Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  KRAVs krav på lösdrift  (läst 1853 gånger)

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
KRAVs krav på lösdrift
« skrivet: 29 jan-09 kl 20:06 »
Den första januari 2011 får man inte längre ha uppbunda kor enligt KRAV. Undantag ges för mindre besättningar <45 djur om de rastas utomhus 2 ggr i veckan även vintertid.

Jag funderar nu på hur jag ska lösa detta. Att bygga om ladugården till lösdrift känns som att det kan kosta en bra slant, och rastning lär ju innebära ett par timmars extrajobb i veckan. Hur tänker ni andra göra med detta?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #1 skrivet: 29 jan-09 kl 22:08 »
Har den ekologiska EU-certifieringen samma krav? Annars kan du ju fundera på att byta, tror att EU-certifieringen dessutom är något billigare eftersom man inte betalar licens till KRAV.
snus? vad är priset på en pris?

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #2 skrivet: 29 jan-09 kl 23:15 »
Den första januari 2011 får man inte längre ha uppbunda kor enligt KRAV. Undantag ges för mindre besättningar <45 djur om de rastas utomhus 2 ggr i veckan även vintertid.

Jag funderar nu på hur jag ska lösa detta. Att bygga om ladugården till lösdrift känns som att det kan kosta en bra slant, och rastning lär ju innebära ett par timmars extrajobb i veckan. Hur tänker ni andra göra med detta?

 hej tror inte du behöver bygga om din ladugår än på ett tag  ;) dom har ju skjutit fram dessa regler ett antal gånger det sista jag hörde va att det skulle ske  2014 en bekan till mig sa det dom har 40 eko kor

mattias
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 23:27 av saittam »
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #3 skrivet: 29 jan-09 kl 23:39 »
hittade detta på krav.se...så du kan nog söka dispans till 2013 om jag har fattat det rätt

Stallar ska ha lösdrift om de är byggda efter 24 augusti 2000. Undantag gäller för äldre
stallar med system för uppbundna kor. De får användas fram till och med 2010 och
därefter under vissa förutsättningar fram till och med 2013. Små besättningar med högst
45 kor som rastas två gånger per vecka får vara uppbundna även efter detta

http://www.krav.se/Documents/InformationForetagOppet/Mj%C3%B6lkbladet_utg%C3%A5va_20_november_2008.pdf

Mattias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #4 skrivet: 20 feb-09 kl 18:16 »
Korna blir friskare

Det tar sækert ett par timmar i veckan att rasta kossorna men det ær ju inte utan orsak som
den nya lagen kommit till. Det ær nyttigt før korna att gå ut.
Dom blir starka och då blir det færre svåra kalvningar så du tjænar in några timmar på det!

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 21:30 »
Små besättningar med högst
45 kor som rastas två gånger per vecka får vara uppbundna även efter detta

Är det 45 moderdjur eller 45 djur i alla åldrar  ???

Wowh.. kostar 300 kr att få läsa KRAVs regler  :o
« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 21:56 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 21:38 »
Korna blir friskare
Dom blir starka och då blir det færre svåra kalvningar så du tjænar in några timmar på det!

Färre svåra kalvningar ???  Friskare ???

Har man svåra kalvningar och sjuka djur, ska man nog seriöst fundera på vad som är fel i ens djurhållning..

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 10:49 »
Färre svåra kalvningar ???  Friskare ???

Min man arbetar på kontor. Han är frisk!
Jag arbetar på gården - är ute och rör på mig varje dag. Jag är friskare!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 16:27 »
Så jag är den ende KRAV-bonden med uppbundna kor här då vad det verkar? Vad jag är ute efter är praktiska tips på hur man ska få hanteringen så enkel som möjlig.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 11:26 »
var på möte i veckan. 45 båsplatser är det så om det är tjurar,stutar eller kor spelar ingen roll. stutar, tjurar får släppas ut på platta. jag har ju få djur och vill ha mina uppbundna, däremot har jag möjlighet att släppa ut mina dagligen när marken/vädret tillåter det.
det kostar som mest 400 kr/år  att gå med i krav.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 12:07 »
det kostar som mest 400 kr/år  att gå med i krav.

???  Jag har fått uppfattningen att det är mycket dyrare att vara med.
Vart har du fått den uppgiften att totalkostnaden per år är max 400:- ???

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

covboy

  • Gäst
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #11 skrivet: 22 feb-09 kl 12:16 »
Lättare att rasta lösdriftskor än uppbundna  har jag för mig.. Jag har ett råd att bygg högt till tak om ni bygger nytt !

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #12 skrivet: 22 feb-09 kl 13:02 »
9795 Kr betalade då jag sist i alla fall.


git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: KRAVs krav på lösdrift
« Svar #13 skrivet: 22 feb-09 kl 14:39 »
Jag var på info träff om att certifiera sig för oss som varit ekologiska producenter.
där diskuterades skillnaden mellan att vara Krav eller EU certifierad.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser