Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38763 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Bygger uthus/förrådsbod
« skrivet: 31 mar-16 kl 08:25 »
Blev inget korsvirkes eller timmerhus som jag tidigare funderade på. Fick upp intresset ändå för ett traditionellt timmerhus enligt finsk design, men blir väl för dyra och svåra för att jag nånsin ska få det färdigt. Så jag har med TW's hjälp börjat sammanställa en konventionell design med takåsar:



Det blir ett förråd på 5x5m eller 25kvm, det är största jag får bygga utan bygglov. Panelen har jag tänkt vanlig lockläktspanel av vankantade 22x100mm bräder, strukturen är nästan helt byggd av sågade 2x4or (50x100).

Grunden är en 50cm bred, 20cm tjock betongsula och tre varv murade lecablock ovanpå. Betongen och det första lecavarvet kommer under jord. Taket blir galvaniserad plåt som jag tänkte måla, antar det är linoljefärg som gäller.

Skulle vilja göra en vind för att lagra virke på, TW föreslog 2x8 på sidan eller hela timmerstockar som golv för vinden. Jag tror det blir enklare med 2x8or men hur ska man fästa dem, kan inte bara slänga dem ovanpå sidoåsarna, blir för högt och tar för mycket utrymme. Kanske balkskor är lösningen? Då måste man plana ner på sidoåsen för balkskons fäste men det borde väl funka.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 18:59 »
Använd 6 eller 8 " på långsidan så får du ett upplägg för bjälklaget. Lägg kortlingar mellan  takbjälkarna för att stödja dem i sidled.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 20:42 »
Ursäkta men jag är inte hundra på om jag förstår dig, menar du jag ska spika fast 2x6 eller 2x8or på insidan av sidoåsarna för att skapa en plan fästyta för balkskorna?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #3 skrivet: 31 mar-16 kl 20:51 »
Jag skulle gjuta sulan hela vägen runt, alltså även under dörren, men det kanske är överkurs

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #4 skrivet: 31 mar-16 kl 22:09 »
Jag missförstod dig, trodde du inte ville använda balkskor. Så glöm mitt tips och köp dig några balkskor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #5 skrivet: 01 apr-16 kl 05:20 »
Jag har ingen preferens för eller mot balkskor, annat än dom kostar ju så det är ju bra att slippa. Det var bara enda sättet jag kunde tolka ditt förlsag? Jag vet verkligen inte hur du menade och nu vill jag veta mer än nånsin.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #6 skrivet: 01 apr-16 kl 05:45 »
Ny version, flyttat dörren till sidan, tror det blir mera praktiskt, luckor på gaveln sen för att flytta in virke på vinden.

Jag gjorde pelarna som kroppsåsen vilar på bredare. Funkar det att spika ihop 2x4or som man gör här eller borde jag använda en hel balk från en stock eller limbalkar? Jag lade även till diagonalt stöd samt stöd på sidorna om pelarna men vet inte om det behövs. Kortlingar mellan väggreglarna kanske vore en idé också.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #7 skrivet: 01 apr-16 kl 07:04 »
Zoomar in på kroppsåsen lite, gjorde om den, flat underyta så den vilar stadigare:

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #8 skrivet: 01 apr-16 kl 07:54 »
Du har stagat från takåsen ner till mitten av gaveln det är fel.
Stagningen ska gå på undersidan av takstolarna från hörnet långsida/kortsida och upp till takåsen, helst ända fram till mitten där den möter stagningen från andra sidan

husbehov

  • Gäst
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #9 skrivet: 01 apr-16 kl 08:03 »
ursäkta OT men vad är det för program du använder ?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #10 skrivet: 01 apr-16 kl 08:11 »
Jag använder sketchup, det är ett gratisprogram.

Jag vet inte vad stagning är. De flesta byggtermer är helt okända för mig. Är det de diagonala stöden?

Såvitt jag vet har jag inga takstolar i denna design, den använder åsar?


Googlat lite och jag förstår hur du menar nu. Ska spikas under takbrädorna diagonalt? Kallas dom ändå takstolar? Karvilar har jag hört namnet är för dom men det kan va lokal dialekt.
« Senast ändrad: 01 apr-16 kl 08:26 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #11 skrivet: 01 apr-16 kl 08:53 »
Du behöver inte sidoåsarna om du har bjälkar mellan sidorna, alltså ditt tänkta golv.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #12 skrivet: 01 apr-16 kl 09:10 »
Men vad stöder den nedre delen av taket som sticker ut från gavlarna isåfall? Hur skulle det lösas? Känns som det behövs något liknande som taket får vila på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #13 skrivet: 01 apr-16 kl 10:13 »
I din ritning har du ett hammarband av uppskattningsvis 3 st 2"-reglar, det räcker och blir över. Det är takets sidotryck du behöver de grova sidoåsarna till, men det behovet faller bort när du fäster reglar tvärs över.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #14 skrivet: 01 apr-16 kl 10:22 »
På en sån där liten byggnad, duger det med vanliga takstolar och så drar du upp gavlarnas stående reglar till samma form med liggande plankor på platten upptill, så håller det ihop gaveln.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #15 skrivet: 01 apr-16 kl 10:48 »
Platten? När ni skriver känner jag mig så dum. Får läsa om och om igen för att försöka få en mental bild på  vad ni menar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #16 skrivet: 01 apr-16 kl 11:28 »
Nu tror jag attjag förstår. Komplicerade det för mkt, trodde platten var nån okänd byggnadsdetalj men du menar helt enkelt man vänder regeln så den inte står.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #17 skrivet: 01 apr-16 kl 11:39 »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #18 skrivet: 01 apr-16 kl 12:27 »
Det är svårt att förklara ibland.
Om du ställer 2x4 i olika längder med snedsågad topp motsvarande den taklutning du ska ha.
Sedan lägger du en 2x4 uppe på ändarna av väggen, från hörnet av huset till nocken.
Då har du gavelvägg och takstol i ett.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #19 skrivet: 01 apr-16 kl 12:32 »
I detta fall blir botten av takstolarna vindsgolvet då? Hur mycket vikt klarar dom jämfört med bjälkar på 2x8 eller 2x6? Vad för avstånd borde användas mellan takstolarna, blir bara ett enkelt plåttak.

Läktar används för att förlänga taket ut över gavelsidorna antar jag, takstolarna görs väl helst så att dom sticker ut längre än väggarna så har man den portionen löst isåfall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser