Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slaktsvin  (läst 3189 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
slaktsvin
« skrivet: 16 feb-20 kl 10:50 »
Om man ska föda upp gris för slakt, måste de ha  griskoncentrat, eller kan man ge dem något annat i stället för koncentratet. De kommer att få krossad säd.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: slaktsvin
« Svar #1 skrivet: 16 feb-20 kl 11:35 »
Grisen är allätare, den äter allt som serveras. hushållsavfall, hö, gräs, potatis, morötter, kött, maskar, råttor, sallad.
den äter inte tre  F och inte stenfrukter. Om det där med stenfrukter är sant vet jag inte. Vi hade en grupp gående bland plommonträden en sommar, den sommaren fick jag inga plommon.
tre F är fågel, fisk och fläsk. fågel och fisk är vassa ben och fläsk är oetiskt.

Mald säd är bättre än krossad. Bäst är att blanda sädesslagen, havre är sämst.
ska du bara ha sädesslagen då behövs koncentratet. 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: slaktsvin
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 12:53 »
Året jag hade gris så hade vi abonnemang på rester från restaurang, endast citronskalen låg kvar. Men det växte citroner året efter dom hade flyttat till frysboxen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: slaktsvin
« Svar #3 skrivet: 16 feb-20 kl 13:12 »
kornkross brukar vara bra grisfoder... Undvik helt spannmål det går oftast rakt igenom grisen.. Potatis brukar bli bäst kokt....
Fjäderfän och kaniner

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: slaktsvin
« Svar #4 skrivet: 16 feb-20 kl 13:27 »
Då måste jag alltså köpa koncentrat. Jag tänkte kanske att det fanns något annat att ge dem, för granngården har det inte, och det blir då svårt att ta hem koncentratet. Tänkte kanske ärtor eller annat i stället för koncentrat, vad tror ni om det?

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: slaktsvin
« Svar #5 skrivet: 16 feb-20 kl 14:57 »
Mald spannmål kan lätt ge magsår på gris så det har man gått ifrån.
Jag köpte billig foderpotatis och kokade sedan när det var nästan klart så blandade jag i krossad spannmål så det blev en grov gröt av allt.
Det är egentligen bara de två-tre första månaderna som grisarna behöver extra protein i form av animalier efter det klarar de sig med bara vegetabilier.

Finns ett slu-arbete att hitta på nätet som handlar om att föda upp 1000 kg gris per hektar.
Det handlar om att få slaktsvin att växa på bete samt ett kraftfoder som är hemmaproducerat och består av kornkross samt helhavre och hela ärtor som kokats mjuka.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: slaktsvin
« Svar #6 skrivet: 22 jun-20 kl 02:39 »
Finns ett slu-arbete att hitta på nätet som handlar om att föda upp 1000 kg gris per hektar.
Det handlar om att få slaktsvin att växa på bete samt ett kraftfoder som är hemmaproducerat och består av kornkross samt helhavre och hela ärtor som kokats mjuka.
Var på nätet hittar jag detta?  Någon som vill länka?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: slaktsvin
« Svar #7 skrivet: 22 jun-20 kl 05:09 »
I Medelpad/Jämtland. Svårt det där med gränser. Där var det en som hade grisar ute i skogstjärnar. Enligt vad jag förstod så stängde han in en tjärn och där fick grisarna klara sig själva. Växte så det knakade av vad jag hörde. Och trots svart så var han nog dyrast i Sverige.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser