Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg kockiner med många ägg  (läst 681 gånger)

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Dvärg kockiner med många ägg
« skrivet: 30 maj-20 kl 18:50 »
Vi har 4 stycken hönor av rasen dvärg kockiner. Tillsammans har de ”samlat ihop” 18 ägg i ett rede.
Hur många ägg vill den raden ha innan de börjar ruva? Jag läste i en bok att dvärg rader brukade vilja ha ca 7-11 ägg.
Hönsen är 1-1.5 år, lite oklart exakt ålder då det inte är vi som fött upp de.

Är de för unga att ruva?

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Dvärg kockiner med många ägg
« Svar #1 skrivet: 31 maj-20 kl 00:03 »
Jag vet inte särskilt om dvärgcochin,  men mina hönor av olika raser har haft svårt att förstå inte bara tuppens betydelse utan också äggens.  De som vill ruva bryr sig inte om hur många ägg det handlar om, de tomruvar ivrigt. Och i det läget tar de ömt hand om allt som liknar ägg, golfbollar t.ex.  De som inte vill ruva bryr sig inte. Ja, en samling ägg i ett fint rede kan väl sätta igång ruvlusten hos vissa hönor,  men för det mesta är det hormonerna som styr, oavsett.

Och en höna lägger gärna ägg där det finns ägg förut.

Så jag tror att du inte råkar ha en höna som vill ruva just nu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 5 användare (1 dolda)
erland76, xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser