inne på är den mest effektiva. Exemplet ovan är fråga om ”passiv” teknologi till skillnad från ett kylskåp som kräver resurser utifrån i form av el. Kylskåp kan i detta sammanhang ses som en ”aktiv” teknologi.
Vad väljer man? Att isolera huset eller eldar mer med pannan om man vill ha det lite varmare? Här är det också fråga om passiv kontra aktiv teknologi. De flesta håller nog med att det första alternativet är bättre än det senare.
Måste man ha elspis? Gasspis är minst lika bra, även bättre miljömässigt om man använder biogas(tyvärr finns inte det på marknaden än). Kylskåp och frysboxar kan också drivas med biogas. Belysning däremot drivs bäst med el, likaså hissar m.m.
Uppvärmning med el är energitekniskt en dödssynd eftersom el har mkt hög kvalité. Bättre alternativ till uppvärmning finns, med lägre kvalité såsom biomassa (ved o dyl) och biogas e.t.c.
Kan man inte byta sitt direktverkande elsystem kanske man kan sänka temperaturen och gå med tofflor och kofta som ofta görs i andra länder. På så sätt kan slantar och miljö sparas.

Lång inledning för att närma sig problemet med småskalig vattenkraft  :). Vad jag har försökt att visa är att en utbyggnad av småskalig vattenkraft oftast är helt onödig om man blickar i ett större perspektiv. Givetvis får man göra en avvägning från fall till fall. Det finns också mindre vattenkraftverk som inte kräver ingrepp genom dammar, men de har sämre effektivitet. Jag ser gärna sämre vattenkraftverk om fisken får tillbaka sin ursprungliga miljö.
Samma resonemang kan man ha angående vindkraften också, varför skall vi bygga ut för att fylla en dekadent livsstil som våldtar moder natur?
Nåja, vindkraften är en annan fråga. Nu tror jag att allt från min sida är sagt.

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:42 av Jordlöpare »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #11 skrivet: 06 apr-05 kl 06:30 »


Hej.

Självklart anser jag att den bästa energiformen är sparad energi.
Självklart anser jag att det bästa sättet att spara energi är att just byta livsstil.

Det näst bästa är att förbättra teknik och byggande. men ibland fungerar bara den näst bästa lösningen i praktiken.

Hur vi än vänder oss,  måste användbar energi fås fram på något sätt, och vattenkraft är ett av de bättre, speciellt om det sköts på ett bra sätt.

Kommer det att behövas mer vattenkraft i Sverige, om vi ändrar livsstil? Troligen kommer det att behövas, om vi ska ersätta olja och fossila bränslen. I varje fall sett ur ett lite mer internationellt perspektiv.

Eller klarar vi oss med den nuvarande elkraftproduktionen, tillsammans med biobränslen, om olja och kärnkraft försvinner, om vi genomför livsstilsförändringar? Kanske, kanske är det möjligt. Jag vet inte. Jag törs inte svara på det.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad jag däremot vet, är att det är otroligt svårt att förändra livsstilen hos breda befolkningslager, speciellt med reklam och liknande. Som du påpekar.

Därför tror jag att den enda lösningen FÖR TILLFÄLLET är att arbeta på flera håll samtidigt.

FÖRSÖKA prata för en livsstilsförändring, som inte ger allt för stora ingrepp i den praktiska vardagen för folk i allmänhet. Få folk att åtminstonde acceptera en snålspolande talett med slamavskiljning, där skiten komposteras, även i villaområden. Få folk att avstå från kylanläggningar i hemmen, tilläggsisolera, skaffa värmepumpar och lågenergilampor. Skaffa energieffektiva bilar och hushållsmaskiner.

Samt att försöka få till större andel energi från förnyelsebara källor.

I det perspektivet måste det få ske en vattenkraftutbyggnad och en vindkraftutbyggnad. Och en ökande solel-andel.

Mikael Perman.



hogge

  • Gäst
Re:vatten driven el
« Svar #12 skrivet: 19 dec-05 kl 15:34 »
Skulle vara trevligt att slippa allt som har med åsikter vad som är rätt och fel. Bor brevid umeälven som är reglerad med stornorrfors kraftstation (vindelälven som är oreglerad enligt vissa men den blir ju umeälven före stornorrfors) och tror inte på stordrift. skulle gärna se forumet som ett teknik forum och inte ett ställe där man fäller pekpinnar......

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:vatten driven el
« Svar #13 skrivet: 19 dec-05 kl 17:50 »
Jag håller med hogge, mer tekniksnack och mindre pekpinnar.
Jag tycker för övrigt att vissa här verkar få alltför blommiga kalsonger. Visst bör man tänka på miljön och det gör vi som bygger småskaligt.

Här har ni ett exempel på hur man tar energi ur vår natur utan att påverka den negativt (om ni inte sett det förut) och vackert är det också.  :D

http://hem.passagen.se/publikmagneten

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:vatten driven el
« Svar #14 skrivet: 19 dec-05 kl 21:54 »
Håller med Zigge (m. fl.). Tycker att man kan hålla sej till vad forumet skvallrar om.

Har f. ö. varit i Torvsjö många gånger och har inte ens tänkt tanken "rovdrift". Ta av er de storblommiga kallingarna när ni kliver in här,  där vi i huvudsak talar om tillverkning av el.

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser