Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonen Berit  (läst 7129 gånger)

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
Kalkonen Berit
« skrivet: 14 feb-08 kl 17:48 »
Vi har en kalkon (4år gammal) som jag ibland klipper. Ca. 4 cm av hennes ving- fjädrar och stjärt fjädrar då hon brukar bli smutsig där. Det har alltid gått bra :) Men nu har jag sett att fyra stycken "ving fjädrar" blivit som röda inuti?! Jag menar att på en 30 centimeters fjäder där jag klippt bort 4 cm har det uppstått något som ser ut som en infektion. Vad kan det vara? Vad finns i fjädrarna lixom? Kan jag försöka att dra bort de här fjädrarna? Dom är helt avskalade och inte så fina.

/Sofie
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 16:36 av hubba »

Chester

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 08:20 »
Kan det vara fukt som har trängt in i fjäderpennan och sedan möglat? Hade en gultofskakadua som fick "fuktskada" i gumpen och han blev röd och slemmig i rumpan.

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 13:50 »
Ja, kanske det. Men det ser ut som torkat "blod" mer.
Fler teorier?

amarantus

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 14:07 »
Kanske du har klippt i blodpennorna....blödde det när du klippte?

Hur ofta klipper du?

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #4 skrivet: 15 feb-08 kl 19:20 »
Oj, blodpennorna... det vet jag inte vad det är.
Men, nej.. det blödde inte alls, jag har ju som ving klippt henne när hon blivit smutsig och i fjädern ser det ut som torkat blod. Det här har jag gjort 4 gånger, och då efter det att jag klippt bort en bit låtit det växa ut igen innan jag behövt klippa bort det igen, men nu senast så blev det så här.

/Sofie

amarantus

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 19:43 »
Konstigt :-\ Man ska inte klippa i fjädrar som håller på att växa ut iallafall. De har nog blivit klippta vad jag förstår när du tyckt det varit smutsigt sa du? Om man tar vilka pennor som helst så ser de väldigt fula ut länge och blodet har säkert bara stigit upp i en penna som håller på att växa ut när du klippte den. Fjädrar kan helt enkelt bli deformerade om man klipper alla rätt över. Utfjädrad och de som är på väg. Infektioner kan också uppstå och då kan en Vet dra ut den.
Om den inte är svullen/geggig runt om på huden så låter du den bara vara och låter den tappa den vid nästa ruggning.
Tänk extra på vid klippningen att inte klippa de som är på väg ut! och framförallt aldrig vinklippa en fågel som inte är fullbefjädrade. Då kan pennor stå hur som helst sen och bli ett stort bekymmer för fågeln.

Hoppas det går bra :)

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: Kalkonen Berit
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 10:53 »
Tror hon kan ha slagit i vingen någonstans.. har haft samma symtom på en anka ( som jag inte klipper vingarna på) efter som det inte behövs när man är så stor att man inte orkar lyfta från marken.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #7 skrivet: 16 feb-08 kl 23:06 »
Tackar så mycket för svar:)
Jag har enbart klippt när det varit smutsigt, och när jag klippt igen så har det
varit efter att fjädrarna vuxit ut.
Men det är nog som ni tror, att jag klippt i blod pennorna ändå.
Då jag trott att fjädern vuxit ut färdigt.

/Sofie

Bovanägare

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 19:09 »
Berätta gärna mer om Berit, hon var ju jättefin. Vill ochså ha en kalkonhöna, är det mycket jobb med dem?

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #9 skrivet: 17 feb-08 kl 21:23 »
Vad roligt, jag berättar gärna mer om Berit.
Berit kom till oss för fyra år sedan, det var min lillasyster som så gärna ville ha kalkoner.
Vi skaffade oss fyra stycken av rasen BUT "British united turkey"
Idag är Berit nästan som en familjemedlem.
Då de andra kalkonerna gått bort under åren och vi skaffat oss en liten flock broncekalkoner
istället så har Berit som är äldst och kvar blivit mer och mer klyftig med åren.
Hon är en ensamvarg, som inte tycker om några andra djur på gården.
Även om hon skulle ha det väldigt tråkigt utan dem.
Hon är lättskött, har väldig aptit och på vårkanten lägger hon ägg som är mycket uppskattade av våra
ägg-kunder. Sockerkakan blir något utöver det vanliga ;)
Vi har inte lyckats få henne att vilja ruva något, vilket i och för sig skulle vara i onödan eftersom hon inte alls tycker om kalkontuppen ;D
Berit tycker om långa promenader, vilket tyvärr har lett till att det inte går att lämna henne ensam lös
på tomten.
I somras så gick hon en lång tur som resulterade i en räv tror vi, Berit kom springande in mot gården i väldig chock och "räven" hade lyckats få tag i henne och tagit en tugga  :o Dragit i hennes bakdel så att
det blivit ett öppet sår på ca. en decimeter!
Vi tog då in henne i ladugården där hon låg i chock "flåsande" Vanligtvis tar vi bort djur i det här tillståndet, men det var ju Cecilias "Berit" vi sprayade det öppna såret med mirakel Aloe vera "veterinär formula" och tro det eller ej men tre dagar senare värpte kalkonen ett ägg :o
Vi sprayade 3 grr om dagen i två veckors tid, tills såret läkt ihop så fint att man bara såg ett sytråds tunt ärr. Helt otroligt, med aloe vera och Berits utomordentliga läkkött samt att hennes ena vinge gick att
läggas över såret som skydd, så läkte detta stora sår ihop, och jag menar att det var stort!  Man kunde till och med se benet i ryggen  :-\
Utöver olyckan så har Berit varit med i lokal tidningen, blivit fotograferad ett flertal gånger med mobil som skickats kors och tvärs som mms med till hörande "Berit ljud"
Hon blev också familjens julkort i år när hon med äkta tomteluva utan vidare protest ställde upp på foto
"se bifogade bilder!"
Ja....hon tycker iallafall om att vara med oss människor :) Följer med om man ska göra någonting utomhus,
måla något/ fika/ ja allmänt vill hon vara med på allt som sker.
Kalkoner är super trevliga djur! Så jag kan varmt rekommendera dessa varelser till din gård :D 
En torr sovplats/ mat/ och tid för djuren att "få vara med"
är det grundläggande för en kalkonhöna :) Iaf för våran Berit :D

Mvh /Sofie
« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 21:32 av hubba »

Bovanägare

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #10 skrivet: 18 feb-08 kl 13:11 »
Hon är verkligen jättefin Berit. Du säger att hon inte tycker om tuppen men hon bor väl ihop med de andra eller har hon egen kupe´? Jag uppfattade de som att de andra och Berit är av skilda sorter, vad för skillnad? Vilken storlek? Hur gammal kan en kalkon bli? Hönorna har de bra temp. icke ilskna?

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #11 skrivet: 18 feb-08 kl 14:49 »
Hon har en egen kupe', då hon helst vill ha det.
Hon är definitivt inte ilsken på några djur/människor utan hon lixom "nafsar" lite på de andra kalkonerna.
En kalkon blir nog enbart aggressiv om man håller på att "fjantar" sig med dem.
Några som kommer och tittar kan vara uppe i ansiktet på kalkon hannen och viftar med händerna
och säger till honom - Vad ful du är.
Dem kan nog bli aggressiva när sådant upprepas.
Som sagt är Berit en BUT en "hybrid" enbart uppfödda för att slaktas inom 14 veckor eller så.
Men Berit har klarat sig, och jag vet inte om det finns så många BUT kalkoner som har levt så länge som
fyra/ snart fem år.
En BUT kalkon är endast till för slakt så de växer kolossalt fortare än "riktiga" kalkoner.
Kalkon hannarna får ett så stort bröst att arten inte kan föröka sig på naturligt sett eftersom han inte kommer upp på honan.
Så ska man skaffa kalkoner så ska det vara till exempel Broncekalkon, Crölwitzerkalkon eller någon annan ras, som kan föröka sig och växer normalt.
När vi köpte Berit visste vi inte så mycket om det här.
Jag vet inte hur gammal en kalkon kan bli, men den är fullvuxen vid 3år.

/Sofie

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #12 skrivet: 18 feb-08 kl 17:11 »
jaha, nu börjar jag fundera på kalkoner med... bäst att inte tala om det för sambon riktigt än 8)

Bovanägare

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #13 skrivet: 18 feb-08 kl 20:25 »
Men jag tycker Berit ser finare ut än de andra i bakgrunden,är de svarta eller grå?
Hönorna blir alltså mera normal i kroppen, än tupparna?

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #14 skrivet: 18 feb-08 kl 20:45 »
Kalkonerna i bakgrunden är broncekalkonerna som har brun fjäderdräkt med vita "detaljer".
Med normal menar du att hybrid hönan är mer normal än hybrid tupparna
eller att kalkon hönor i allmänhet ser mindre robusta ut i ansiktet?
Så vitt jag vet så kan en BUT kalkon få sina ägg befruktade om hon blir parad, men då med en "Ras" tupp.

/Sofie
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 21:13 av hubba »

Bovanägare

  • Gäst
SV: Kalkonen Berit
« Svar #15 skrivet: 18 feb-08 kl 20:54 »
Nej jag menade inte så stora bröstmuskler som tupparna, de kunde ju inte betäcka.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Kalkonen Berit
« Svar #16 skrivet: 18 feb-08 kl 21:08 »
Vad fin Berit är, verkligen jättesöt och charmig.
//Torry

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #17 skrivet: 20 feb-08 kl 11:09 »
Vad roligt att ni tycker det, det ska jag säga till henne :)

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Kalkonen Berit
« Svar #18 skrivet: 20 feb-08 kl 19:19 »
Hubba, vad kul att läsa om Berit!  :) Hon verkar var en riktigt personlighet.

Jag har funderat på att skaffa kalkon, men har fått för mig att de kan vara svåra att ha att göra med och att de också kan bli aggressiva. Detta verkar ju inte alls stämma på din Berit.

Berätta gärna litet mer om henne och fler bilder också, tack.  ;)

Elolinon

  • Inlägg: 118
  • Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Kalkonen Berit
« Svar #19 skrivet: 21 feb-08 kl 09:44 »
Och jag som trott att kalkoner var aggressiva och jobbiga fåglar  :o. Snacka om fördommar :-[ ! Tack vare Berit så får jag nog vidga mina vyer och hälsa på hos någon kalkonägare och kolla in dem.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
SV: Kalkonen Berit
« Svar #20 skrivet: 21 feb-08 kl 13:26 »
Ja, kalkoner som är så trevliga! Vi har aldrig haft en ilsken kalkon.
Berit som är så social med oss människor. Så fördomar var ordet ;)
Att hälsa på några som har kalkoner är en bra ide', hittar ni ingen lokalt så tar Berit gärna emot besök
under en Höga Kusten semester kanske?
Jag vet inte vad jag kan tänkas berätta mer om Berit ??? Så ni får gärna ställa frågor.
Skickar med lite fler bilder enligt önskemål.


Mvh /Sofie
« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 17:53 av hubba »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
von tratt, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser