Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite roliga beteenden nu  (läst 1557 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
lite roliga beteenden nu
« skrivet: 01 jan-15 kl 22:15 »
Haha nu är det några inlägg från mig här! Det är så att 1åriga muskot ska para sig med Hektor (2 år) och då börjar dom bråka då inte Hektor vill, det har hållit på så i 3 dagar och muskot lär sig inte. Muskot brölar lite och tar sats mot hektor och stångar honom utan att han "är med". Har han just blivit könsmogen eller?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: lite roliga beteenden nu
« Svar #1 skrivet: 02 jan-15 kl 07:01 »
Nja, könsmogna brukar de bli tidigare, ofta redan vid 3-4 månaders ålder. Det kan snarare vara så att den lille bocken börjar bli mer jämnstor med den store och försöker utmana honom om ledarskapet, bland annat genom att "para sig" med honom som, i detta fallet, en dominanshandling.
Se till att de har gott om utrymme så att den store inte känner sig trängd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: lite roliga beteenden nu
« Svar #2 skrivet: 06 jan-15 kl 15:47 »
Muskot fortsätter att visa sig tuff och de har "bråkat" minst en gång per dag men då det börjar gå för vilt till ger muskot sig och går en bit bort, men han har borta hår och har skårpor bakanför hornen och det värkar som att Hektor biter honom där :/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: lite tråkiga beteenden nu
« Svar #3 skrivet: 22 feb-15 kl 21:39 »
När han inte är med?  Betyder det att Muskot brakar in i Hektors sida?  Jag tycker inte det är riktigt normalt beteende för getabockar.

  Utom för dvärggetter, som jag av den anledningen inte tycker lika mycket om som om lantrasgetter.

  Revbenen håller inte för vilka smällar som helst, så du bör nog kolla Hektor då och då att han inte har ont.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare
ärt, bmr, fri, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser