Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömlöst i halva huset  (läst 19080 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #40 skrivet: 11 jan-19 kl 13:23 »
Tack för medlidandet!
Det var faktiskt inte riktigt så illa som att värmesystemet var ihopkopplat med ljuset. De var bara väldigt nära så strömmen gav utslag även om den var av. Eller hur det nu var... 

Postat med Alternativ.nu´s app


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #41 skrivet: 11 jan-19 kl 17:12 »
Men nu skall du dokumentera vilka säkringar som gäller för olika lampor och uttag för framtiden.
Instämmer! Det gjorde jag för några år sedan. Det kan ta lite tid, men det lönar sig! Den dokumentationen är till nytta inte bara för ifall det blir mörkt någonstans, utan även när det kommer en elektriker som skall laga eller installera någonting. Då behöver inte all elektricitet stängas av: då kan du bara peka ut rätt säkring!

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #42 skrivet: 11 jan-19 kl 20:20 »
Alltid bäst med jämn belastning på huvudsäkringarna och undersäkringarna . När elen kom så fördelade man ofta elen rumsvis vilket innebar att belysningen blinkade när elementen slog på och av. Spänningsfall. Inte farligt men kanske inte så kul.

Nu delar man upp belysning och uppvärmning så att det inte ska ske. Än mindre problem idag då allt färre har direktel som uppvärmning. Sen ligger de väl mest på tvåfas numera.

Ändå känner jag en välbekant rysning då jag öppnar en gammal rund kulodosa, rör vid ledarna, och ser hur den gamla gummiisoleringen sprider sig på golvet som nyfallen snö. Vad kan nu hända? Bättre än alla dåliga rysare som man kan se på tv.




Skickat från min iPad med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #43 skrivet: 11 jan-19 kl 20:35 »
Nja, det vanliga när det gäller fast installerade elradiatorer är ju enfas 400 V, vilket i praktiken i ett svenskt 400/230 V-nät innebär att man ansluter var och en av dem mellan två faser.  Alltså precis som man gör med vanliga enfas 230 V-prylar i stora delar av Norge där elnätet är 3 x 230 V utan nolla.

Det finns stora fördelar med att ha 400 V på större förbrukare - mindre snedbelastning i nätet, mindre spänningsfall, mindre risk för otrevliga fenomen och förstörd utrustning vid s k nollsläpp.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #44 skrivet: 11 jan-19 kl 21:47 »
Jag har såna där nyfallen snö-kablar, men det var inte gummi utan typ papp? Dessutom låg det massa skräp (från möss som jobbat hårt) inuti en kulodosa, skönt att det inte börjat brinna där.
Jag har direktverkande el med två sorters element.. och tack och lov vedkamin.

Postat med Alternativ.nu´s app


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #45 skrivet: 12 jan-19 kl 00:34 »
"Intressant" som någon sa tidigare. Du kunde med andra ord fått en grillad mus på köpet utan större egen insats.

I såna fall kan det vara trösterikt att isoleringen är som sämst i kopplingsdosor. Inne i kablaget där man inte rör dessa kan de vara helt ok. Dock har jag nästan bytt ut alla ledningar i vår sommarstuga, nu vet jag vad jag har.

Stugan är från början av 50-talet och då jag tog bort en väggbonad av tyg så hittade jag diverse elkopplingar och telekopplingar bakom denna. Sen hade tydligen blixten slagit ner nån gång eftersom det var rejäla svärtningar på väggen.

Man börjar förstå vilken tur man har egentligen.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #46 skrivet: 12 jan-19 kl 00:43 »
Jag hade under en period problem med att jordfelbrytaren löste ut med ojämna mellanrum. Hittade inga fel och det var alltid bara att vippa upp den igen så stannade den uppe. Sedan kunde det ta två timmar eller två veckor till det hände igen. Men en gång när jag öppnade mätarskåpet för att sätta på igen stod det en mus inne där och hyperventilerade. Visade sig att den tog sig in genom en öppen kabelgenomföring och klättrade vidare uppåt i skåpet, och på vägen trampade på strömförande metall... Nu är hålet tätat och felen har upphört.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #47 skrivet: 12 jan-19 kl 12:29 »
Jag har såna där nyfallen snö-kablar, men det var inte gummi utan typ papp? Dessutom låg det massa skräp (från möss som jobbat hårt) inuti en kulodosa, skönt att det inte börjat brinna där.
Jag har direktverkande el med två sorters element.. och tack och lov vedkamin.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det vanliga är att innerisoleringen är av gummi i kuhloledningar tillverkade före ca 1955 (sedan blev det PVC-plast).  Undantaget är ledningar tillverkade under krigsåren, då var det brist på gummi och man använde impregnerat papper istället.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #48 skrivet: 14 jan-19 kl 15:14 »
Det vanliga är att innerisoleringen är av gummi i kuhloledningar tillverkade före ca 1955 (sedan blev det PVC-plast).  Undantaget är ledningar tillverkade under krigsåren, då var det brist på gummi och man använde impregnerat papper istället.
Jag måste fråga elektrikern igen vad det var för material, lite "kul" att kunna åldersbestämma kablarna på det sättet!

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #49 skrivet: 14 jan-19 kl 15:17 »
Jag ska göra en el-skiss. Tänkte först att det står bra utmärkt i proppskåpet men det är faktiskt skönt att ha det klokt på papper, rum för rum! Sen ska jag bara hålla ordning på papperet

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #50 skrivet: 14 jan-19 kl 15:39 »
Det kan också vara nyttigt att märka upp alla uttag, lampströmbrytare, fast installerade apparater mm med vilken gruppcentral, vilken säkring och vilken fas de matas från.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #51 skrivet: 14 jan-19 kl 17:25 »
Jag är inte så ordningsam som Torbjörn, men några uttag har jag märkt med vilken fas som matar, för med 3 x 16 ampere kan det ibland vara nyttigt att veta var man kopplar in en storförbrukare. Två stycken 2000W kupevärmare knäcker till exempel proppen om de hamnar på samma.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #52 skrivet: 14 jan-19 kl 23:32 »
Jag har inte gjort någon ordentlig uppmärkning av uttagen i något av mina egna hus (där vet jag ju ändå hur det är kopplat), men däremot i andras hus där jag har varit inblandad i att städa upp installationerna.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #53 skrivet: 16 jan-19 kl 02:54 »
Jag ska göra en el-skiss. Tänkte först att det står bra utmärkt i proppskåpet men det är faktiskt skönt att ha det klokt på papper, rum för rum! Sen ska jag bara hålla ordning på papperet

Postat med Alternativ.nu´s app


Förvara dessa papper i omedelbar anslutning till elcentralen, tex i en plastficka hängandes bredvid centralen. Annars kan jag garantera att du inte hittar dom nästa gång det är konstiga elfel.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #54 skrivet: 12 feb-19 kl 00:40 »
Nåt helt annat,, nån mer än jag som pillat bort  kremerad råtta ur proppskåp ?, detta   kan ge strömmlöst,, fattar bara inte hur dessa    skadedjur  tar sig in  i ett proppskåp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #55 skrivet: 12 feb-19 kl 08:48 »
Det är inte alls ovanligt med möss, myrbon och annat som ställer till med kortslutningar eller jordfel.  Men jag tror det händer ännu oftare i köksmaskiner (spisar, diskmaskiner mm) där det kan finnas ätbara saker i närheten, än i gruppcentraler.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #56 skrivet: 12 feb-19 kl 20:07 »
Getingbon förekommer också. Jag föreställer mig att pappret de bygger av ger en viss brandrisk men jag har aldrig hört talas om att det tagit sig på grund av getingar

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #57 skrivet: 13 feb-19 kl 19:35 »
Nåt helt annat,, nån mer än jag som pillat bort  kremerad råtta ur proppskåp ?, detta   kan ge strömmlöst,, fattar bara inte hur dessa    skadedjur  tar sig in  i ett proppskåp
Jodå. Elementen har ett eget litet proppskåp. Där satt en mus som upptäcktes av en slump. Den hade inte ställt till något elfel. Musen var ovanligt välbevarad. Men hur den kom dit, är fortfarande en gåta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser