Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Induktionsmotor???  (läst 28293 gånger)

ason

  • Gäst
Induktionsmotor???
« skrivet: 31 okt-05 kl 17:06 »
Hejsan alla!!

Kan ngn på ett "lätt" sätt förklara för mig vad en induktionsmotor är? (känner mig dum ihuvet) och i vilka maskiner kan man hitta en sådan??
Är det ngn som lindat om en induktionsmotor  till PMG??

puhh det är int lätt alltid när man vill veta...har fått så måååånga förklaringar men ingen jag riktigt förstått

/lena

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #1 skrivet: 31 okt-05 kl 17:32 »
Bra att du frågar, det här intresserar mig också.

Jag vet inte, men jag tror att jag har en induktionsmotor, den på på bilden nedan. Den är borstlös, lindningarna sitter i höljet och rotorn verkar vara gjord av aluminium!?!? Den här typen av motorer sitter i de flesta tvättmaskiner och jag fattar inte hur den fungerar och att den fungerar.
Jag har sett några sidor på nätet där man lindat om dem och satt Neo-magneter i rotorn, men dessa har jag tappat bort är och på jakt efter dem igen.

Om jag pratat i nattmössan nu, hoppas jag att någon rättar mig.



Motorn ska jag använda som generator till vattenhjulet när jag bytt skovlar och snyggat till det hela lite. Hjulet stoppade inte för krafterna från vattnet och gick sönder efter tre dagar.

ason

  • Gäst
Re:Induktionsmotor???
« Svar #2 skrivet: 31 okt-05 kl 18:09 »
zigge...bildlänken funkar inte!

Jag tror att jag har kvar webadresser till dessa sidor annars har jag nog dem på datorn(annan) ska kolla...och meddela...;)

tack /lena

PS vet du ngn leverantör av neomagneter i sverige till justa priser eller är det amerikat som gäller??

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #3 skrivet: 31 okt-05 kl 18:43 »
Ok! Den här länken då?

http://hem.passagen.se/publikmagneten/vattenhjul.jpg


De som vet hur saker funkar brukar ofta vara dåliga på att förklara för oss som inte vet ett smack. De har nog svårt att föreställa sig hur lite vi vet.  :D

Neomagneter i Sveriget har jag också letat efter, men som det ser ut får man nog vända sig till Amerikat.
Allt jag har hittat är det här, men jag skulle gissa att de bara säljer till företag.

http://www.magnetfabriken.se/Magnetsystem.htm
http://www.hyab.se/

Hittar du länkarna är jag väldigt tacksam.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Induktionsmotor???
« Svar #4 skrivet: 31 okt-05 kl 22:33 »
...Den är borstlös, lindningarna sitter i höljet och rotorn verkar vara gjord av aluminium!?!?...

Den motor du beskriver kallas asynkronmotor om det är en trefasmotor, eller allströmsmotor om det är enfas. Trefas är lättast att förklara.

Först och främst måste man förstå att magnetsism och ström är två olika sidor av samma mynt. Runt en elektrisk ledare finns alltid ett magnetfält när det går ström igenom den.

Tänk dig att du har en enkel ledare i koppar i en cirkel som ligger på ett bord. Om du nu rör en maget ovanför kommer det att induceras en ström i kopparledaren som alstrar ett motriktat magnetfält. Eftersom det är motstånd i koppartråden så dör strömmen ut nästan meddetsamma. (Skulle koppartråden varit en supraledare hade inte strömmen dött ut och du skulle tydligt känt det motriktade magnetfältet).

Rör du magneten nu snabbt över bordet kommer din kopparsladd att vicka till. Om den bara ligger ner märks det inte men hänger du upp den lättrörligt så gör den det.

Vad har nu detta med en motor att göra? Jo i en trefasmotor kan du tänka dig att du har tre olika spolar runt om. Matar du in ström i dem kommer det sammanlagda magnetfältet att rotera, ungefär som att du haft en magnet och dragit den runt, runt. Det är det som är vitsen med trefas.

Vad händer då om du hänger ner din cirkel av koppar i en sladd mellan de tre spolarna? Jo den vickar till, men fortsätter att följa med magnetfältet, eller snarast bli puttad av magnetfältet. Strömmen i kopparledaren dör aldrig ut eftersom det hela tiden skapas ny.

Men det blir också en viss eftersläpning, finns det inte en skillnad i rotationshastighet mellan kopparen och magnetfältet finns det ingen kraft som puttar på kopparen.

I verkligheten har en asynkronmotor inte någon koppar i mitten. Istället finns det skivor av icke magnetiskt järn ingjutet i ett block av aluminium. Aluminiumen är den elektriska ledaren, järnet förstärker det magnetfält som skapas av strömmen i aluminiumen. Detta är rotorn.

Sedan sätter man ett kullager i var ände på rotorn och man har en motor som har 1 rörlig del som dessutom är kullagrad.

Asynkronmotorer är industrins arbetshästar. De är väldigt billiga att tillverka och de är praktiskt taget outslitliga och har hyfsat vikt-effektförhållande. Helt enkelt ingenjörens dröm.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Induktionsmotor???
« Svar #5 skrivet: 31 okt-05 kl 22:44 »
...där man lindat om dem och satt Neo-magneter i rotorn...


Om man byter rotorn till en med permanentmagneter blir det en synkronmotor istället. Eftersom rotorn i mitten redan ÄR magnetsk sker ingen eftersläpning, rotorn kommer exakt att ställa in sig efter hur magnetfältet roteras. Just därför heter det synkron istället för asynkron.

Synkronmotorer används numera t.ex. i modellflyget (där de kallas borstlösa). Med neodymmagneter har de bäst vikt-effekt förhållande av alla elmotorer och används med en liten 3-fas växelriktare. Sådana motorer säljs t.ex. här http://www.airel.nu, den största är på 2 kW.

Synkronmotorer tål inte överhettning, blir de för varma förstörs permanentmagneterna. Men det får bli rejält varmt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Induktionsmotor???
« Svar #6 skrivet: 31 okt-05 kl 22:48 »
Dessutom finns det synkronmotorer med rotor som inte är permanentmagnetiserad utan är en spole. Man leder alltså in ström till rotorn via borstar, skillnaden mot vanliga likströmsborstar är att de aldrig behöver byta pol så de bränns inte upp.

Jag tror det normalt är denna typen av synkronmotorer som används i stora genereratorer, man släpper helt enkelt på en ström i rotorn och när den sedan roterar tar man ut effekten ur spolarna runtomkring som 3-fas.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #7 skrivet: 01 nov-05 kl 09:33 »
Tack för lektionen, Olof!

Lite koll på det där med magnetism och ström har jag, men när det gäller motorer vet jag inte vad som är vad och inte hur de fungerar heller, bara rent generellt. Det finns ju så många motortyper och även om vissa kanske fungerar enligt samma principer har de olika namn, vilket förvillar.

Sitter det järnskivor i asynkronmotorns rotor, så att den inte bara består av aluminium, förstår jag att den fungerar. Jag borde nästan kunnat räkna ut att det var något skumt med den där aluminiumklumpen.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #8 skrivet: 01 nov-05 kl 10:42 »
Nu har jag läst på igen och vad jag kan förstå kopplar man bara kondensatorer över lindningarna på asynkronmotorn och vips har man en generator.

Induktionsmotorn då? Hur var hittar man dessa och hur ser de ut?

ason

  • Gäst
Re:Induktionsmotor???
« Svar #9 skrivet: 01 nov-05 kl 10:54 »
tack olof...börjar förstå lite mer nu...

zigge kolla om detta kan hjälpa:
http://www.greeleynet.com/%7Ecmorrison/generator-building.html
http://www.greeleynet.com/%7Ecmorrison/windings.html

har en pdf fil om hur man bygger om en bil generator kan skicka den om du vill + en annan om induktions modifikationer...länkarna finns int längre men hojta bara så skickar jag!

/lena

ason

  • Gäst
Re:Induktionsmotor???
« Svar #10 skrivet: 01 nov-05 kl 10:55 »
hmmm andra länken var lite fel..;) men läsvärd...:)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #11 skrivet: 01 nov-05 kl 14:51 »
Tack, gärna! Min mailadress är publikmagneten@passagen.se
(Publikmagneter fungerar nästan på samma sätt som permanetmagneter, men de blir yra i huvudet om man sätter dem på en rotor. 8) )

Tack också för länken! Jag ska sätt mig och läsa igenom det där nu.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #12 skrivet: 01 nov-05 kl 17:55 »
Hej, kompisar!

Talade med Hyab 'www.hyab.se' i sommras, och dom säljer magneterna per kubikcentimeter. Priset ligger mellan 4 och 6 kr, tror jag det var. Vill man ha riktiga specialare så måste fabriken i kina bygga en ny mall och priset stiger då upp emot 10 kr.

Ha det gott!
/P
« Senast ändrad: 01 nov-05 kl 17:57 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #13 skrivet: 01 nov-05 kl 23:18 »
PowerMizer, menar du att man får en hel kubikmeter neodymisar för 4-6 kr? Wow! :D

Jag gissar att priset är per styck och då blir det ju en förmögenhet för en kubik, eller runt 300.000 kronor.

Ason, tack för pdf:aren. Jag råkar ha en 490 watts 12-volts generator liggande i min "Work Shop" (ett utedass på 6 kvadrat :) och även om jag inte använder den skadar det inte att lära sig nya saker.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #14 skrivet: 01 nov-05 kl 23:40 »
Men ZIGGE, då! Är du inte riktigt 100?  :o
Jag skrev ju kubikCENTImeter...

Detta gav att min plan på en snurra som är lite större än 17-fotaren på otherpower skulle kräva magneter för ca: 15.000 :-

Helt orimligt för en testturbin anser jag! Nu lutar det åt magneter för kanske 2000 :- Lite mera rimligt att "leka" bort.

Ha det gott. Även dyslektikern Zigge!  ;D
/P
« Senast ändrad: 01 nov-05 kl 23:43 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #15 skrivet: 02 nov-05 kl 00:35 »
Hehe... Ja, du har ju faktiskt skrivit kubikcentimeter! Jag såg att deras kunder bl.a. var Volvo och ASEA och då tänkte jag i kubikmeter.  :-[

Jag räknade lite på de magneter jag skulle vilja ha och jag hamnade runt 1800 kronor. Hos wondermagnets.com skulle de kosta ca: 1250 kr, men vad kostar frakten från Amerikat?

Har du hittat billig lackisolerad koppartråd någonstans? Det enda stället jag känner till är Elfa och de är ju inte direkt kända för att vara billiga.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #16 skrivet: 02 nov-05 kl 00:45 »
Hej.

Lacktråd= Millners el, Prata med Krister. Han sa att det är billigt, kanske kring 200:-/rulle.

Ha det gott, å godnatt.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #17 skrivet: 02 nov-05 kl 00:52 »
... Och frakten från staterna: Urban på RaceParts menar att handlar man bildelar för 10.000 så kostar det 15-18.000 innan dom är hemma. Jag vet inte om det stämmer.

Svejsan
/P
« Senast ändrad: 02 nov-05 kl 00:54 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #18 skrivet: 02 nov-05 kl 01:21 »
Det kan säkert stämma, men jag tror det är tullfritt under 1500 kronor. Åker man på att betala moms är det ändå kört och lägger man på frakten blir det ändå inte billigare än att köpa dem av Hyab.

Millners!!! Tack för tipset!



ason

  • Gäst
Re:Induktionsmotor???
« Svar #19 skrivet: 02 nov-05 kl 09:34 »
mejla wondermagnet och fråga vad frakten kostar, har gjort det ngn gång men minns int...men så jvl dyrt var det inte!
/lena

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #20 skrivet: 02 nov-05 kl 13:28 »
Hej!

Tja, det är säkert ingen större skillnad... Jag tror jag slår till på magneterna här i sverige ändå...

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #21 skrivet: 02 nov-05 kl 13:36 »
Nu måste vi reda ut begreppen med induktionsmotorn. Kan det var så här, eller cyklar jag omkull igen?

En induktionsmotor är en 3-fas växelströmsmotor (3-fas AC-motor) och asynkronmotorn är en sådan motor. Synkronmotorn är däremot inte någon induktionsmotor.

Induktionsmotorn och en 3-fas asynkronmotor ser exakt likadana ut i konstruktionen, med en rotor av aluminium innehållande en så kallad burlindning (de fläktliknande blad Olof pratade om) och en cylinderliknande stator i vilken rotorn snurrar. Inga borstar, eller släpringar finns och som jag kan se det hela är 3-fas asynkronmotorn en induktionsmotor.

I så fall behöver man inte leta speciellt länge för att hitta en induktionsmotor, alltså rätt typ av motor för ombyggnad till PMG-generator. Ett enklare sätt att få den att funka som generator är att koppla kondensatorer över lindningarna.
Några magneter finns inte då, men lite restmagnetism finns kvar i rotorn och det lär räcka för att få igång det hela.
Min tvättmaskinsmotor ser ut så och nu ska jag skruva sönder den för inspektion och fotografering, sedan återkommer jag.

Rätta mig gärna om jag har fel, annars kanske någon dräper sig och i så fall blir det förmodligen jag.  :D

Här är en länk till en sida som beskriver induktionsmotorn.

http://www.geocities.com/vijayakumar777/inductionmotor/inductionmotor.html

Gör man en Google-sökning på "induction motor" och bilder, hittar man en hel del där.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #22 skrivet: 02 nov-05 kl 13:47 »
Hej!

Nu börjar du vara sanningen på spåret!!
...men synkronmaskinen är också av induktionstyp, eftersom rotorlindningen _inducerar_ en spänning i statorn...

Jobba på!  ;)
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #23 skrivet: 02 nov-05 kl 13:51 »
Hej igen... (börjar bli tjatigt nu, va?)

Detta med att köra med en asynkrongenerator kan vid första anblicken se lockande ut, men det är svårt att få till någon vettig spänningsreglering på en sån maskin... Lättast är att dunka in den mot ett befintligt 3~nät och leverera till nätet, men då faller ju den småskaliga tanken....

/P
« Senast ändrad: 02 nov-05 kl 13:52 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #24 skrivet: 02 nov-05 kl 15:27 »
Ok, då är vi på rätt vi väg!

Jag skulle gärna vilja använda min tvättmaskinsmotor som generator, men med neodymmagneter i rotorn och helt nya lindningar för 3-fas AC, 20-30 volt vid ca: 250-350 rpm, så att jag kan använda den här grejen.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=3947.htm

Jag hade helt enkelt tänkt bygga om motorn till en PMG. Tror du inte det går så bra?
Tvättmaskinsmotorn har en liten remskiva och det passar perfekt till vattenhjulets stora remskiva (växlar upp varvtalet drygt 11 ggr). Fästen har den också, så den skulle bli väldigt enkel att montera på hjulet.

Alternativet vore kanske en PMG baserad på Volvodelar? Det är ju inga stora effekter jag ska plocka ur hjulet. Max 100 watt skulle jag gissa, men 100 watt 24 h/dygn är inte illa.  :)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #25 skrivet: 02 nov-05 kl 16:40 »
Går, går säkert... Vet bara inte om det är det klokaste... Varför inte bara växla upp varvet på en vanlig bilgenerator?? Den håller ju spänningen konstant och så...... Jag har ingen aaaaning om vad man kan vänta sej för effekt av en ombyggd tvättmaskinsmotor.

Jag tror att ditt hjul kan ge den effekt (o vridmoment) som behövs för uppväxlingen.

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #26 skrivet: 02 nov-05 kl 19:42 »
För att en bilgenerator ska fungera kräver den en viss ström, eller runt 30 watt, är det inte så? Emellanåt kan vattnet i ån sina nästan helt och och får jag 30 watt ur hjulet när det är som torrast får jag vara glad.
Ett alternativ är att jag använder bilgeneratorn, byter rotor, sätter i neodymmagneter och lindar om den, precis som jag tänkte göra med motorn.  :D

Om jag förstått det hela rätt kan en shuntregulator användas för spänningsreglering. Den drar ner spänningen till batterispänningen och det spelar ingen roll att generatorn ger väldigt höga spänningar. En shuntregulator måste man ju ändå ha som broms till ett vindkraftverk för att det inte ska övervarva när man inte förbrukar något och när batterierna är fulladdade.

Jag fick förresten katalogen från Hyab idag och magneterna kostar 3-4 kr/st + moms, vid köp av minst 100 st. 4-6 kr kan nog stämma vid mindre antal.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Induktionsmotor???
« Svar #27 skrivet: 10 jan-06 kl 11:19 »
Om du kopplar in 30W till magnetiseringslindningen på generatorn blir det tvärnit.

Då är den beredd att ladda kanske 700W

Om du är sparsam med magetiseringsströmmen så får du en mer lättsnurrande generator. Har du bara 30W effekt från vattenhjulet så kan det räcka med någon watt. Koppla ett variabelt seriemotstånd med så kan du få generatorn att gå optimalt.

Har provat detta på en utombordare. När man laddade med full ström (12V till magnetiseringslindn.) så gick båten knappt 2 knop.

Genom att vrida av strömmen med motståndet så kunde jag reglera båtens fart (full gas på utomb.)  tills laddningen blev noll men båtens fart maximal.

Med vanligt laddningsrelä försöker generatorn att ge fullt vilket inte gick då motorn inte gick att starta då momentet var för stort.

Det är ingen nackdel att ha en stor generator. Den går lika lätt som en liten om den inte behöver arbeta så hårt.

Det bestämmer du alltså själv med det variabla motståndet.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #28 skrivet: 10 jan-06 kl 15:29 »
Så här har jag räknat ut det.

Jag tänker använda en tvättmaskinsmotor (1-fas asynkronmotor) som jag har rensat på lindningar och som jag nu lindar om efter den effekt jag förvätas få ur vattenhjulet. Rotorn svarvar jag ner så att det får plats neodymmagneter på den, 12 st.

Om jag beräknat det hela rätt, bör jag få runt 20 volt (förhoppningsvis mer) och 100 watt vid 340 rpm på generatorn. Minskar vattenflödet minskar också spänning och effekt, men det hela ska fungera tills flödet blir allt för litet och laddspänningen likaså.

Jag har kalylerat med 160 watt från hjulet vid en verkningsgrad runt 60% och ett flöde på 100 l/s och 100 watt från generatorn. Funkar det inte, ökar jag fallhöjden ytterligare. Vattenhjulet som jag bygger om nu i vinter, breddar jag 50%, samtidigt som jag utrormar skovlarna enligt konstens alla regler. Jag bygger också en bottenform så att vatten inte kan passera under och vid sidorna av hjulet, vilket också är nödvändigt för att nå en acceptabel verkningsgrad

Hjulet blir alltså mycket effektivare, men funkar det ändå inte bygger jag en Hugh Piggot-generator med rotorskivor som jag kan justera luftgapet på för önskad effekt.
Funkar det ändå inte är risken stor att jag går ut i vattnet, greppar den största stenen jag orkar lyfta och skickar den rakt in i hjulet, men så illa ska det inte behöva gå.  :D

Så här långt har jag kommit...
http://hem.passagen.se/publikmagneten

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #29 skrivet: 10 jan-06 kl 16:02 »
Om ason läser det här kan jag berätta att jag inte fått magneterna till motorn än...det gick mycket fortare att få magneter till vindkraftverket och de beställdes från Kina.

Jag tror jag vet hur man beräknar och lindar om induktionsmotorer till 3-fas PMG nu, men innan jag är säker så måste jag testa och innan jag kan testa måste jag få magneterna.

Något som inte är bra med den motor jag bygger om, är att rotorn är för smal. Med en längre rotor hade jag fått plats med längre magneter vilket kraftigt påverkar den spänning man kan få ut.
Ett annat problem jag har, är att jag inte får plats med tillräckligt mycket koppartråd i statorns spår. Jag kör med 1 mm dubbelt lackisolerad tråd. 1,25 mm hade varit bättre med tanke på trådens resistans och den uteffekt jag vill ha, men då hade jag fått plats med ännu mindre tråd och spänningen hade blivit ännu lägre.
Vad som dock är bra, är att rotorn har "stor" diameter och ger plats för många magneter. Antalet poler har ju också stor betydelse för den spänning man får ut vid ett viss varvtal. Själv hade jag önskat 25 volt och 100 watt vid 220 rpm, men det kommer inte att gå.

Ytterligare ett problem jag kommer att få, är att generatorn kommer att kugga, men med bra vridmoment gör inte det något. Böjda motormagneter till vettiga priser har jag inte lyckats hitta så jag får köra med helt plana magneter, de går inte ens att vinkla för att minska kuggning.

Vilken betydelse det har om jag kör en spole över samma spår, eller om jag fördelar den över flera spår ska jag testa. 15 mV med en kylskåpsmgnet och 20 varv koppartråd är rekordet hittills, men då fick jag gnugga som phan.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser