Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man ägare till övergivet hus?  (läst 9122 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hur blir man ägare till övergivet hus?
« skrivet: 03 okt-18 kl 19:12 »
Vet av en kåk som jag vill ha.
Har stått tomt länge och är plundrat på en del saker.
Om ägaren fortfarande lever, så är han utvisad förmodligen på livstid.

Hur bär man sig åt för att komma över både mark och hus?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-18 kl 19:37 »
Om du kan fastighetsbetckningen är det bara att kontakta Lantmäteriet och få reda på vem som äger det: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/

Vet du inte fastighetsbetckningen borde det gå att få fram med Hitta.se och slå på fastighetsgränser.
Om du hittar ägaren och får fastigheten som gåva, så tänk på att du måste registrera den tämligen omgående i fastighetsregistret (inom 6 mån om jag minns rätt), annars blir gåvan ogiltig.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-18 kl 19:40 »
P.S lagen om ödeshemman och skattevrak upphävdes tydligen 1789 så det är inte bara att flytta in... ;-) D.S

piggetröska

  • Gäst
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-18 kl 20:17 »
Men är ägaren verkligen helt försvunnen?

Måste inte någon betala fastighetsskatt?

Om än liten, så borde den efter flera år obetald ändå bli en tillräcklig summa som då går till kronofogden. Om denne inte hittar ägaren, kommer då inte fastigheten att mätas ut och hamna på KF :s fastighetsauktion?

Piggetröskan

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-18 kl 20:54 »
Här kan du hitta fastighetsbeteckningen:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-18 kl 22:25 »
Men är ägaren verkligen helt försvunnen?

Måste inte någon betala fastighetsskatt?

Om än liten, så borde den efter flera år obetald ändå bli en tillräcklig summa som då går till kronofogden. Om denne inte hittar ägaren, kommer då inte fastigheten att mätas ut och hamna på KF :s fastighetsauktion?

Piggetröskan

Vill inte gå in exakt på vad som hänt där med ägaren.
Men man kan säga att han omhändertogs och skickades till nått otryckt land med enkelbiljett och svenska myndigheter försökte senare hitta honom, men misslyckades tydligen.

Det är inte säkert att det är nån fastighetsskatt, då huset förmodligen inte han bli klart och slutbesiktigat, innan han deporterades.

Känns inte lönt att kontakta lantmäteriet, innan man vet hur man ska lägga upp resonemanget.

Enligt rykten så var det många som ville åt fastigheten i börja, då det nog var värt en hel del, men ingen lyckades.
Hörde av nån granne att själva kåken hade kostat nästan 10 miljoner att sätta upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-18 kl 22:30 »
men ta reda på beteckningen och sen ringer, chattar eller mailar du med lantmäteriet, får svar, och slipper spekulera. kostar bara extremt lite tid.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #7 skrivet: 04 okt-18 kl 00:50 »
Men alla fastigheter i Sverige har en ägare!

Oftast är det en privatperson, eller ett bolag, om ursprunglig ägar"försvunnit" (frivilligt eller ej) så lär vederbörande fortfarande vara registrerad som ägare, om inte någon annan myndighet eller bank, fått ta över ägandet.

Om t.ex. ägaren hamnat på obestånd i och med "försvinnandet", så kan det vara så att en långivare ("banken") fått ta  över fastigheten.

Huruvida det utgår fastighetsavgift ("fastighetsskatt") för en fastighet har inte ett skvatt med ägarförhållandet att göra.

För att kunna resonera med ägaren om övertagande/köp/gåva (whatever), så behöver man veta vem som är lagfaren ägare. Det är offentlig information, och registret hålls av Lantmäteriet, som så många andra i tråden påpekat.

Så kontakta Lantmäteriet på valfritt sätt, ta reda på vem som är ägare, sedan kan du fundera på om det är lönt att kontakta lagfaren ägare, för att försöka köpa fastigheten, eller att få den i gåva...

Är det "banken" som står som ägare, så lär banken inte skänka bort fastigheten i varje fall. Men de kan nog tänkas sälja den, så de får tillbaka pengarna de lånat ut.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #8 skrivet: 04 okt-18 kl 07:55 »
Får intrycket av att ni missförstår min fråga.
Jag vet var huset är, adress, fastigetsbeteckning och namn på ägaren.
Var ägaren finns är okänt. även av svenska myndigheter.
Ingen bank inblandad, då allt betalats kontant.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-18 kl 11:12 »
Man kan inte få ett hus till skänks om inte ägaren vill det. vet om flera hus som ägts av utländska ägare som av olika anledningar lämnat landet och det innebär ju att husen lämnas vind för våg och står o förfaller. kommunen kan inte göra mycket åt det så länge det inte innebär fara för allmänheten. vill man komma över en sådan fastighet måste man få/köpa den av ägaren. kronkalle kan inte heller göra mycket då de ju måste sätta sig i förbindelse med ägaren om det är skulder inblandat. Hittar du inte ägaren så blir det svårt. Vet om flera hus som står öde sedan tiotals år och där ägaren är okontaktbar eller skiter i huset. det är först när huset blir en fara eller sanitär olägenhet som myndigheter kan ingripa. Vite o dyl. brukar ju inte ha någon effekt av naturliga orsaker. är det inte någon bank inblandad så lär inte mycket hända . konstigt att ägaren till just detta hus inte är intresserad av att få tillbaks åtminstone något om det är nerplöjt 10 miljoner. Men är inte ägaren kontaktbar lär du inte få någon respons oavsett om du vet fastighetsbeteckning och ägarens namn.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-18 kl 11:38 »
Man kan inte få ett hus till skänks om inte ägaren vill det. vet om flera hus som ägts av utländska ägare som av olika anledningar lämnat landet och det innebär ju att husen lämnas vind för våg och står o förfaller. kommunen kan inte göra mycket åt det så länge det inte innebär fara för allmänheten. vill man komma över en sådan fastighet måste man få/köpa den av ägaren. kronkalle kan inte heller göra mycket då de ju måste sätta sig i förbindelse med ägaren om det är skulder inblandat. Hittar du inte ägaren så blir det svårt. Vet om flera hus som står öde sedan tiotals år och där ägaren är okontaktbar eller skiter i huset. det är först när huset blir en fara eller sanitär olägenhet som myndigheter kan ingripa. Vite o dyl. brukar ju inte ha någon effekt av naturliga orsaker. är det inte någon bank inblandad så lär inte mycket hända . konstigt att ägaren till just detta hus inte är intresserad av att få tillbaks åtminstone något om det är nerplöjt 10 miljoner. Men är inte ägaren kontaktbar lär du inte få någon respons oavsett om du vet fastighetsbeteckning och ägarens namn.

Kan vara så att ägaren är förhindrad att försöka göra något.
Fick ett tips om att sno något och åk fast, så hittar polisen honom.
Nån frivillig till den iden?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-18 kl 13:47 »
.... jag säger inte att man ska göra det men.... vem ska kasta ut er om man bor där under tiden....
Olagligt...  o:)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #12 skrivet: 04 okt-18 kl 14:39 »
.... jag säger inte att man ska göra det men.... vem ska kasta ut er om man bor där under tiden....
Olagligt...  o:)

Du är välkommen att göra det, bra läge för att fiska abborre, gädda, sik, lake, ål, öring, harr, röding, havsöring, lax, sik sägs det

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #13 skrivet: 04 okt-18 kl 15:33 »
Du är välkommen att göra det, bra läge för att fiska abborre, gädda, sik, lake, ål, öring, harr, röding, havsöring, lax, sik sägs det

Lite fiskande hade iförsig inte varit fel men det ligger nog lite långt norrut😉

piggetröska

  • Gäst
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-18 kl 10:51 »
Lite fiskande hade iförsig inte varit fel men det ligger nog lite långt norrut😉
Tänker på sommarsemestern nästa år. Fattar jag det rätt att det är gångavstånd till sjön?

Ensamhet, du som i en annan tråd efterlyser idéer till inkomster.

Varför hyr du inte ut stället på airnb?

I s f, hoppas att du ger mig lite rabatt för idéen 😉

Piggetröskan

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #15 skrivet: 09 okt-18 kl 21:29 »
Tänker på sommarsemestern nästa år. Fattar jag det rätt att det är gångavstånd till sjön?

Ensamhet, du som i en annan tråd efterlyser idéer till inkomster.

Varför hyr du inte ut stället på airnb?

I s f, hoppas att du ger mig lite rabatt för idéen 😉

Piggetröskan

Om jag kan komma över huset på något vis, så är tanken att hyra ut till turister, efter renovering.
minns inte riktigt om de han bo där innan deporteringen.
Är ganska säker på att det blev färdigbyggt, men sen har det plundrats på inredning mm.
Har för mig att nån snodde sjöflygplanet som hörde till också.
Har inte riktigt koll på om tomtgränsen är vid vatten eller en bit upp, men det kanske är 30-40 meter till vattnet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-18 kl 19:49 »
Ägarens senaste kända adress enligt Lantmäteriet är i Spanien.
Googlar man på honom så kommer Algeriet upp.

Är det någon här som kan Spanska och är duktig på att leta på nätet som kan hjälpa mig vidare?

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-18 kl 20:08 »
Äh, sätt igång och hyr ut det. Blir det liv så lär ägaren höra av sig.
Då kan han få en del av kakan. Se till att spara lite bara :)
Kommer någon myndighet så kan du har ett papper där det står att det är ok.
*hoppas alla förstår humorn i det hela*
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur blir man ägare till övergivet hus?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-18 kl 20:25 »
Äh, sätt igång och hyr ut det. Blir det liv så lär ägaren höra av sig.
Då kan han få en del av kakan. Se till att spara lite bara :)
Kommer någon myndighet så kan du har ett papper där det står att det är ok.
*hoppas alla förstår humorn i det hela*

Har en känsla av att det kan bli uppståndelse om man gör så, med tanke på historiken ägaren har.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser