Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni getter till?  (läst 12284 gånger)

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
Vad har ni getter till?
« skrivet: 08 mar-10 kl 16:48 »
Min dröm har alltid varit att starta en getfarm...att tillverka getost. Men nu när jag snart har möjlighet att skaffa djur så tänker jag mer realistiskt.
 Finns det, på lång sikt, möjlighet att en sådan verksamhet kan bära sig ekonomiskt, och kanske till o med gå med vinst?
Eftersom jag är vegeterian så är det omöjligt för mig att slakta djur...
Kan man sälja alla bockar som livdjur?
Hur har ni era getter? Som sällskap eller till annat?
Skulle angoragetter kunna vara lönande, bara för ullen, eller det måste inbegripa köttproduktion för att vara lönande.
// Frågvis novis

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 17:47 »
Jag har inte getter än, men skulle gärna ha i framtiden. Det finns en getfarm på Ven, som säljer getost. Jag har pratat med henne vid några tillfällen. Hon sa att de hade 30 mjölkgetter, och att de kunde få ut två heltidslöner på att sköta getterna och mejeriet, så det kräver en mycket mindre gård att driva getgård + mejeri än vad man skulle behöva för att ha kor och kunna plocka ut lön.

Ännu så länge verkar marknaden vara långt ifrån mättad, men vem vet hur det ser ut om 10 år? Men det gäller å andra sidan alla verksamheter.

Jag har inga kontaktuppgifter till henne på Ven, men det kan man säkert googla fram. Har hört att det ska finnas getgårdar med mejeri på Österlen också. Mitt tips är att leta upp någon av dem som driver större getverksamhet och fråga dem, även om du kanske inte tänkt bli lika stor som dem, de är oftast hjälpsamma och svarar på frågor, troligen kan du komma på studiebesök också. Om du vill hänger jag gärna med på getutflykt, själv är jag helt förtjust i göingegeten, så om något år när jag löst var jag ska hålla dem tänkte jag ha en flock sådana, även om jag inte tror att produktionsegenskaperna är tillräckligt bra för mejeriproduktion, om man inte lyckas ta ut högre pris för att det är just göingegetter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 18:11 »
ninna b här på alternativ är det som har Vens getost, du kanske kan fråga henne? Och här är deras hemsida: http://www.hvensgetost.com/

Eldrimner har rådgivning och många matnyttiga kurser, det kan vara en bra början. Den 24/3 är det Mathantverksdag i Sjöbo t ex, med gratis rådgivning om bl a mejeriverksamhet.
Höns, stickning och pelargoner

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 20:38 »
Och här var jag då... Ninna med Hvensgetost.
Just nu är småskaligt tillverkad mat verkligen i ropet och det håller på att byggas mejerier lite här och där. Somliga vill bara göra ost och köper in mjölk från någon i närheten. På det sättet slipper man allt jobbet med djuren och kan då ägna sig bara åt att ysta. För andra är djuren det viktiga och själv skulle jag aldrig byta ut djuren och bara bli en livsmedelstekniker.
Jag tror inte att någon gårdsmejerist har lagt ner p.g.a dålig lönsamhet utan snarare har då arbetsbördan varit alldeles för tung.
Getter är tacksamma djur som ger mycket mjölk i förhållande till sin storlek och så är dom så himla trevliga och retliga också för den delen. Du kommer däremot att ha problem med killingarna för utan dom blir det ingen mjölk  ( även om man kanske kan prova utan ) och man kan ju inte behålla dom alla utan en del måste sluta som korv. Så... du kan nog sluta att fundera på mejeri där.... men några getter för sällskaps skull kan du väl alltid ha.
Själv har vi 80 mjölkande getter, 2 ½ Fjällko, 30 tackor som går som naturvårdare, ett litet gårdsmejeri och hur mycket jobb som helst. Fast det är kul och än så länge har vi överlevt.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #4 skrivet: 08 mar-10 kl 20:40 »
Om jag får kapa mig in i tråden lite, så undrar jag också vad man kan ha getter till i mindre skala? 

Jag skulle vilja ha get av "husdjursskäl" och för att bli av med sly. Vi har en stenig tomt med många svåråtkomliga slyiga partier (bla en jättesten med klätteravsattser som jag tror skulle vara getpopulär).

Men samtidigt verkar det ju vara ett bedröligt svårt djur att ha att göra med (rymmer hela tiden och äter allt, enl. folk på detta forum i alla fall) så man vill ju helst hitta lite praktiska fördelar också utöver de känslomässiga (att getter verkar så trevliga).

Jag vet ju att de kan ge mjölk...men som uppvuxen i stan har jag ingen aning om hur det går till. Dricker inte killingen upp mjölken? (ja noll koll jag vet).

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 15:13 »
Tack för alla svar.
Ninna: Du skriver att du har 80 mjölkande getter!
Betyder det att dessa tackor får killingar en gång om året? Tas killingarna bort från sina mammor direkt?
Hur många år "håller" en mjölkande tacka i genomsnitt?

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-10 kl 15:20 »
Ninna! Glömde en fråga till dig....Hur stort bete har ni till era getter? Vad och hur mkt annat foder kräver dem?

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-10 kl 15:23 »
Ieenilorac! En getutflykt låter jättetrevligt!
Kanske händer det ngt på getfronten i vår / sommar...någon mässa eller sammankomst som man kunde åka på för att få lite kontakter.....

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #8 skrivet: 09 mar-10 kl 19:06 »
Vi har inte så mycket bete och tyvärr inget skogsbete vilket hade varit det bästa till getter, iaf så har vi ca 2,5 ha hemmavid och så har vi ca 6 ha naturbete som alla djuren utom getterna som vi mjölkar går på. Alltså gamla getter som har gått i pension, killingar, både rekryteringdjur och dom som ska bli korv, bockarna och så fåren och kossorna. Dom får hösilage, under mjölkningen även korn, kofoder och betfor.
Getterna killar 1 ggr/år , gärna så tidigt som möjligt på året... killingar vill vi ju helst inte ha, man hade önskat att man kunde ge getterna en hormonspruta för att sätta i gång mjölkproduktionen så man slapp alla dom där små sötnosarna..och Nej, vi tar inte bort dom från mammorna direkt utan det får ta några veckor.
En get går i pension vid sådär 10 år.
Getter måste man ha..!! Det finns klart dom som alltid är på fel sida staketet och som man önskar att man kunde göra Kebab av men dom flesta sköter sig väl bra. Trevliga, sällskapliga, intelligenta och påhittiga. 

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-10 kl 09:33 »
Svar till Bullerbybo. Själva har vi i dagsläget 3 stycken lappgetter, snart fler efter killning i april. Vi har dem av flera skäl. I detta fall bidrar vi till ett bevarande av dessa utrotningshotade djur. Sedan är de goda slyätare och oerhört trevliga. Rymt har de aldrig gjort då de är sociala och hemkära. Så länge de får mat och trygghet så håller de sig hemma. Rekommenderas varmt!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #10 skrivet: 10 mar-10 kl 10:09 »
"2 ½ Fjällko"

Är det framändan som råmar eller bakändan som viftar på svansen som ni har???
elliha.blogspot.com

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-10 kl 11:37 »
Haha... näe det är en kvigkalv som är den halva

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #12 skrivet: 10 mar-10 kl 12:15 »
Jag vet ju att de kan ge mjölk...men som uppvuxen i stan har jag ingen aning om hur det går till. Dricker inte killingen upp mjölken? (ja noll koll jag vet).

Man kan lära sig oavsett var man är uppvuxen! :) Killingen dricker mjölk, ja, men geten kan ge mycket mer än vad killingen behöver. Vi har (än så länge) inte getter för kommersiell produktion, och under förra året (vårt första getår) lät vi killingarna gå med sina mammor upp till tre månader. När killingarna är några veckor kan man skilja av dem under natten, och på så sätt få mer mjölk på morgonen, men på tre mjölkdjur fick vi tillräckligt vid mjölkning morgon och kväll även utan att skilja av. Det finns strategier för att öka mjölkproduktionen ordentligt, och det tänkte jag läsa på om framöver, eftersom jag drömmer om att bli (en mycket liten :-[) konkurrent till Ninna B. ;)

Det låter som att du har en toppentomt för getter! Stängsla med 140cm vilt/getnät eller el, många trådar om du har killingar. Våra enda rymningsproblem (förutom med killingar) har inträffat nu när snön kortsluter elen. ::)

Jag säger som Ninna, att getter måste man ha, så är det bara. Vi har haft motgångar med djur som dog, men jag ångrar aldrig att vi skaffade getter. :-* Underbara djur, perfekta för självhushållare!

livsbejakare

  • Inlägg: 12
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #13 skrivet: 10 mar-10 kl 21:46 »
Med 10 -12 års erfarenhet av getter och ost produktion tror jag mig kunna ge dig lite svar på dina frågor. Rätt skött kan dina getter definitivt ge dig en inkomst och också gå med vinst. Men det kräver en oerhörd massa arbete och det kräver också en hel del investeringar i mejeri m.m. Getost av hög kvalitet är inget problem att sälja, men det krävs ju att man får till en bra produkt också. Jag rekommenderar definitivt att ni går en ystningskurs för att klara detta.
Vad gäller bockkillingar kan jag bara säga att kan ni inte låta slakta dessa ska ni inte överhuvud taget starta upp nån produktion. det finns inte stor marknad för avelsbockar och dessa måste ju tas om hand på något sätt. Killingkött är en riktig höjdare, fullt i klass med lamm. Och man kan faktiskt slakta dessa djur fast man är vegetarian, det finns nog inget annat vettigt alternativ.
Getostproduktion kan vara riktigt lönsamt om det sköts rätt, men tänk noga igenom allting innan ni ger er in i det.

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #14 skrivet: 10 mar-10 kl 22:07 »
Finns det någon marknad för bara getmjölken, eller är förädlingen ett måste för att det ska kunna gå runt?
Hur många mjölkande djur ( på ett ungefär ) behöver man för att det överhuvudtaget ska vara lönt?
Hur mkt bete är rimligt för att klara ovanstående antal djur?


Är det någon här som har erfarenhet av angoragetter?

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #15 skrivet: 10 mar-10 kl 22:46 »
I Grekland och Canada har man getter för köttets skull

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-10 kl 06:56 »
Det finns en stor efterfrågan på getmjölk men då får du ändå ha någon form av mejeri för att kunna pastörisera och förpacka mjölken.

Du kan försöka hitta någon i din närhet som vill ysta på getmjölk och som inte vill ha egna djur. Då kan du sälja mjölken dit.

Fast du kommer ändå att få en massa killingar....

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-10 kl 08:03 »
Smakar getmjölk precis som vanlig mjölk? Kan man frysa getmjölk om man ska ha den till bakning eller matlagning senare?



berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #18 skrivet: 11 mar-10 kl 13:56 »
Starta mejeri!

Tänk inte bara på getterna utan även att ni måste ha ett godkänt mejeri m.m. Mycket lagar och förordningar som måste följas när du ska sälja getost. Tillsynen har kommunen hand om.
Finns bidrag att söka för att starta upp m.m. Länsstyrelsen har en hel del stöd, bidrag och medel att söka.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-10 kl 19:27 »
Jo, jag inser ju det, att det inte bara är att skaffa en massa "gulliga getter", för att få verksamheten att fungera.
 ( Att jag sen är vegeterian gör ju inte saken lättare. Ni ska tro att jag arbetar med mig själv, för att kanske nån gång kunna skicka djur till slakt, för visst är det bättre att de djur jag tillagar till barn och sambo, har haft ett gott liv )

Vet faktiskt inte i varken ände man skulle börja i.
Hur har ni, som har "lyckats" börjat?
Vilka kurser behöver man, och vem ordnar dem?

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-10 kl 20:05 »
Vilka kurser behöver man, och vem ordnar dem?


Som jag skrev innan så har Eldrimner kurser inom mejeri. http://www.eldrimner.com/
Kom till mathantverksdagen i Sjöbo den 24/3. Kostar gratis, och är säkert inspirerande för dig.

Här finns också information och kurser: http://www.smakapaskane.se/
Höns, stickning och pelargoner

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #21 skrivet: 11 mar-10 kl 20:09 »
Kolla på www.smakapaskane.se , där ordnas kurser i allt möjligt bl.a ystning.
Kolla på www.sverigesgardsmejerister.se och på www.eldrimner.com samma där....kurser i ystning och en massa annat läsvärt.

Hälsa på oss på Hven och var med och mjölka och passa på att pussa på lite getter.

Åk sen till andra gårdsmejererier, fråga , kolla och se hur andra har gjort och tänkt.


Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-10 kl 08:03 »
Tack för tipsen! De sidorna ska lusläsas!  :D

Tack Ninna för inbjudan. Det låter lockande....Var faktiskt där i somras, och fick en liten skymt av dina djur, dock inte på så nära håll.

Killing1

  • Inlägg: 12
    • Värmland
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #23 skrivet: 30 mar-10 kl 18:39 »
till sällskap och så skalar dom av kvistar och så har vi dom som gräsklippare på sommaren men man kan ju också mjölka dom och göra get ost  :) lycka :) till kanske har du nån granne eller släkting som kan slakta dom annars :) :D ;)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #24 skrivet: 13 maj-10 kl 19:21 »
Vi har inte så mycket bete och tyvärr inget skogsbete vilket hade varit det bästa till getter, iaf så har vi ca 2,5 ha hemmavid och så har vi ca 6 ha naturbete som alla djuren utom getterna som vi mjölkar går på. Alltså gamla getter som har gått i pension, killingar, både rekryteringdjur och dom som ska bli korv, bockarna och så fåren och kossorna. Dom får hösilage, under mjölkningen även korn, kofoder och betfor.
Getterna killar 1 ggr/år , gärna så tidigt som möjligt på året... killingar vill vi ju helst inte ha, man hade önskat att man kunde ge getterna en hormonspruta för att sätta i gång mjölkproduktionen så man slapp alla dom där små sötnosarna..och Nej, vi tar inte bort dom från mammorna direkt utan det får ta några veckor.
En get går i pension vid sådär 10 år.
Getter måste man ha..!! Det finns klart dom som alltid är på fel sida staketet och som man önskar att man kunde göra Kebab av men dom flesta sköter sig väl bra. Trevliga, sällskapliga, intelligenta och påhittiga.


Finns det möjlighet att köpa lite getkött av er? Skulle var intressant att smaka.

ninna b

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #25 skrivet: 14 maj-10 kl 07:32 »
Getkött är gott ! Tyvärr har vi inget till salu just nu

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #26 skrivet: 14 maj-10 kl 18:47 »
Kan du hojta till när det finns något?

jakt_vilt_asljunga@hotmail.com

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #27 skrivet: 17 maj-10 kl 00:47 »
Vad man har getter till?  Till att kela med förstås!  Och gå på skogsprommis med (se tråd om detta).

Själv kan jag inte tänka mig att ens medverka till att något djur skickas till slakt, eftersom jag besökt ett slakteri, och sett hur man behandlar djuren där.  Däremot slaktar jag själv, åt både mig själv och andra, och ser till att djuret inte bara slipper lida, utan jag försöket verkligen få det att vara så lyckligt som möjligt de sista dagarna, timmarna, minuterna, sekunderna.  Huvudingrediensen för att uppnå detta är godis (kraftfoder) och gott om tid med varje individ.  Det har dom inte på slakterierna, där måste det gå undan.

Att försöka sälja alla killingar till liv leder bara till att de blir "vandringspokaler" eller ännu värre.  Det vill jag inte rekommendera.

Ja, och så kan man ha getter till att mjölka, äta, klä sig i.  De kan röja sly och roa familjen med sina skutt och upptåg.  Och till att färga om håret:  När de rymmer blir man gråhårig.  Fast, de rymmer oftast inte till skogs, utan till folk!

Att leva på getosttillverkning är mycket arbetskrävande, men det går.  Man bör inte vara ensam om detta jobb, ty då "får" man varken ha semester eller bli sjuk.

Getkött smakar ungefär som rådjurskött - minus stressen!


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad har ni getter till?
« Svar #28 skrivet: 29 aug-15 kl 08:23 »
Den här kom upp som slumptråd, så jag puttar upp! Finns mycket matnyttigt att läsa :) . Och kanske uppdatera, vad som hänt på drygt 5 år?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser