Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen Energiförsörjning  (läst 7516 gånger)

benke

  • Inlägg: 7
Egen Energiförsörjning
« skrivet: 29 dec-08 kl 10:12 »
Jag har en del tankar angående energiförsörjning. När man beräknar ersättningsenergin i ett hus, tycker jag att man måste gå ut lite grann från årets timmar som är 8760. Har man en energiförbrukning på 8760 kWh förbrukar man 1 kWh i snitt varje timme dygnet runt.
För att ersätta den energi med ex. solceller kommer man upp i astronomiska summor för installerad effekt. Ett eget vindkraftverk hemma på tomten producerar mellan 0- i bästa fall 1kWh.
Jag har istället sett på nätet något som jag tycker ser ut som en mkt. intressant lösning. 

Min tanke är att istället för att alltid fokucera på fodonsdrift med gengas,kunde man bygga en vattenkyld gengaspanna som driver ett litet elverk. Elverket borde med svenska regler för egen elproduktion,ladda batterier som via inverter försörjer huset med elström.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 23:30 »
Tekniskt är det nog möjligt, med en del smart pulande. Men att behöva glödelda pannan på sommarmånaderna är lite övermaga.
Skulle man bo på sydpolen faller projektet på vedpriset där.

Ett gengasaggrigat för att göra enbart ström, tror jag suger ganska hårt i vedhögen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

loy

  • Inlägg: 26
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #2 skrivet: 21 jun-09 kl 10:41 »
Hej
Verkningsgraden under uppvärmningssäsongen skulle i alla fall bli bra mycket bättre med kombinationen el och varmvattenproduktion tillsammans.Kanske något att fundera på för norrlänningar med en långa uppvärmningsäsonger.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #3 skrivet: 21 jun-09 kl 13:04 »
Lite gammal tråd, men rent spontant undrar jag om det inte skulle vara bra mycket bättre att helt enkelt driva en liten ångturbin med värmen från elden, om man ska bygga det mesta själv. Har för mig att det dessutom finns färdiga stirlingmotor-verk för hushållsbehov att köpa.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #4 skrivet: 21 jun-09 kl 14:26 »
Ett alternativ som är rimligt genomförbart är en listermotor som man driver med begagnad fritörolja. Det finns fungerande sådana anläggningar.  Skaffar man en bra leverantör, som har tillräckligt, har man nästan kostnadsfri drift.

Man får varmvatten på köpet, och vintertid en del uppvärmningstillskott.  Det finns oljebrännare som klarar begolja bra, så man skulle kunna bekvämt värma huset oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #5 skrivet: 21 jun-09 kl 16:05 »
Det här med beg fritösolja, är det verkligen någon som får tag på det "gratis" i relevanta mängder? Redan 1990 vet jag att det fanns firma(-or?) som köpte upp och hämtade beg olja från restauranger, och sedan dess har väl inte användningen av sådana resurser blivit mindre utvecklad och kontrollerad? Några liter här och där, visst, men vad kostar det att hämta det?

Jag skulle definitivt kolla den "lokala marknaden" för gratis beg fritösolja innan jag investerade nånting i något som har med det att göra, och politiska beslut kan ju plötsligt sätta stopp för tillgången, om den är av relevant mängd, så några större resurser skulle jag inte investera oavsett.

 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #6 skrivet: 21 jun-09 kl 18:49 »
Jag och en kompis hämtar flera tusen liter/år. De allra största levererar till firmor, men de som har ca 50 -100 liter/vecka får betala för att bli av med det.   

Det gäller att ha en organiserad runda, gärna då utmed väg man måste komma ändå.

Det är lite svårare nu, då fler och fler efterfrågar, men kommer du pålitligt, byter de normalt inte.  Du ska placera ut egna kärl, med namn och adress, då är risken väldigt liten att de ger det till någon annan.

Mängden fritösolja som finns är naturligtvis inte obegränsad, men det finns troligen ett bra tag framöver, för den som seriöst samlar in.

Min kompis kör oljepannan på fritösolja.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 22:16 »
Klart imponerande, entreprenörsanda. 

Fast det lär vara lokala variationer i tillgång, en eller några personer som du så är det "kört" för andra i samma ganska stora område. Och som du säger lär man sköta hämtandet ordentligt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #8 skrivet: 21 jun-09 kl 22:28 »
En liten ort har vanligen två till tre fast food ställen, som producerar i allafall 25 liter/vecka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #9 skrivet: 13 jul-09 kl 22:17 »
Citat från: fishyerik
Lite gammal tråd, men rent spontant undrar jag om det inte skulle vara bra mycket bättre att helt enkelt driva en liten ångturbin med värmen från elden,

Visst måste det vara så. Att först producera gengas som sedan förbränns igen ger en hel del extra förluster.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #10 skrivet: 26 aug-09 kl 11:47 »
Visst måste det vara så. Att först producera gengas som sedan förbränns igen ger en hel del extra förluster.

Fördelen är en komplett förbränning av bränslet, och att du får gas som en motor kan hantera. Men som sagt ovan, att göra roterande energi i en turbin direkt vore nog smartare för stationär drift! Bäst är ju att inte använda el alls...

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #11 skrivet: 10 nov-09 kl 15:59 »
Ett alternativ som är rimligt genomförbart är en listermotor som man driver med begagnad fritörolja. Det finns fungerande sådana anläggningar.  Skaffar man en bra leverantör, som har tillräckligt, har man nästan kostnadsfri drift.

Man får varmvatten på köpet, och vintertid en del uppvärmningstillskott.  Det finns oljebrännare som klarar begolja bra, så man skulle kunna bekvämt värma huset oxå.
Jodå, En liten firma på Ringön i Göteborg säljer brännare till eldningspanna som eldar i stort sätt vilken olja som helst. Baksidan av det myntet är att fler bil/båtmekaniker är kunder där än rapsodlare och restaurangägare :-X
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #12 skrivet: 10 nov-09 kl 16:32 »
Ja det är ju det man kan undra, inte dumpar väl en restaurang så värst många liter frityrolja per dag?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #13 skrivet: 11 nov-09 kl 00:36 »
Inte utan anledning som det inte lämnas så mycket spillolja till återvinning.
Här i min kommun får större verkstäder betala 2 kr litern för att lämna olja.

När ett flertal firmor säljer s.k allbrännare så är det väl inte konstigt att så många väljer att värma sina lokaler med det som kostar 2000 kubiken att lämna :P

 :P Inte ett dugg vettigt för miljön men en lätt tankegång att förstå...



     --Alla andra  gör ju det så varför skulle inte vi också göra det--
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #14 skrivet: 12 nov-09 kl 23:35 »
Ja det är ju det man kan undra, inte dumpar väl en restaurang så värst många liter frityrolja per dag?

När jag jobbade på hamburgerrestaurang handlade det om 10 liter om dagen i genomsnitt. Inte särskilt stor eller särskilt liten restaurang.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Egen Energiförsörjning
« Svar #15 skrivet: 18 nov-09 kl 02:25 »
Vi har cirka 30 liter i veckan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser