Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gård/torp med eller utan el?  (läst 5610 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #40 skrivet: 08 feb-21 kl 16:05 »
Ja, offgrid betyder inte automatiskt umbäranden och problem, men man hamnar lite utanför det vanliga invanda och bekväma livet. Så för att få det bekväma livet så får man göra många egna val, istället för att köpa en färdig lösning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #41 skrivet: 08 feb-21 kl 16:05 »
Efter branden hos mig funderade jag lite grann och kom på en lösning. Man leder regnvatten till en lbc tank som man placerar på en hög plattform inomhus, till den kopplar man en slang då blir ca 1000 lt släck vatten med ett lagom hög tryck.

Strömlösa bilar kan man råka ut för var som helst exempelvis på en tom rastplats, det gäller att vara förberedd med jumpstarter och alltid ha ett extra fulladdat batteri.

Men naturligtvis förstår jag också din synpunkt. Men samtidigt ger den här killen ett seriöst intryck så ansåg Jag att det inte skadar att han få prova det åtminstone.

Om man vill säga det negativa i ett off grid liv har jag två stora;
 som många påpekar går mycket tid bara för överlevnad, det är mycket jobb naturligtvis. Och sedan toa/dusch situationen under kalla årstiden är nästan inte värt att utsätta oss människor för.
Det första behöver nödvändigtvis inte vara något direkt negativt, det beror lite grann på personen som utövar det men den andra drar ner en hel del värde i ett off grid liv men om man vill uppgradera sitt ställe med gasol lösningar kan det också lösa sig.

Det jag mest försöker peka på att det finns enormt många problem som man måste fundera på och ha lösningar på.
För man kan inte komma ifrån det, nästan alla i Skandinavien har väldigt liten erfarenhet i ett liv utan två hål i väggen med ström.
Man måste nog även räkna en skvätt på hur mycket arbete det faktiskt är att inte kunna nyttja sig av diverse maskiner och utrustning.
Tänk bara på hur man levde i stora familjer förr, där alla hade sin uppgift och att man kunde hjälpas åt.
Men visst, jag missunnar ingen att prova på ett sådant liv.
Men man får vara mer än beredd på att det kan bli ett rent ut sagt skittufft att leva på det viset i längden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #42 skrivet: 08 feb-21 kl 20:30 »
Det jag mest försöker peka på att det finns enormt många problem som man måste fundera på och ha lösningar på.
För man kan inte komma ifrån det, nästan alla i Skandinavien har väldigt liten erfarenhet i ett liv utan två hål i väggen med ström.
Man måste nog även räkna en skvätt på hur mycket arbete det faktiskt är att inte kunna nyttja sig av diverse maskiner och utrustning.
Tänk bara på hur man levde i stora familjer förr, där alla hade sin uppgift och att man kunde hjälpas åt.
Men visst, jag missunnar ingen att prova på ett sådant liv.
Men man får vara mer än beredd på att det kan bli ett rent ut sagt skittufft att leva på det viset i längden.
Ja, håller med dig. Om man inte har lite olika färdigheter redan innan, kan det bli riktigt skittuft. Men å andra sidan är just det som lockar en i sitt undermedvetna, alltså man vill klara av det och se var gränsen går för en. Dessutom är det ett livsstil som är mycket billigt i drift. Men samtidigt är det absolut inte enligt skandinaviska standarden. Så är det bättre att man funderar ordentligt innan man bestämmer sig, bättre att hyra nåt ställe i början och känna på det i första hand.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #43 skrivet: 09 feb-21 kl 15:06 »
  Så är det bättre att man funderar ordentligt innan man bestämmer sig, bättre att hyra nåt ställe i början och känna på det i första hand.

Ja så är det. Jag har en stuga jag envisas med att försöka hyra ut på sommaren åt folk som ska sommarjobba i stan. Det är bara en mil från stan men ingen är intresserad för att det finns ju ingen el och bara utedass. Jag bor själv utan el i en annan stuga på sommaren men vanligt folk verkar inte vilja göra det. De betalar hellre 5 tusen i hyra för möjligheten att skita i en porslinsskål och ha el, än att bo enkelt för en väldigt liten hyra. På sommaren behöver man ju inget lyse eller el-värme så jag tycker det funkar bra ändå om man bara ska sova där och inte behöva arbeta hemma med något. Egentligen har jag svårt att förstå hur människan kan vara 2 miljoner år men att el bara har funnits i ca 100 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #44 skrivet: 09 feb-21 kl 18:13 »
Ja, och har man dessutom bil så finns det ju laddmöjlighet i den.

När jag var ute i ytterskärgården och gjorde ett jobb så bodde jag hos en fiskargubbe på en ö. Han hade en liten solpanel och ett bilbatteri så att han kunde ladda telefonen, höra på radion och ha en kökslampa. Utedass givetvis, och både vedspis och gasspis. Där bodde man bra. Jag hade tagit med enkel burkmat för jag visste inte hur det skulle bli med boende och mat, men han snodde ihop goda maträtter på spisen så burkarna blev oöppnade.

Jag tror att en stor del av dagens ilandsbefolkning tror att de dör om de inte får skita i ett vattenlås och duscha varje dag.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #45 skrivet: 10 jul-21 kl 10:12 »
Jag läser i tråden om att alternativ el är väldigt kostsam och kräver mycket underhåll och kunskaper?

Vilken form av alternativ el tänker ni på?

Jag har i nuläget elverk, batteri, gasolkyl, gasolkök. Tänkte komplettera med ett solcellspaket i stugan (eventuellt med vindkraft) men har avvaktat pga att jag är osäker på om jag borde koppla in el från nätet.


Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Köpa gård/torp med eller utan el?
« Svar #46 skrivet: 11 jul-21 kl 11:35 »
Om du har möjligheten att koppla från elnätet är det utan tvekan bästa alternativet.

Plåster lösningar som du har nämnt kan kallas för "ersättning el" alltså du ersätter el från olika andra medel, i ditt fall bensin/ethanol och gasol..

Alternativ el är det el som du själv producerar så som sol, vind (och vatten).

Sol är enklast men som du vet är det begränsad i Sverige till ca 150 dagar av 365. Investering som du gör efter ditt behov av kwh per dag för att ha ändamålsenligt anläggning blir alltså sårbar under resten av ca 215 dagar, och hur du ersätter ditt el behovet under den tiden och hur mycket pengar du måste investera för det, och sedan din batteri bankens slitage nivå och ersättnings kostnaden för nya batterier under jämna mellan rum och så vidare gör till slut att din "alternativ" el försörjning blir dyrt.

Vind är inte enkel utan kräver enorm investering, kunskaper, tillstånd i vissa fall och proffs stöd för att installera duglig och hållbar anläggning som levererar utan krångel, alltså en riktig anläggning. De halv billiga som finns i marknaden är som jul produkter som säljes i lågvarubutiker (Rusta, Dollarstore etc.) räcker till endast en jul, om det ens gör det.

Men allt beror på ens el användning nivå, om behovet är litet klarar man kanske undan genom att komplettera vissa vardagliga saker genom andra method eller man kanske är villig att kompromissa, eller om man gillar att ständigt improvisera osv. huvudsaken är att man tycker att det är roligt att hålla på så men jag måste också nämna att det inte finns en praxis utan allting som är nämnd ovan är det bara vad jag själv tycker.                     


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1188 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser