Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad säger lagen?  (läst 4900 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vad säger lagen?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:33 »
Håkan Larsson
 Fre 14 Jul, 2000 - 03:20
--------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar om det finns något djur man får jaga utan jakträtt/Ðmarker. I så fall när på året? Om ett rådjur står och äter i mina odlingar, får jag skjuta det då? Eller en räv som tar mina höns?
 
Sven Bergersjö
 Ti 22 Aug, 2000 - 10:52
--------------------------------------------------------------------------------
Det där var en ganska kvistig fråga. Det förhåller sig nämligen lite olika.
Dels är det väldigt olika främst vilket djur det är du vill skjuta, sen är det lite olika var i landet (vilket län) du bor också.
Väldigt många djur får man som bonde skjuta om de begår skada. Du har sannolikt jakträtt om du har odlingar, för även om du bara har en liten trädgård så har du jakträtten i den (men man får inte skjuta i tättbebyggt område utan särskillt tillstånd). men de flesta gårdar ligger ju heller inte i tättbebyggt område.
Du måste dock ha jägarexamen. Har du inte det kan du iofs. känna någon som har det som kan tänka sig att hjälpa dig. Jag tex... =)
Vänliga hälsningar Sven Bergersjö
 
tg
 To 30 Aug, 2001 - 22:57
--------------------------------------------------------------------------------
För sjutton, ta noga reda på hur det är för din egen skull.

Det finns tre saker som är rent livsfarligt att hamna i konflikt med. Det är:

1. Hummerfisket

2. Jakt

3. Vägföreningar
 
Dejan P
 Lö 2 Aug, 2003 - 18:42
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Gör nu skillnad på de juridiska begreppen. Att döda ett djur behöver inte vara jakt. Att jaga är inte ens bara handlingen att döda.
Formellt är legal jakt att bedriva jakt på tillåten tid, tillåten mark och tillåtet vilt med tillåtna jaktmedel.
Dessutom skall man ha statligt jaktkort och uppfylla vissa andra krav om jakten bedrivs med vapen. Att ha en råttfälla i kylskåpet är formellt att jaga. (Även om ingen åklagare skulle driva det som jaktbrott att ha musfällan utan att t ex ha löst statligt jaktkort.)

Att avliva ett djur (vilt eller tamdjur) är inte jakt. Skottet mot den fångade räven är inte en jakthandling. Men det omgärdas ändå av en mängd regler.
Ett kort svar blir därför att man inte får jaga utan jakträtt. Men det finns situationer där det skulle kunna vara straffbart att inte döda ett djur.
Dejan P
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser