Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart i Sverige hittar jag min trollskog?  (läst 3735 gånger)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« skrivet: 02 jan-18 kl 16:12 »
Hej!

Sitter och letar tomter var och varannan dag. Men att göra det på nätet verkar helt fruktlöst. Allt jag hittar är mest gamla hyggen, ekonomiskog, öppna landskap, sjöar kontaminerad av lantbruk mm. Alltså med andra ord våldtagen och sargad natur.

Jag är medveten om att jag kanske har orimliga krav, men för mig är platsen att bygga ett hus allt. Jag vill ha naturskog/urskog inpå knuten, träd med rötter djupare än berggrunden, en sjö där "älvorna dansar" (sjörök) sena höstkvällar och en brygga ut bland näckrosor eller nära hav och saltstänk. Som norrlänning uppskattar jag natur där man kan ströva ensam långa sträckor, men uppskattar södra sveriges varmare klimat - en ekvations om inte alltid går ihop.

Min fråga är, är det någon som vet vart i Sverige en drömmare kan finna sin trollskog? :)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-18 kl 17:15 »
Jag förstår inte vad du väntar dig för svar riktigt. Tror du att det finns en googlestreetview liknande tjänst för skog där du kan se enskilda träd på skärmen? Det finns inte.

Du hittar tillgängliga objekt på blocket eller hemnet, det är de som gäller.

Åldern på skogen ser du i skogsbruksplanen som oftast finns bifogad som dokument eller bild i annonsen.
I många fall används även arkivbilder till skogsannonser, om det inte finns några särskillt fina saker att fota.

Eftersom du skriver "ströva långa sträckor" så är risken alltid att din granne hugger ner sin skog om den är gammal så får du ändå ströva på ett hygge.
Gammal skog vill man hugga så de inte blir skyddade (stöld).
Ska du ha så mkt mark under eget ägande att du kan "ströva" i den så är du mångmiljonär, eller får ströva i cirkel.

Då återstår naturreservaten, du kan kolla upp vilka som finns kring där du kan tänka dig bo. Dem lär du hitta bilder på skog från, och de huggs ej ner. Sen är det bara att invänta att en angränsande fastighet blir till salu och bygga därikring.

mvh

edit:
karta för skyddad skog etc:
http://skyddadskog.se/
« Senast ändrad: 02 jan-18 kl 17:20 av grangåva »

andtol

  • Gäst
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-18 kl 17:37 »
I södra Sverige försvann många av trollskogarna i stormarna Gudrun och Per. Massor med vägar/stigar och gamla leder försvann.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-18 kl 17:45 »
Det finns i princip ingen naturskog i södra Sverige så det är bara att glömma. Det bästa man kan göra är att köpa hyggen och göra naturskog åt kommande generationer, och åka till Padjelanta några gånger om året istället

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-18 kl 18:04 »
Skall du ha gammal skog för en rimlig penning så hamnar du i Norrlands inland.  Någon naturskog hittar du inte längre men med litet tur kan du hitta en gård med hyfsat gammal skog som inte har skötts på 50 år och därför är ganska lik naturskog. Den är inte billig där heller men priserna är rimligare än söderut.
Så du får hosta upp en hel del pengar och så länge du håller dig på egen mark finns inga andra hyggen än vad du själv hugger.
Gammal skog på andras mark får du räkna kallt med att blir kalhygge inom 40 år.

Naturskog som inte är naturreservat finns i dag i första hand i Sibirien och på en del håll i Kanada. Den minskar snabbt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-18 kl 20:08 »
Vad är naturskog? Vad har ni för definition på det?

Jag har ett skifte på ca 25 hektar där 90% är gran och i en ålder av 140år, enl skogsbruksplanen.  Är det naturskog?

Skogsola

  • Gäst
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-18 kl 20:40 »
"Naturskog" är en myt som uppfunnits av den moderna människan. Det finns skog som inte utsatts för någon mänsklig påverkan på länge. Men det är inget statiskt tillstånd. Någon nämnde Gudrun och förr eller senare så händer något sådant. De som pratar om trollskog brukar gilla  välskött och välgallrad grovskog.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-18 kl 21:05 »
De som pratar om trollskog brukar gilla  välskött och välgallrad grovskog.
Ja, jag har faktiskt upplevt det ett par gånger. Det folk har tyckt vara riktig trollskog har varit mörk och mossig granplantering. Och det är kanske inte så konstigt, naturskog med mycket löv blir ju inte mörk och "trolsk" på det viset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-18 kl 21:22 »
Vi hade någon hektar grov granskog med kraftig rotröta, stora mossiga stenar osv. Riktigt fint i sitt elände, fattades bara ett troll. Men så blåste det åt fel håll, -95 tror jag, och så fanns den inte mer. Det går fort ibland.

Man får inse att man inte rår över allt, och att man inte behöver ströva så mycket på hyggen. I våra trakter är det ändå alla igenplanterade åkrar och beten som stör mig mest. Odlingsrösen bevaras, men de lyckorna stenen är borttagen ifrån planteras igen.

skogsmix

  • Gäst
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-18 kl 23:15 »
Förstår precis hur du känner och har samma tankar själv.. uppe i norra Sverige är nog där du kan leta, jag letar själv där, från norra Lappland, allt till och från norra Jämtland. Ut mot kusten känns mer industri och vägar. Hmm, har hört att Ångermanland är mycket orörd skog, vet ej om det är sant. Annars är ju skogsindustri det största som finns i Sverige. Tänker på Kanadas skogar ibland, och Alaska. Men Sverige känns renare.. i dont know..


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-18 kl 23:50 »
Ja norrlands inland är det nog du ska leta efter trollskog, dessutom har jag sett att det finns dom som avverkar på ett fint vis dvs dom kalhugger inte utan dom "gallrar" mer så det finns en hel del träd kvar och dom jag tänker på tar reda på riset efter sig. Jodå jag vet att denna skara med skogsägare är försvinnande liten men har du väldigt mycket tur så kan du ju hitta en sådan skogsägare där uppe i lappland,västerbotten eller norrbotten neråt i landet är dessa skogsägare ännu färre tyvärr

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-18 kl 00:09 »
Förstår precis hur du känner och har samma tankar själv.. uppe i norra Sverige är nog där du kan leta, jag letar själv där, från norra Lappland, allt till och från norra Jämtland. Ut mot kusten känns mer industri och vägar. Hmm, har hört att Ångermanland är mycket orörd skog, vet ej om det är sant. Annars är ju skogsindustri det största som finns i Sverige. Tänker på Kanadas skogar ibland, och Alaska. Men Sverige känns renare.. i dont know..


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ångermanlands kustland är bara att glömma, här finns ingen gammal skog. Kanske det finns runt Junsele/ramsele trakten om du har tur...

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-18 kl 02:36 »
Skogarna jag plockar svamp i är fulla av mossa på varenda cm av backen. Som en grön heltäckningsmatta över hela skogen. Det är så sagolikt att man nästan kan tänka sig att dö där. Man vill gå i mossan, man vill hoppa i mossan och man vill sitta och man vill ligga i mossan. Svampen växer så det knakar. Jag kallar de för trollskog.

Om det är det såna skogar du menar så ligger dessa som jag vet i Halland. Mer mot Småland än mot kusten. I mitten typ.
Be kind to animals

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #13 skrivet: 03 jan-18 kl 13:24 »
TS, du kanske vill ha tips på områden som är fina och som du kan åka till och ströva runt ett tag? Så får du se var i landet som känns bäst och kan leta vidare efter fastigheter inom begränsade områden?

Dalsland har många fina platser. Där kan man ju paddla på många ställen och slippa bära tältet :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #14 skrivet: 05 jan-18 kl 10:26 »
TS, du kanske vill ha tips på områden som är fina och som du kan åka till och ströva runt ett tag? Så får du se var i landet som känns bäst och kan leta vidare efter fastigheter inom begränsade områden?

Dalsland har många fina platser. Där kan man ju paddla på många ställen och slippa bära tältet :)

Tack! Precis det svaret jag sökte :) I vår blir det till att paddla och vandra mycket i Sveriges natur. Det är nog bästa sättet att hitta natur som inspirerar, tack för tipset :)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #15 skrivet: 05 jan-18 kl 10:30 »
Skogarna jag plockar svamp i är fulla av mossa på varenda cm av backen. Som en grön heltäckningsmatta över hela skogen. Det är så sagolikt att man nästan kan tänka sig att dö där. Man vill gå i mossan, man vill hoppa i mossan och man vill sitta och man vill ligga i mossan. Svampen växer så det knakar. Jag kallar de för trollskog.

Om det är det såna skogar du menar så ligger dessa som jag vet i Halland. Mer mot Småland än mot kusten. I mitten typ.


Låter helt underbart. Jag känner till många sådana ställen runt höga kusten där vi har en sommarstuga, jag kallar det "trollskog" även om den varken är skyddad eller naturskogsklassad. Det är lite för långt upp i landet än vad jag har tänkt mig för nuvarande. Småland och Halland låter mer som vad jag letar efter. Får ta några turer där. Vi du dela med dig av något av dina trolska svampställen vore jag överlycklig :) (Jag är nyligen nedflyttad norrlänning och har inte hittat mig några svampställen ännu)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-18 kl 12:13 »
Glaskogen är vacker. Det är ett stort naturreservat men med olika grad av skydd... Huggs alltså en del skog där också. Gott om sjöar, vattendrag och vandringsleder där i o för sig en hel del turister vandrar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #17 skrivet: 06 jan-18 kl 14:04 »
Sjöarna och åarna är fina i Småland. Det är de föresten på de flesta ställen.

 

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #18 skrivet: 22 jan-18 kl 13:52 »
Tack för alla tips! Alltså detta är guld. Har många utflyktsmål planerade till vårkanten nu :)

Kommer kanske väcka upp tråden med bilder från potentiella Trollskogar om jag hittar några :)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vart i Sverige hittar jag min trollskog?
« Svar #19 skrivet: 22 jan-18 kl 16:30 »
Jag säger också Småland. När jag bodde i Kalmar tog jag utflykter inåt landet och behövde inte åka så långt för att hitta små grusvägar som ledde rakt in i skogen. Efter några km låg där ofelbart en gård alldeles ensam och så var det på många ställen. Vackra gamla skogar med marktäckande mossa lite här och var, varvat med öppna ängar. Kanske annonsera i lokaltidningar för att nå de säljare som inte lagt ut sitt torp via mäklare?

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser