Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Dum" fråga om finull och fertilitet  (läst 1614 gånger)

"Dum" fråga om finull och fertilitet
« skrivet: 10 dec-05 kl 00:54 »
Är väl införstådd med finullsfårens goda fertilitet.... men hur är det.... spelar baggvalet någon roll?

Att en finullstacka har god fertilitet (får många lamm) vet jag, men spelar valet av bagge in på antalet lamm? Genetiskt bör ju en finullsbagges avkomma, om tacka, ge bra med lamm men detta är ju så att säga i steg två.

Låter detta vimsigt, eller förstår ni vad jag menar?
Exempel; om jag betäcker en oxford down med finullsbagge - är det troligt att denna tacka får fler lamm, än om jag betäckt med en oxford downbagge?

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:"Dum" fråga om finull och fertilitet
« Svar #1 skrivet: 10 dec-05 kl 04:38 »
Det låter ju mer rimligt att tackans ras har störst påverkan eftersom det är hon som släpper äggantalet.

Baggens roll i det hela är ju "bara" att dela med sig.

Betäck en finullstacka med en köttrasbagge så kombineras större lammantal ( tackans förtjämst) med en större tillväxt ( baggens förtjänst ).

Så mitt svar till dig blir då ett nej, det blir inte fler lamm om du använder finullsbaggen.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser