Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  annorlunda mat?  (läst 27298 gånger)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: annorlunda mat?
« Svar #20 skrivet: 24 feb-10 kl 09:55 »
Rökt älghjärta är ju inte direkt konstigt, en delikatess snarare, som är vida uppskattad! :)




Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #21 skrivet: 24 feb-10 kl 14:07 »
Jag blev bjuden på friterad daggmask. Det smakade inget märkvärdigt, men eftersom alla i sällskapet åt, tyckte jag det var OK att ta seden dit man kommer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

regnpipan

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #22 skrivet: 24 feb-10 kl 15:03 »
Jag blev bjuden på friterad daggmask.

Hur hade de förvarats det senaste halvdygnet innan fritering? Tänker givetvis på att man kan slippa en "svart geggig sträng" i mitten om de inte får mat på ett tag innan de tillagas....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #23 skrivet: 24 feb-10 kl 15:09 »
Hur hade de förvarats det senaste halvdygnet innan fritering? Tänker givetvis på att man kan slippa en "svart geggig sträng" i mitten om de inte får mat på ett tag innan de tillagas....

Vet inte hur det hade förberedds, men kocken kunde nog sina saker. Maskarna var tunna som trådar, när de friterats, något sega, och utan kryddor ingen särskilld smak.

I södra Asien är detta inget märkvärdigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HerrestadGästis

  • Inlägg: 16
    • Skåne
    • Herrestad Gästis
SV: annorlunda mat?
« Svar #24 skrivet: 24 feb-10 kl 15:43 »
På marknaden i Pnom phen, cambodia kan man vid några stånd botanisera bland silkeslarver, kackerlackor, skalbaggar och jättespindlar mm, samtliga tillagade i wokpanna och förtäres som snacks på resa, kanske istället för en påse jordnötter.
Det mesta är faktiskt inte så tokig, ska dock utfästa en varnig för spindelens stora bakdel som innehöll nån grå illaloktande sörja, tror det var rom, heter det så med spindelägg?

Mest udda är dock 1000 årigt ankägg i Kina.
(ett ankägg gravat o ca 100 dagar tillsammans med teblad och lite hemligheter som gör att det fermenterar, får gråblå till brun-aktig transparent färg och luktar och smakar värre än surströmming, men kan ätas under protest.

Värst är islänsk Skate.
gräv en grop, kasta ner en rocka(plattfisk med svans) Kissa på det och skotta igen. låt ligga i 4-6 veckor och gräv upp och förtär lagom till jul. Det är inte nån hit alls, spring därifrån.
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #25 skrivet: 24 feb-10 kl 15:55 »
På marknaden i Pnom phen, cambodia kan man vid några stånd botanisera bland silkeslarver, kackerlackor, skalbaggar och jättespindlar mm, samtliga tillagade i wokpanna och förtäres som snacks på resa, kanske istället för en påse jordnötter.
Det mesta är faktiskt inte så tokig, ska dock utfästa en varnig för spindelens stora bakdel som innehöll nån grå illaloktande sörja, tror det var rom, heter det så med spindelägg?

Mest udda är dock 1000 årigt ankägg i Kina.
(ett ankägg gravat o ca 100 dagar tillsammans med teblad och lite hemligheter som gör att det fermenterar, får gråblå till brun-aktig transparent färg och luktar och smakar värre än surströmming, men kan ätas under protest.

Värst är islänsk Skate.
gräv en grop, kasta ner en rocka(plattfisk med svans) Kissa på det och skotta igen. låt ligga i 4-6 veckor och gräv upp och förtär lagom till jul. Det är inte nån hit alls, spring därifrån.

Jag undrar om du inte fått misslyckade, sura tusenåriga ägg. Jag har själv gjort dem flera gånger, och det finns många varianter, men knappast några större hemligheter vid tillverkningen.  Jag har provat med ank, gås och vaktelägg.

De kan ibland ha en bismak av tvål, men oftast är de som godis, vitan grön och halvt genomskinlig och smakar seg råtta(godisvarianten), gulan nästan svart och smakar någonting åt godishåll även det.

Jag har receptet, och tror jag lagt ut det här tidigare.  Natronlut, salt och te är de viktigaste beståndsdelarna i lagen.  Mina asiatiska vänner anser att jag lyckas väl, och jag sålde en del till  deras bekanta i Malmö.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: annorlunda mat?
« Svar #26 skrivet: 24 feb-10 kl 16:39 »
Fåröga
Tjocka vita huhu-larver (i Nya Zeeland)
Ha-på (norskt pålägg, fullkomligt vidrigt :o)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

HerrestadGästis

  • Inlägg: 16
    • Skåne
    • Herrestad Gästis
SV: annorlunda mat?
« Svar #27 skrivet: 25 feb-10 kl 09:47 »
Jag undrar om du inte fått misslyckade, sura tusenåriga ägg. Jag har själv gjort dem flera gånger, och det finns många varianter, men knappast några större hemligheter vid tillverkningen.  Jag har provat med ank, gås och vaktelägg.

De kan ibland ha en bismak av tvål, men oftast är de som godis, vitan grön och halvt genomskinlig och smakar seg råtta(godisvarianten), gulan nästan svart och smakar någonting åt godishåll även det.

Jag har receptet, och tror jag lagt ut det här tidigare.  Natronlut, salt och te är de viktigaste beståndsdelarna i lagen.  Mina asiatiska vänner anser att jag lyckas väl, och jag sålde en del till  deras bekanta i Malmö.

Det vekar intressant, Jag är mindre bevandrad i dessa ägg, skulle bra gärna ha ett bra recept att testa om de smakar som sega råttor istället för det jag fick smaka på i vietnam, kanske inte den bästa platsen för dessa ägg.
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #28 skrivet: 25 feb-10 kl 10:04 »
Ett lite snällare recept än med natronlut kan du få här.
http://www.recipesource.com/ethnic/asia/chinese/thousand-year-old-eggs1.html

Det blir ungefär samma resultat som med lut, fast det tar tre månader istället för en.

Tuffare är 2 delar salt 1 del natronlut och svart  te(helapaketet), löst i vatten.  2 kg salt 10 liter vatten.



Det viktigaste som händer är att proteinerna brytes upp till peptider, och det förändrar radikalt äggen.

OBS äggen måste vara hela, minsta spricka förstör processen, och mycket lut finns kvar som ju är frätande (man kan undvika lut med receptet med aska och kalk).


Jag har inte provat metoden att gräva ner dem i gödselstacken två månader, det är ingen skröna, det är en metod man använder.


Thousand-year-old Egg



Dessa ägg tycks lukta och har gulan gul, så ska det inte se ut.
ไข่เยี่ยวม้า kʰày yîaw máa

Någon som smakat Balut?毛蛋

See to Believe: Balut Eggs


« Senast ändrad: 25 feb-10 kl 15:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #29 skrivet: 25 feb-10 kl 15:47 »
balut..... fyyyyy faaaaan det är det vidrigaste jag sett i matväg.... urk kräks...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: annorlunda mat?
« Svar #30 skrivet: 25 feb-10 kl 21:15 »
balut..... fyyyyy faaaaan det är det vidrigaste jag sett i matväg.... urk kräks...
Vad är balut?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #31 skrivet: 25 feb-10 kl 21:54 »
kolla filmen... halvt utvecklad levande kyckling...
Fjäderfän och kaniner

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #32 skrivet: 25 feb-10 kl 22:12 »
Jag har ätit svalbo-soppa, vilket jag tycker är ovanligt. Hade konsistens som en stor spottloska. Man fick skära av soppan mot kanterna för att få med sig den bubbliga väskan upp i skeden.

Sen äter jag gärna vinbergsnäckor. Blev dock överraskade på Azorerna när jag beställde in rätten och istället fick en stor skål av små trädgårdssnäckor, inlagda så som vi gör med inlagd sill.

Sen har man ätit surströmming som ju är en delikatess, likaså rökt renhjärta. Fast det är inte alla som ätit det för det..

Honungsrostade syrsor och chokladdoppade myror har jag också smakat. Men det är egentligen inte mycket till upplevelse då det bara smakar socker och mer är en "kul grej".

HerrestadGästis

  • Inlägg: 16
    • Skåne
    • Herrestad Gästis
SV: annorlunda mat?
« Svar #33 skrivet: 26 feb-10 kl 11:22 »
kolla filmen... halvt utvecklad levande kyckling...

Har sett dessa ägg förtäras nästan överallt i sydostasien, lite jobbigt inträngd i lokalbuss när de smaskar på dessa delikatesser. (asiater äter gärna med öppen mun och mycket smask)
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #34 skrivet: 26 feb-10 kl 11:53 »
Har sett dessa ägg förtäras nästan överallt i sydostasien, lite jobbigt inträngd i lokalbuss när de smaskar på dessa delikatesser. (asiater äter gärna med öppen mun och mycket smask)

Om det är smaskens äter väl de flesta så.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HerrestadGästis

  • Inlägg: 16
    • Skåne
    • Herrestad Gästis
SV: annorlunda mat?
« Svar #35 skrivet: 26 feb-10 kl 12:09 »
Om det är smaskens äter väl de flesta så.

Det kan man tycka. Men det hör till vår sedvänja i västvärlden att äta med stängd mun. I mitt tycke felaktigt, för att syretillförsel genom munnen vid förtäring ökar smaken betydligt.
Dock luktar det hyfsat av äggmök när dessa embryon äts, lukten av svavelväteförening som är mycket frånstötande för mig.
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: annorlunda mat?
« Svar #36 skrivet: 26 feb-10 kl 12:14 »
Om det är smaskens äter väl de flesta så.

Nä det får man hoppas att de flesta inte gör  :-X
Är det nånstans jag är fundamentalist så är det på den punkten. Man äter med stängd mun, så gott det går iallfall. Den enda som är ursäktad är lilla Donna, dotterns chihuahua som knapprar kex så man skrattar på sig..
Det stämmer nog att det är kulturellt betingat, vad som är acceptabelt bordsskick. I vissa länder ska man ju låta höra att maten är god genom smackandet.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #37 skrivet: 26 feb-10 kl 12:52 »
Ja det finns ställen i världen det är oförskämt att påpeka något så självklart att maten är god.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HerrestadGästis

  • Inlägg: 16
    • Skåne
    • Herrestad Gästis
SV: annorlunda mat?
« Svar #38 skrivet: 26 feb-10 kl 15:35 »
Ja det finns ställen i världen det är oförskämt att påpeka något så självklart att maten är god.

lollerilollol! ;D
En gästgivargård dom den var förr, lite egenodling samt hämta grannarnas produkter och servera dessa. kika gärna in på vår hemsida http://www.storaherrestad.com eller bloggen http://herrestad.wordpress.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: annorlunda mat?
« Svar #39 skrivet: 26 feb-10 kl 23:53 »
alltså, koi ska ju vara jädrans dyrt. men HUR dyrt är det egentligen? nu har jag frågat min gode vän google på tre olika språk och allt jag får fram är restauranger som heter koi samt kilopris för koifoder  :-\ nån som vet? jag vill ju veta ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser