Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  New Zeeland Red på enbart grös/hö  (läst 1342 gånger)

Lina Bodin

  • Inlägg: 2
New Zeeland Red på enbart grös/hö
« skrivet: 27 sep-23 kl 09:52 »
Hej,

Jag ska köpa in kaniner för självhushåll och har egentligen fastnat för Mellerud men då de är svåra att få tag på tittar jag även på NZR. Jag planerar ingen stor produktion utan tar en kull per år då ungarna kan växa under sommaren. Jag har alltså inte bråttom att slakta efter 16 veckor. Klarar NZR att växa på endast gräs/hö om de får länge tid på sig eller de blir tunna då? Och blir köttet inte lika bra om det dröjer längre innan slakt?

Tack på förhand.


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: New Zeeland Red på enbart grös/hö
« Svar #1 skrivet: 28 sep-23 kl 08:44 »
Jag har haft bondkaniner - blandraser. De fick bara hö på vintern och gräs på sommaren. Någon morot ibland och pinnar att tugga på.
De växte bra och vi slaktade både yngre och äldre djur med gott resultat. Om du ska ha dem till egna hushållet och inte ska producera ett visst antal på kortast möjliga tid för försäljning så är det bara att vänta tills de är slaktmogna. Håll slaktdjuren i egen avdelning och ge dem bästa maten. Unga djur har finare och mörare kött än äldre men allt hänger i slutändan på kocken.

Lina Bodin

  • Inlägg: 2
SV: New Zeeland Red på enbart grös/hö
« Svar #2 skrivet: 29 sep-23 kl 12:32 »
Det låter toppen, tack snälla för svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 5 användare (2 dolda)
ManPåGården, alternaiv, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser