Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur undvika att hönsen skiter i redena?  (läst 1507 gånger)

SannaC

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Hur undvika att hönsen skiter i redena?
« skrivet: 13 feb-20 kl 22:32 »
Hej!
Vi har ett stort hönshus med sittpinnar i flera höjder och gott om plats. Ändå väljer flera av hönsen att sitta på kanten till redena med rumpan inåt så det är fullt med skit i dem på morgonen. Vi använder gamla dryckesbackar som reden och har sågat bort en ingång på en sida. 5 backar står bredvid varandra. Jag har försökt sätta hönsnät på kanten där de sitter så att det ska bli obekvämt med det gör ingen skillnad, de sitter där ändå. Det är oftast samma höns som sitter där men ibland sitter de med de andra på pinnarna och vi ser inga tecken på att just de är utstötta.
Någon som har tips på åtgärd?
Sanna

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hur undvika att hönsen skiter i redena?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-20 kl 22:46 »
Du kan ju alltid vända backarna inåt under natten. Alltså öppningen inåt.

Det kräver dock att man är lite tidig på morgonen om man har morgonläggare.

Själv har jag en gardin jag sätter för både reden och pinnar för att undvika ruvare och redsovare.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hur undvika att hönsen skiter i redena?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-20 kl 19:51 »
Kan man göra öppningen V-formad kanske? Min erfarenhet är att dom inte alls gillar lutande pinnar när dom ska sova


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 6 användare (1 dolda)
malle h, Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser