Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta måste 10 dagars killing dia?  (läst 1506 gånger)

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
Hur ofta måste 10 dagars killing dia?
« skrivet: 29 jan-21 kl 21:35 »
Geten som fått killingen har plötsligt blivit hängig. Hon var pigg som vanligt igår, men verkar frysa och vill inte dricka, knappt äta, helst bara ligga

Har tagit tempen 39.2. Juvret är mjukt. Fick henne att stå upp så killingen fick dia, men är rädd att hon blir sämre. Kan det vara att hon inte fått ut all efterbörd? Hon har fått killing förra året och det gick bra.

Hur länge klarar killingen sig utan mjölk när den är 10 dagar? Om det skulle vara någon parasit kan geten bli dålig så fort av det?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Hur ofta måste 10 dagars killing dia?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-21 kl 14:32 »
Om du inte kan få getmjölk till killingen, kan du köpa lammnäring till den lille. Jag gav mina killingar lammnäring, och de funkade bra. Nu var det ett tag sedan men man ger dem 3X3x3, 3 dl per mål, 3 gånger om dagen i 3 månader.

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: Hur ofta måste 10 dagars killing dia?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-21 kl 14:38 »
min pappa hade getter när jag var liten, men jag är tyvärr ingen expert
jag tror att du borde hitta någon mjölk ersättning så fort som möjligt, eftersom du vet inte hur länge det kommer att ta mamman att bli frisk, eller?
det kan väl vara vad som helst, tänk att det finns massor av hormoner inblandade med börden. Kanske hon är trött, kanske på något sätt deprimerad... hon skulle väll klara sig några dagar utan att dricka eller äta, men killarna måste dricka något antar jag

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta måste 10 dagars killing dia?
« Svar #3 skrivet: 31 jan-21 kl 12:02 »
För det första: kontakta din veterinär det första du gör imorgon bitti (om inte geten är så akut sjuk att hon behöver en jourveterinär nu under helgen)!
Att få killing är en stor påfrestning för geten, och det kan göra att tidigare hälsoproblem bryter ut med full kraft. Har hon fått ut efterbörden? Hur ser flytningen ut, är det mörkbrunt, levrat blod eller har det annan färg, eller kanske luktar illa?
Hur är geten i hullet om du känner över ryggen? Hur ser hennes slemhinnor ut (t ex under ögonlocken, eller i munnen), är de mörkt rosa/röda eller bleka åt det vita hållet?

En 10 dagar gammal killing klarar sig inte med att äta endast 3 gånger per dag, varannan timme fram med flaskan är det som gäller! Låt killingen vara i lagården ihop med mamman och de andra getterna, och gå ut dit och mata den lille. Om killingen eller geten verkar fara illa av kylan kan du sätta in en värmelampa (på getsäker höjd, även sladden!) eller en värmefläkt. Killingen mår bäst av att vara med sina artfränder, jag brukar bara ta in killingar som är kritiskt svaga och behöver ständig tillsyn till människohuset.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Hur ofta måste 10 dagars killing dia?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-21 kl 17:04 »
Skräptanten har rätt, det var jag som var för  långt fram i ålder, som jag skrev 3x3x3. Jag gjorde dumheten och tog in en killing, då hennes mor försökte döda henne. Hon blev boende inne i huset i 4 år. Jag gav henne Pontuslammnäring ur en liten skål, då hon inte tog flaskan, och det fungerade fint. Gav sista målet vid 2200-23 00 och första målet vid 06 oo, och lite i tagen varannan timma (om du ger henne Pontus lammnäring så står mängden på påsen). Hoppas att det löser sig för er, och att du får reda på vad som felar mamman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1187 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser