Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol i bensinmotor.  (läst 18741 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #40 skrivet: 27 jul-12 kl 13:17 »
Jag hade en 940 turbo som då och då totalvägrade att starta. Fick veta detta med reläerna men de var ok. Bränslepumpen visade sig vara skadad i kommutatorn (heter det väl?). Motorkolen sitter radiellt och kommutatorn ser ut som en platt blomma. På min pump hade flera av de tårtbitsformade kopparytorna lossnat helt så om pumpen startade eller ej berodde på i vilket läge den senast stannat. Jag hängde i en Ford-pump istället och sålde bilen innan allt annat risigt blev för allvarligt.

Den volvon körde jag endast på ren bensin ska kanske tilläggas. Vet ej huruvida E85 kan vara elakare eller snällare mot pumpar och dylikt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #41 skrivet: 03 aug-12 kl 01:12 »
Jag kanske upprepar något jag redan skrivit med följande text som jag klippte bort ur ett annat sammanhang där det var off-topic:

Från att ha kört min Saab V4 på drygt sju liter per 100km under lång tid är jag nu ofta nere så lågt som ca 6,5 och några gånger har jag nått ännu lägre utan att ha mesat värre än vanligt.
Första tiden med denna bil nådde jag ibland t.o.m. över 8lit./100km. Jag börjar misstänka att senaste tidens upprepade noteringar under sju liter inte bara beror på förfinat körsätt utan också kan hänga ihop med att jag sedan någon månad tillbaka alltid tankar ca 30% E85. Torbjörn har förklarat för mig hur förbrukningen kan MINSKA vid E85-inblandning på en förgasarmotor men jag har glömt hur det fungerade.

Att förbrukningen inte ökar antar jag beror på att förgasare har fasta munstycken som alltid blandar samma mängd bränsle till en viss mängd luft oavsett vad bränslet innehåller. Till följd av detta måste förgasaren vara så justerad att motorn går snålast möjligt mitt i syrefattiga sommaren och samtidigt inte börjar rycka av bränsleunderskott på vintern då luften har högre densitet. Av detta resonemang blir resultatet att man rimligen måste minska E85-inblandningen vintertid.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #42 skrivet: 23 aug-12 kl 02:56 »
Har hittat en Ford Ranger från -91 som jag är lite sugen på. 161 hk v6, automatlåda. Vågar man prova att blanda etanol i denna bil för att sänka bränslekostnaden något? I så fall hur mycket?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #43 skrivet: 23 aug-12 kl 18:35 »
Har hittat en Ford Ranger från -91 som jag är lite sugen på. 161 hk v6, automatlåda. Vågar man prova att blanda etanol i denna bil för att sänka bränslekostnaden något? I så fall hur mycket?

Det bör definitivt gå bra med 20-25 % E85 i en sådan bil, i bästa fall upp mot 50 %. Det är bara att prova att blanda i mer och mer för varje tankning, för att se var gränsen går. Typiska saker man kan vänta sig händer är t ex att motorelektronikvarningslampan tänds och det dyker upp felkoder för mager bränsleblandning, svajande eller opålitlig tomgång, dåligt svar på plötsligt gaspådrag i synnerhet vid kall motor, dålig segdragningsförmåga.

På Ford av den generationen brukar det vara lätt gjort att läsa av felkoder, anvisningar för det brukar gå att hitta på nätet. I princip rör det sig om att koppla en testlampa till ett uttag i en testkontakt och jorda ett annat uttag i samma kontakt, sedan kommer felkoderna i form av blinkningar på testlampan.
Kolla gärna innan du börjar blandtanka (eller till och med innan du köper bilen) att systemet är fritt från felkoder och åtgärda eventuella fel som finns. Om lambdasonden (ofta finns det två lambdasonder på Ford V6-motorer) aldrig verkar vara bytt kan det vara idé att byta den/dem i förebyggande syfte. Eftersom avgastemperaturen blir lägre på E85 så har en gammal trött lambdasond svårare att fungera bra än vad den har vid ren bensindrift.

På en så pass gammal bil kan det finnas en hel del hartsavlagringar från gammal bensin i bränslesystemet, om man har otur kan de lossna vid större etanolinblandning i bränslet och sätta igen bränslefiltret, det brukar i så fall inträffa några veckor till några månader efter att man har börjat blandtanka. Det kan vara lämpligt att du köper ett nytt bränslefilter i förväg och ser till att ha med dig nödvändiga verktyg, slangklammer mm för att byta det. Har du kört regelbundet i ett halvår utan att få det gamla filtret igensatt kan du vara säker på att det inte blir mer problem emd hartsavlagringar och då kan det vara läge att byta filter ändå.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #44 skrivet: 24 aug-12 kl 01:35 »
Tackar Torbjörn! Får se om det blir den bilen, funderar också på en Chevrolet s10 runt årsmodell -96, med v6:a. Samma sak där, prova sig fram? Inget bör gå jättefel så länge man är försiktig?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #45 skrivet: 24 aug-12 kl 09:17 »
Precis!

Amerikanska bilar från sent 90-tal och framåt är för övrigt ofta i FFV-utförande fastän ingen har brytt sig om att skryta om saken och de är ändå ofta registrerade som rena bensinbilar i Sverige. Det brukar gå att lista ut med hjälp av någon bokstav i början av chassinumret men jag vet inte hur den kodningen fungerar. Man kan ju också anta att det borde sitta någon lapp om E85 i närheten av tanklocket eller stå något i instruktionsboken.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #46 skrivet: 27 aug-12 kl 14:11 »
Tackar Torbjörn! Får se om det blir den bilen, funderar också på en Chevrolet s10 runt årsmodell -96, med v6:a. Samma sak där, prova sig fram? Inget bör gå jättefel så länge man är försiktig?
Hade en sån ett tag, men den handikappbilen (automat :P ) var läskigt törstig.  Gick dock bra att blanda mycket E85 i.  "-ports centralinspruning i 3,8-liters lågkomprimerade V6.an.
Träffade en annan kille som hade en likadan men med manuell växellåda och han hade kommit ner i 1,2-1,3 liter milen vid försiktig blandad körning.

Törstigheten har inte med just Cheva att göra utan det är biltypen som gör törstigheten, handikappväxellåda tung bil  högt luftmotstånd  och stor relativt lågkomprimerad motor är ingen bra kombination :P

Försök att hitta en manuell, och tänk på att de ofta såldes utan det rostskydd som en ''vanlig'' bil har.
Nu finns du ju i rätt område iaf för att hitta nåt som inte är upprostat/fusklagat o:)  (totala motsatsen till förra PeGeiska hemstan..)


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #47 skrivet: 27 aug-12 kl 17:27 »
Rostar bilar i Göteborg? Har jag missat. Allt salt som de spyr ut kan väl inte påverka, va? ;)

Såvitt jag har förstått drar väl s10:an automat runt 1,3? Det är vad jag har hört/läst. Den kommer ju vara en extrabil och förhoppningsvis inte rulla så jättemycket. Samt en pojkdröm som går i uppfyllelse. :P Har alltid gillat jänkarpickup. Men vi får se vad det blir. Har hört mycket negativt om äldre japan-pickuper, och de flesta såna är väldigt rostiga, som jag har sett. Och de ser ut att ha mycket mindre flak...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #48 skrivet: 27 aug-12 kl 22:44 »
Det är gemensamt för pickuper och transportbilar, oavsett märke och oavsett om de är amerikanska, japanska eller europeiska, att de ofta saknar rostskydd nästan helt och hållet från fabrik och dessutom ofta har sålts utan rostskyddsgarantier. De flesta förstaägare till sådana bilar betraktar ju dem som slit-och-släng-bilar som ändå ska vara avskrivna i bokföringen efter 3 eller 5 år och man är inte beredd att betala något extra för att restvärdet ska vara lite högre när de åren har gått.

Ska man hitta ett rostfritt exemplar så vill det till att första ägaren själv kostade på en ordentlig rostskyddsbehandling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare (1 dolda)
metsalainen, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser