Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva off-grid med elkylskåp  (läst 21454 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Leva off-grid med elkylskåp
« Svar #20 skrivet: 30 aug-11 kl 19:00 »
Kommentar till silvervargs inlägg om att en batteribank håller kanske 3 år:

På mitt förra boställe hade jag ett halvt ton batteribank. Batterierna (stationära) var begagnade och ca 6-7 år gamla när jag fick tag i dom (gratis ;D )
Jag lät aldrig vatten-nivån bli för låg, djupurladdade dom aldrig, försökte alltid hålla dom väl laddade,  och när jag efter 7-8 års (liten) användning flyttade så var dom fortfarande helt ok. Givetvis inte samma kapacitet som de hade när de var nya men de funkade ändå helt ok.

Det sista jag använde några av dom till var en el-moppe som jag gjorde. Gammal 24 volts truckmotor och 100-110 kg batterier. Gick ca 4 mil i 50 km/h på en laddning. :D
 Plan väg utan några stora backar.  Kuligt!

« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 19:03 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Leva off-grid med elkylskåp
« Svar #21 skrivet: 30 aug-11 kl 19:53 »
Kommentar till silvervargs inlägg om att en batteribank håller kanske 3 år:

Man ska väl tolka det inlägget som att om batteribanken är mer än tre år gammal när den börjar visa ålderstecken så ska man inte sörja för mycket över det, och i all synnerhet inte skälla på tillverkaren för dålig kvalitet. Alla år utöver tre som man får ut ur den får man ta som bonus och glad överraskning!

Sen är det förstås självklart att man kan hålla liv i en batteribank längre om den får sakkunnig personlig omsorg än om den t ex står långt bort i ett obemannat bergrum och får tillsyn någon gång om året av personal som inte känner något direkt ansvar för den utan bara gör vad de är beordrade till och varken mer eller mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (1 dolda)
Garaban, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser