Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med ved  (läst 9057 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Börja med ved
« skrivet: 11 feb-16 kl 15:33 »
Hej!

Eldar med pellets i dagsläget, men har en del träd som behöver fällas vilket ju genererar en hel del ved.
Dessutom ska vi börja röja småträd i en hage för att förbättra betet.
Har ingen ackumulatortank i dagsläget - pannans värme går direkt ut till elementen.
Om man skulle skaffa det, hurpass väl kan man anta att ett gammalt hus från 1830-talet håller för en tung ackumulatortank?
Har ingen källare så pannan står i ett mycket litet pannrum. En ackumulatortank får tyvärr ställas på vinden i så fall, men hur vet man om bjälklaget håller?

Jag får hjälp med fällningen och uppkapningen, men för att inte min hjälp ska behöva stå och kapa upp i 30cm-längder (vilket är vad pannan fixar), så behöver jag nog kapa en del själv. Vilken kap ska jag välja? Och vilken klyv? Ska man köra med ett enkel-klyvjärn eller dubbelt? Hur många tons tryck på en klyv om man har 30cm-längder?

Många frågor från en nybörjare...  ::)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Börja med ved
« Svar #1 skrivet: 11 feb-16 kl 15:38 »
Med så kort ved så klarar man sig utmärkt med en bra klyvyxa. Har du redan en motorsåg så duger den gott om du bygger en enkel kapställning .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Börja med ved
« Svar #2 skrivet: 11 feb-16 kl 16:17 »
Det funkar kanonbra med en klyvyxa.
Du kan kapa en hel del själv med bågsåg, men en kedjesåg gör jobbet betydligt snabbare.

Är veden tjurig så är klyvkilar ett mycket bra komplement till dessa behöver du en långskaftad slägghammare med bra vikt ett ypperligt verktyg.

Acctanken, undersök bjälklaget för att se hur det tål belastningen. Juh närmare tanken står bjälkarnas infästning i en vägg eller grund gör det stabilare.
Dock är det ingen nödvändighet bara för att du skall elda med ved men det underlättar en gel del då det är svårt att få kokning i systemet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Börja med ved
« Svar #3 skrivet: 11 feb-16 kl 17:37 »
Skall du knöla upp en tank på vinden så får du nog förstärka. Även en liten 500 liters tank väger ju uppåt 600 kg när den är fylld och isolerad. Och med låg takhöjd kanske du måste lägga den ned vilket inte är bra för skiktningen. Mitt under nock, rakt över bärande vägg och stående blir nog bäst. Men jag tycker det låter jobbigt... Tyckte jag i och för sig inte när jag var 25  :-[

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Börja med ved
« Svar #4 skrivet: 11 feb-16 kl 18:05 »
Om man ska skaffa en hydraulisk vedklyv så klarar man sig praktiskt taget alltid med enkelt klyvjärn. Anordningar för kryssklyvning mm kan vara bra om man behöver stora mängder finkluven kaffeved till vedspisar, men är knappast nödvändigt om det är en panna eller större kamin som ska eldas, och man bara behöver en liten del finkluvna pinnar som tändved.

Klyvkraften (ibland felaktigt kallat tryck) beror framför allt på vad det är för träslag som ska klyvas.  Hårda lövträslag som rönn och ek kräver en kraftig klyv, speciellt om veden redan har hunnit torka när den ska klyvas.  Vresiga granklabbar ska man se upp med, eftersom de kan bryta kolvstången snett och böja den om det vill sig illa.  Ska man hålla på med sådana är det bra att ha en klyv som är kraftigt byggd men som inte kan trycka så hårt att den böjer sönder sig själv. I det fallet är det också bra om det finns någon form av styrning så att brytkrafter från vedträt inte överförs till kolvstången.
Köp inte en klyv som klarar längre ved än nödvändigt, det slutar bara med dels en onödigt lång och böjkänslig kolvstång och dels att det går åt tid i onödan för den rörelseväg som ändå inte kan utnyttjas (om det inte går att spärra på något sätt så att klyven inte går tillbaks hela vägen mellan slagen).

Innan du ställer en ackumulatortank på vinden, så kolla vad ditt försäkringsbolag tycker om det. En del bolag gillar inte längre, med stöd av s k branschstandarder, att man har expansionskärl på vinden och jag misstänker att samma sak kan gälla för acktankar. Det finns ju risk att hela huset blir genomdränkt med vatten om det skulle bli en läcka där uppe.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #5 skrivet: 11 feb-16 kl 18:47 »
Tack för bra återkoppling.

Vinden är full ståhöjd nästan överallt - den är delvis inredd med några rum.
Ska kolla med försäkringsbolaget!
Kan man använda ett uppsamlingskärl och ställa acktanken i,
dels för att sprida vikten av tanken, dels med ett "avlopp" som går
ner i undervåningen och ner i ett avlopp, om det skulle bli rinn-läckage?

Jobbar heltid och driver företag på fritiden, förutom gården, så jag får tillräckligt med motion utan att behöva använda yxa. :)
Men en kaprigg baserat på en elkedjesåg borde kunna funka istället för en kapklinga.
Så mycket ved lär det inte bli - jag tror det är max 5 fullvuxna träd så långt. Och det är asp allihopa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Börja med ved
« Svar #6 skrivet: 11 feb-16 kl 19:08 »
Om du lövfäller träden och väntar en månad innan du kapar bort grenarna. Så drar löven ut fukten ur trädet! Så hinner du få torr ved till vintern.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Börja med ved
« Svar #7 skrivet: 11 feb-16 kl 20:11 »
Är det asp lär du spara tid på att använda yxa och speciellt mycket motion lär det inte hellre bli ;)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #8 skrivet: 11 feb-16 kl 20:49 »
Är det asp lär du spara tid på att använda yxa och speciellt mycket motion lär det inte hellre bli ;)
Jag förstår vad du menar och snabbvuxen fura är nästan lika lättkluven. Men faktum är att nästan all ved går fortare att handklyva, åtminstone upp till 45cm kubbar som jag klöv rätt många kubik av i somras. Men man får passa sig, det är risk att man utvecklar muskler av sådant jobb  :o

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Börja med ved
« Svar #9 skrivet: 11 feb-16 kl 21:59 »
Precis som lär det gäller det mesta.

Ved måste klyvas i rättan tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Börja med ved
« Svar #10 skrivet: 12 feb-16 kl 00:04 »
Kör med sågen utan rigg, det går fortare. Har du vass kedja så går det som en dans även med en elkedjesåg.

Om veden anses vara färdigklyvd när den gått genom klyven en gång så ser jag inte hur en yxa skulle kunna gå snabbare.

En balja är nog tryggt att ha, men tänk på att alla element kan läcka ut nästan hela tankvolymen även på övervåningen när du har tanken där. Är man rädd för läckage så skall man ha tanken i källaren.

Om du centrerar tanken över en bärande vägg så borde det fungera.

Jag skulle inte vänta på lövet för att syrfälla, betydligt smidigare att jobba nu. Men så kan man ju vara intresserad av så lite uppslag som möjligt också.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja med ved
« Svar #11 skrivet: 12 feb-16 kl 06:02 »
 Första gången jag jobba till den av mej ägda kökspanna. Detta var 1978, var med motorsåg och yxa. Gick bra, lite då å då.
Men så hittade jag en större ctc som jag instalerade i stallet där också boendet +verkstad huserade. Köpte en faxe vedklyv tror det var 7 ton och 100cm längd den tog. Så jag sågade 1m bitar med motorsågen (alltid det jobbigaste momentet pga. vibrationer o domnande händer och inte alltid starta) Byggde mej en vedkap. Så de 1m bitarna kapades i tre med klingan + klenare ved (3m längd) också. Det blev mycket elda i den pannan och jag hade inga tankar till den. Elda i princip hela tiden. Byggde till verkstaden och i den vevan hjälpte mej en kompis med att bygga upp kinesiska vakumrör (4 enheter) + en arimax 35 med två ackutankar a´500l. Den pannan tog 50cm ved. Kändes dumt att ta dem med kapen så den såldes och jag köpte en Husqvarna elsåg. Det är no 3 jag sågar med nu. De andra två brändes men jag fick dem faktiskt på garanti. Nu har jag lärt mej 10-15 min såg sedan klyv osv.
 Tänkte själv sätta tankar på vinden och skulle ju då inte behöva laddomat mellan tank o panna (menar jag). Tänkte ställa dem på en plåt med rör ner till golvbrunn. Men det blev inte så. De två nya tankarna är dels kopplade till en norahammar kökspanna 123 -48. Den tar 45 cm bitar men en usel verkningsgrad. Tankarna är även kopplade till 1:a tanken till den stora pannan med ladomat mellan tank o panna men där finns inge pump mellan de båda tankcystemen. Dock 11/2 - 2" rör välisolerat med kranar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Börja med ved
« Svar #12 skrivet: 12 feb-16 kl 16:46 »
Om veden anses vara färdigklyvd när den gått genom klyven en gång så ser jag inte hur en yxa skulle kunna gå snabbare.
Nyckeln är att använda "bildäck på huggkubben"-tricket. Med lättkluven ved kan man klyva snuskigt fort med den metoden. En sak att tänka på (när veden är lättkluven) är att inte använda den största klyvyxan i arsenalen, då blir det bara jobbigt. Har jag kluvit sälg och liknande har jag använt en liten, lätt snickaryxa. Den gör jobbet och väger nästan ingenting.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #13 skrivet: 12 feb-16 kl 18:51 »
Nyckeln är att använda "bildäck på huggkubben"-tricket. Med lättkluven ved kan man klyva snuskigt fort med den metoden. En sak att tänka på (när veden är lättkluven) är att inte använda den största klyvyxan i arsenalen, då blir det bara jobbigt. Har jag kluvit sälg och liknande har jag använt en liten, lätt snickaryxa. Den gör jobbet och väger nästan ingenting.
Särskilt om man är modig och håller kubben med vänsterhanden när man klyver så går det riktigt fort då. en det gäller att kunna träffa där man siktar.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Börja med ved
« Svar #14 skrivet: 12 feb-16 kl 18:53 »
se bara till att jobbet inte blir enahanda

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #15 skrivet: 12 feb-16 kl 19:10 »
se bara till att jobbet inte blir enahanda
I värsta fall kan man bli handikapad

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Börja med ved
« Svar #16 skrivet: 12 feb-16 kl 19:39 »
Jag har klarat mej med en liten kompakt vedklyv som har 4 tons tryckkraft, och enkel kniv. Jag kapar större bitar med batteridriven motorsåg med snabbfilning. Den heter Oregon och säljs av Nima. Jag är mycket nöjd med den. Jag brukar använda huggarbyxor och huggarstövlar, för säkerhets skull.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Börja med ved
« Svar #17 skrivet: 12 feb-16 kl 21:13 »
Nyckeln är att använda "bildäck på huggkubben"-tricket. Med lättkluven ved kan man klyva snuskigt fort med den metoden. En sak att tänka på (när veden är lättkluven) är att inte använda den största klyvyxan i arsenalen, då blir det bara jobbigt. Har jag kluvit sälg och liknande har jag använt en liten, lätt snickaryxa. Den gör jobbet och väger nästan ingenting.

Ja, om du vill göra spisved ja, men inte om du nöjer dig med fyra bitar ur en kubb. Så fort du har lagt kubben i klyven och dragit i spaken så kan du ju glömma den och plocka upp en ny. I bildäcket måste du plocka ur veden.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Börja med ved
« Svar #18 skrivet: 12 feb-16 kl 21:59 »
Ja, om du vill göra spisved ja, men inte om du nöjer dig med fyra bitar ur en kubb. Så fort du har lagt kubben i klyven och dragit i spaken så kan du ju glömma den och plocka upp en ny. I bildäcket måste du plocka ur veden.

Arbetsmetodik är ett intressant ämne, dock tror jag att man skall försöka hålla sig till en metod som fungerar för en själv.
Andra kan mycket väl tycka att man jobbar helt jävla galet, men man kan mycket väl ha hittat en metod som fungerar för en själv.
Utifrån det resonemanget så skall man undvika att fördömma olika arbetssätt och istället försöka tala om hur man själv gör.

Bildäcksmetoden är smart då man enkelt kan samla veden och stapla den direkt.
Vilket är främjande för arbetsmomentsrotationen och minskar risken för slitage.
Emedan hydralklyvning och tappa ner innebär ett förhållandevis högt arbetstempo vid klyvningen, kan vara lämpligt då klyven tar ström om man inte har stopandgo funktion på maskinen eller om man hyrt den och behöver lämna tillbaka den på given tidpunkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja med ved
« Svar #19 skrivet: 12 feb-16 kl 23:20 »

Bildäcksmetoden är smart då man enkelt kan samla veden och stapla den direkt.

 Vad innebär bildäcks metoden ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser