Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbär  (läst 12822 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Enbär
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:26 »
Carina
 Må 15 Jan, 2001 - 08:00
--------------------------------------------------------------------------------
Har funderat på hur man kan ta tillvara och använda Enbär.
Är det bara att plocka, torka och sen använda i grytor och till stekar?
Kan man göra egen Enbärsdricka eller must, eller går det åt för mycket bär för att man ska kunna hitta dem själv ute i skogen?
Någon som har goda recept?!
 
Camilla S. (Camilla)
 On 17 Jan, 2001 - 06:08
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, så enkelt är det!  

Jag har plockat enbär och använt i maten (fast det är j*igt stickigt! handskar är inte helt fel om du ska ge dig ut i enriset...).
När man ska torka enbär är det bara att lägga dem luftigt, tex i en korg och gärna på ett lager papper (så försvinner dom inte om springorna i korgen är stora... man lär av sina misstag  ).

Enbärsdricka har jag däremot aldrig gjort, hade inte ens tänkt på att det fanns.
Men jag blev nyfiken och sökte lite på nätet och hittade recept på bl. a den här sidan som handlar om mat ur naturens skafferi:

http://www.abo.fi/~kpurasjo/natur.htm

Vi har tre enbuskar på tomten, men från dem lär jag inte få ihop några mängder bär... Jag ska faktiskt hålla utkik efter enbuskar och se om jag kan få ihop bär så det räcker. Det hade varit kul att prova.
Om du gör enbärsdricka, så berätta gärna hur det gick!


/Camilla
 
Mattias Johansson (Elgfrode)
 On 17 Jan, 2001 - 09:08
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! På gotland gör man en enbärsdricka som kallas dricku.Har ej receptet men det finns säkert på nätet!
/Mattias.
 
Carina
 Fre 19 Jan, 2001 - 09:55
--------------------------------------------------------------------------------
Camilla: Tack för tipset. Det fanns en hel del andra intressanta tips på den sidan också. Den lär jag återkomma till när det blir växtsäsong.

Mattias: Tack för tipset du med! Jag ska se om jag kan hitta något recept på "dricku".
 
Carina N
 Lö 27 Jan, 2001 - 20:20
--------------------------------------------------------------------------------
Här kommer ett recept på enbärsdricka från Västerbotten. 5 dl enbär, 5 l vatten, 25 gr jäst, ½ dl honung, några enkvistar. Krossa enbären och lägg dessa i ett örngott. Låt dem koka i vattnet en timme. Sila drycken och låt den svalna. Tillsätt honung och jäst.Låt drickan stå i rumstemperatur över natten. Skumma av drycken och häll i buteljer. Använd en papperstuss till kork, förvara svalt.
 
Carina
 Må 29 Jan, 2001 - 08:30
--------------------------------------------------------------------------------
Tack så jättemycket för receptet Carina N!
Vet du om det spelar någon roll när på året man plockar enbären. tex om jag skulle hitta enbär så här års, går det bra att plocka och torka nu eller ska man vänta till i sommar/höst?
 
Carina
 Ti 30 Jan, 2001 - 06:37
--------------------------------------------------------------------------------
Carina N: Glömde några frågor,
Enkvistarna, ska de kokas med i örngottet eller ska de läggas med i flaskorna?
Varför ska man använda en papperstuss till kork?
Iom att det är jäst med så antar jag att det blir en "bubblig" dricka, eller? Försvinner inte bubblorna om man har papperstuss som kork, eller är det för att flaskan inte ska explodera av efterjäsning som luft måste kunna komma ut?
Blir smaken liknande julmust när man har jäst i?
 
analgetikum
 Ti 6 Feb, 2001 - 10:27
--------------------------------------------------------------------------------
1l enbär
några små kvista enris
1 dl humle
0,5 hg jäst
8 liter vatten

krossa enbären, lägg i blöt över natten. Riset o humlen tillsättes, koka 30 min. Silas, jästen röres ut i lite ljummet vatten, rör i när drickan svalnat. Buteljera, ställ i rumstemp till jäsrand bildats. Buteljerna korkas o hartsas, ställ svalt några dagar. Söta med plommonspad vid servering. Lilly Johanson, vital mat, 1976
 
Carina N
 Ti 6 Feb, 2001 - 19:25
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina
Blir tjatigt med Carina men det får vi väl stå ut med.Kvistarna behöver du inte ha i örngott, de ska ju i allafall silas bort. Papperstussen är nog för att flaskan inte ska sprängas, jag har inte funderat på det så mycket. Det var ett par år sedan jag gjorde drickan, men julmust var nog inte rätta liknelsen mer lik svagdricka som fanns när jag var barn. Hittar du bär nu så kan du nog plocka dem de är väl bara lite torra. ( du vet väl att bären ska vara blå när de är mogna)
 
Per-Johan
 Sö 13 Maj, 2001 - 18:08
--------------------------------------------------------------------------------
Dricke, eller Gotlandsdricke som det heter här på ön, är snarare en maltbaserad dryck KRYDDAD med enris (med bär på).Alltså mera ett hembryggt öl med den skillnaden att den förtäres medan den fortfarande jäser. På vikingatiden var det detta som var öl och dracks till vardags, mjöd dracks bara vid högtidliga tillfällen.
 
Kajsa
 Sö 21 Okt, 2001 - 15:24
--------------------------------------------------------------------------------
Läste någonstans att ett bra sätt att "plocka" enbär på är att lägga lakan runt busken och sen slå på den med en käpp.
Har inte provat detta dock. Känns som att busken skulle kunna bli lite tilltuffsad.
 

Susanne

  • Gäst
Re:Enbär
« Svar #1 skrivet: 25 jan-04 kl 21:19 »
Enbär är suverän som krydda till alla former av älgkött, oavsett om du gör färs, stek, biffar eller tjälknul! :) Även till annat vilt går den bra. Men framförallt så får man inte glömma enbären till tjälknulen!!

Heidi L

  • Gäst
Re:Enbär
« Svar #2 skrivet: 31 aug-04 kl 21:01 »
Man behøver ikke stikke seg for å plukke enebær. Legg et laken på bakken, og rist enebærbusken. De blå og modne bærene vil falle ned.

Jeg bruker å lage et godt blandingskrydder med knuste enebær, revet sitronskall og grovt skall. Knuser dette sammen i en morter.
Krydderet er veldig godt til elg og renkjøtt, men også til laks.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser