Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fällor!  (läst 14879 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Fällor!
« skrivet: 31 mar-04 kl 19:01 »
Hur är det egentligen!
Får man "jaga" med hjälp utav fällor?

 ???




Garyu

  • Gäst
Re:Fällor!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-05 kl 19:22 »
Ojoj, det här är en gammal tråd, men jag kan inte låta bli att svara ändå, utifall att det är nån som vill veta.

Jag läser för närvarande jägarexamen och har där fått lära mig att Naturvårdsverket måste godkänna fällor, och det har de gjort för 130 olika modeller. Det går även att ansöka om nytt tillstånd om man uppfinner en ny fälla.

Fångstredskap måste märkas väderbeständigt med redskapets beteckning samt användarens namn, adress och telefonnummer.

Vill man jaga räv, ripa eller bäver med fälla måste man genomgå särskild utbildning. För andra godkända fällor gäller att man måste ha jakträtt, vilket man oftast har på den mark man äger (även tomtmark, man får alltså förmodligen sätta upp fällor på gräsmattan om man har gott om djur på tomten eller en mink som trakasserar hönorna). Man måste alltså inte gå igenom jägarexamen eller några andra kurser, även om det knappast skadar.

Fällor som fångar levande vilt måste vittjas minst en gång om dagen, vissa typer av fällor måste vittjas oftare.

Fällor som dödar viltet ska inte bara vara utformade på ett visst sätt utan även placeras rätt.

Närmare upplysningar får man bl. a. från "Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd om jakt och statens vilt" (NFS 2002:18).

För övrigt kan man ju säga att fällfångst är en väldigt effektiv jaktform. Man fångar mycket mer än vid jakt med kulvapen och risken för skadeskjutningar och liknande lidande för viltet är mycket mindre. Det man däremot måste tänka på vid fällfångst är att man någon gång måste ta ihjäl det man fångat på något sätt, och därför kan jägarexamen och ett vapen vara bra att ha, även om det inte krävs.

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Fällor!
« Svar #2 skrivet: 27 mar-05 kl 12:54 »
jägarexamen ... även om det inte krävs.

Inte riktigt sant, det allsmäktiga EU håller på att slå till igen och nya lagförslag håller på att utarbetas i papperskorridorerna.

Alla fällor skall testas igen på en central testanläggning (som inte finns ännu) samt alla som vill jaga med fälla måste gå en kurs (som inte finns än) och ha en spec fälljaktslicens (som inte finns än). (Svensk Jakt Nyheter 2005:3 s4)

Dvs som vanligt med en sund grundtanke men ett vansinnig genomförande.... :P

...ungefär som blyförbudet.




Garyu

  • Gäst
Re:Fällor!
« Svar #3 skrivet: 31 mar-05 kl 17:57 »
Inte riktigt sant, det allsmäktiga EU håller på att slå till igen och nya lagförslag håller på att utarbetas i papperskorridorerna.

Alla fällor skall testas igen på en central testanläggning (som inte finns ännu) samt alla som vill jaga med fälla måste gå en kurs (som inte finns än) och ha en spec fälljaktslicens (som inte finns än). (Svensk Jakt Nyheter 2005:3 s4)

Hmm, jaja, så med andra ord litar dom inte på att fällorna används rätt trots att de själva styr vilka som godkänns... Men innebär det också att man måste ha utbildning och licens för att sätta ut råttfällor hemma? Eller är dom så smarta att dom inser att man inte kan stöta sig för mycket med "vanligt folk" (dvs majoriteten som kan ta ifrån dem deras jobb) så att dom skapar undantag för de fällor som är vanligast...ungefär som alkoholpolitiken?  :-\

Dom påstår att svenskar är smarta, men ändå låter dom oss inte tänka själva. Det är lustigt att inte jante-lagen gäller för politikerna, för dom verkar ju alltid tro att dom vet bäst...

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Fällor!
« Svar #4 skrivet: 01 sep-05 kl 13:28 »
jävla mydigheter som ska lägga sig i.
som min farbror sa "jag fick följa med mormor å vittja ripsnaror så fort jag kunde stå på ett par skidor,ska jag då behöva gå nån kurs med nåjn som inte vet nånting?"
typisk svensk övesittarmentalitet!!!
OCH hur fan testar man en ripsnara? det är en tråd,hur jag bara undrar HUR???


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fällor!
« Svar #5 skrivet: 02 sep-05 kl 14:55 »
Skakar liv i den här tråden med en fråga om rävfällor.

Har någon nått tips på hembygd rävfälla? Konstruktion? Mått? Material?

Dom som finns att köpa är så förtvivlat dyra.

Simon

  • Gäst
Re:Fällor!
« Svar #6 skrivet: 02 sep-05 kl 15:30 »
hej gå in på http://www.jaktguiden.se/   så hittar du nog vad du söker! Rävar är ju inte så lätta att fånga men om man har lite tur så.. ;)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Fällor!
« Svar #7 skrivet: 05 sep-05 kl 19:54 »
finns även en bok om fällfångst med ritningar på godkända fällor.
finns på närmsta antikvariat eller bibliotek.

fotsnara ska vara bra säger de som provat

Storeulv

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
    • http://www.lax.no/
Re:Fällor!
« Svar #8 skrivet: 29 okt-05 kl 22:41 »
Du bør lese boken om Fangst og Feller av John S. Opdahl
http://www.langvind.no/
:)

Sorex

  • Gäst
Re:Fällor!
« Svar #9 skrivet: 06 feb-06 kl 10:39 »
Så var det detta med NÄBBMUSEN. Den jäkeln klättrar upp på mig om jag sitter still och jag vet inte om den kan tänka sig klättra in i munnen på mig när jag sover.
Har någon ritning på eller säljer en fälla som man kan ta näbbmus i? Den är ju för liten för att lösa ut en slagfälla.

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Fällor!
« Svar #10 skrivet: 10 mar-06 kl 13:34 »
Näbbmus.... är den inte fridlyst?  *gissar*  :)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser