Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävskinn  (läst 3911 gånger)

Vilden

  • Gäst
Rävskinn
« skrivet: 02 sep-04 kl 13:20 »
Här där jag bor öster om Kiruna finns gott om räv (som på många platser) och jag tänkte fånga en del nu under oktober/november med fotsnara och ev. fälla. Själv tar jag endast och skrapar skinnen för att sedan ha dem som prydnad (anledningen till jakten är främst för att främja för övrigt småvilt) men funderar på och i mån av tid också göra något annat av skinnen - är det någon som har några förslag förutom mössa  ;) ? MVH Allan 23 i Tornedalen

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Rävskinn
« Svar #1 skrivet: 04 sep-04 kl 22:47 »
Jaaaa....du kan skicka några till mej  ;D. Det skulle vara intressant och se hur ett rävskinn beter sig vid beredning.

Du kan väl höra av dig.

Vad man kan göra med dem? Ja det är bara att låta fantasin flöda. Kan bli ett par varma innetofflor, en händig väska, vantar t ex. Ibland Backfeet indianerna använder en del medicinmän  racoons  vid ceremonier, de är i och för sig större och så behåller de huvudet med  ;). Bra att ha till en soldans kanske?  ::)

Vilden

  • Gäst
Re:Rävskinn
« Svar #2 skrivet: 06 sep-04 kl 18:08 »

Aha ja tack föt tipsen hehe... Jo jag ska se hur det går med fångsten o du kanske kan hugga ett skinn sen, jag hör av mig :) Just nu e det dock älgjakt, nätfiske o bärplock för hela slanten huj..
MVH Allan

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Rävskinn
« Svar #3 skrivet: 06 sep-04 kl 20:33 »
Chooo....men det är lugnt vet du  ;) Skicka ner lite älgskinn, kött och lite blåbär me vet ja  ;). Jag var i Härjedalen för nån månad sen och trodde jag skulle plocka blåbär, men inte.....de vart inte mogna  :'( och fisket var ingen höjdare heller.....fick en öring som gick åt på en middag och en lunch......så Härjedalen får allt skärpa sig  ;)

Men nu går jag ut vid postlådan och väntar på "varorna"  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 6 användare (1 dolda)
Radar, Gröfre Slissing, Jona d, von tratt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser